• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70568
+
-

اوراق مشارکت، محرک حمل‌ونقل عمومی پایتخت

شورای شهر تهران مجوز انتشار 3هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران را صادر کرد

شورا
اوراق مشارکت، محرک حمل‌ونقل عمومی پایتخت


مجید جباری/ خبرنگار
 توسـعه حمل‌ونقـل عمومـی و تعیین تکلیف انتشار اوراق مشارکت برای گسترش 4 خط مترو از مهم‌ترین موضوعات جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. در همین راستا محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه شورا گفت که افتتاح هر ماه یک‌ ایستگاه مترو در توان شهرداری است.

به همین‌خاطر دیروز پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در صحن شورا لایحه‌ای را به پارلمان شهری پایتخت آورد که درآن مجوز انتشار 3هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای گسترش حمل‌ونقل عمومی شهر تهران درخواست کرده بود؛ 2 هزار میلیارد تومان برای مترو و یک‌هزارمیلیارد تومان دیگر برای اتوبوسرانی. لایحه‌ای که اعضای شورا پس از بررسی با رأی بالای خود مهر تأییدی بر آن زدند و به این ترتیب، کلیات دوفوریت انتشار اوراق مشارکت موردنظر شهرداری با 17رأی مثبت شورای شهر تهران به تصویب رسید.

اینطور که حناچی در جریان بررسی این لایحه توسط شورا اعلام کرد، این لایحه دوفوریتی به‌منظور انتشار اوراق مشارکت براساس تبصره5 قانون بودجه کل کشور در سال 98 و اجرای بند الف تبصره4 ماده‌ واحده مصوبه بودجه شهرداری در سال 98 ارائه می‌شود که براساس آن سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را به‌منظور تکمیل خطوط3، 4، 6 و 7 مترو موظف می‌کند.

به‌گفته حناچی در بخش فهرست افتتاح‌های خط3 متروی تهران ‌مبلغ 637 میلیارد تومان نیاز است که از این میزان 47 میلیارد تومان سهم دولت، 190 میلیارد تومان سهم منابع شهرداری، 250 میلیارد تومان از منابع اوراق 98 و 150 میلیارد تومان از منابع مجتمع‌های ایستگاهی تأمین خواهد شد. شهردار تهران به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی هم اشاره کرد و ادامه داد:

«هم‌اکنون در مجموع، تعداد ناوگان اتوبوسرانی 5هزار و 926 دستگاه است که از این تعداد 1342 دستگاه در بخش عمومی و 4584 دستگاه در بخش خصوصی فعال است که از این تعداد 3233 دستگاه اتوبوس‌های فرسوده هستند که 429 دستگاه در بخش عمومی و 2804 دستگاه در بخش خصوصی است. همچنین در تلاشیم با گرفتن تسهیلات و توزیع آن به تقویت خطوط اتوبوسرانی پایتخت بپردازیم. 50 درصد هزینه‌ها توسط دولت، 25 درصد هزینه‌ها توسط بهره‌بردار و 25درصد دیگر از طرف شهرداری تهران تأمین خواهد شد. تعداد اتوبوس‌های قابل نوسازی از طریق اوراق مشارکت به مبلغ 1000 میلیارد تومان، 500 دستگاه خواهد بود.» در ادامه این جلسه لایحه دوفوریت ارائه شده از سوی شهردار تهران با 17 رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید و در ادامه پس از بررسی، اعضای شورای شهر تهران با 17رأی موافق و یک رأی مخالف با کلیت این لایحه موافقت کردند.

شهردار تهران همچنین به ارائه گزارشی درباره اقدامات 2 سال گذشته در حمل‌ونقل عمومی پایتخت پرداخت و همچنین به پروژه‌هایی که در 2 سال آینده افتتاح خواهد شد، اشاره کرد. خلاصه اقدامات و برنامه‌هایی را که حناچی اعلام کرد در جدول روبه‌رو می‌خوانید.

افتتاح یک ایستگاه مترو درهر ماه

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر با اختصاص 3هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی موافقت کرد، گفت: شهرداری تهران این توان را دارد که هر ‌ماه یک ایستگاه مترو در پایتخت افتتاح کند. محسن هاشمی، در حاشیه صدوپنجاه‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به‌گزارش حسابرسی تلفیق سال 93 شهرداری بیان کرد: 33 مورد تخلف در این زمینه در جلسه، قرائت و قرار شد تخلفات به کمیسیون حقوقی شورا و پس از آن به شهرداری ارسال شود و کمیسیون، دوباره آنها را بررسی کند. همینطور برخی از آنها سرانجام به قوه قضاییه ارسال خواهد شد. هم‌اکنون تلفیق سال ۹۳ شهرداری تهران در شورا بررسی می‌شود. قطعا در ادامه باید تلفیق سال‌های بعد تا سال ۹۷ را نیز بررسی کنیم که احتمالا این سال‌ها نیز با تأخیر به شورا می‌رسند. رئیس شورای شهر تهران درخصوص پروژه‌هایی که شهردار تهران جهت افتتاح آنها وعده داده، گفت: باید توجه داشت که مجموع پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر تهران زیاد است و این در حالی است که برخی از آنها منابع مالی کمی می‌خواهد ولی باید اقداماتی در این راستا انجام گیرد. هاشمی  درخصوص شکایت سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری درخصوص انتخابات شورایاری‌ها گفت: سازمان بازرسی، پرونده شورایاری‌ها را به دیوان عدالت اداری فرستاده تا نظر قطعی را اعلام کند و ما نیز منتظر این موضوع هستیم.

تغییر تشکیلات و چابک‌سازی‌ شهرداری

شهردار تهران گفت: براساس احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران تغییر در تشکیــلات و چابک‌سازی‌ شهرداری در دستور کار است. پیروز حناچی در حاشیه صدوپنجاه‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره تغییر در برخی از معاونت‌های شهرداری تهران ازجمله معاونت شهرسازی و معماری گفت: تغییر معاون شهرسازی و معماری در دستور کار نیست؛ البته تغییر در ساختار در احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران است و در این‌باره گزارش‌هایی به شورا ارائه شده و با هماهنگی شورای شهر تهران این موضوع در قالب تغییر در تشکیلات و چابک‌سازی به شورا اعلام خواهد شد. شهردار تهران درباره پروژه‌های باقیمانده و نقش دولت به‌منظور مشارکت در تکمیل این پروژه‌ها توضیح داد: دولت تلاش می‌کند برای تأمین اوراق مشارکت، شهرداری را حمایت کند و البته اوراق مشارکت فعلی با حمایت دولت و معاون اول ریاست‌جمهوری منتشر شده و در شرایط فعلی تلاش می‌کنیم این موضوع محقق شود. با تأمین این اوراق مشارکت بخش عمده‌ای از منابع موردنظر تأمین خواهد شد. او در ادامه درخصوص اعلام آمادگی شهرداری برای تأمین مسکن اجتماعی عنوان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا تأمین بخشی از مسکن‌ اجتماعی و خانه‌های استیجاری برعهده شهرداری‌هاست و به‌دلیل اینکه شهرداری‌ها در این خصوص ابزار کار بهتری نسبت به دستگاه‌های دولتی دارند این موضوع به آنها واگذار شده است. شهرداری تهران هم‌اکنون این سرویس‌ها را به شکل گرمخانه‌ها و محل نگهداری کودکان ارائه می‌دهد و با توجه به ظرفیت ماده55 قانون شهرداری‌ها و مصوبه هیأت وزیران این کار مجاز شمرده شده است.

تهران خانه مشروطه ندارد
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران

با توجه به اینکه جنبش مشروطه از تهران آغاز شد و در تهران هم به بار نشست این نکته مهم است که چرا میراث مشروطه در تهران فراموش شده است. بسیاری از شهروندان از ما می‌پرسند همه جا خانه مشروطه دارد جز تهران. البته همه جا کمی اغراق‌آمیز است اما در دولت اصلاحات صدمین سال مشروطه گرامی داشته شد، مثلا در تبریز و اصفهان خانه مشروطه برپا شد. اگر قرار باشد در بین فضاهای موجود جایی را پیش‌بینی کنیم با توجه به اولویتی که در طرح احیای لاله‌زار هست آنجا خانه مشیرالدوله است. این بنا یک خانه بزرگ و 1800 متر است که در اختیار نهادهاست و امکان تهاتر وجود دارد. در این خانه سند اول مشروطه نوشته شده، یعنی قانون اساسی مشروطه. خاندان پیرنیا به لحاظ علمی، هنری و در جهات مختلف خاندان مهم و بزرگی هستند. پیشنهاد این است که نسبت به این قضیه کاری انجام شود.

ضرورت تصویب طرح تفصیلی منطقه 22
علی اعطا/ رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران

براساس بند 34ماده 80قانون شوراها (وظایف و اختیارات شوراها) بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذیربط قانونی جهت تصویب نهایی باید به شورای شهر ارائه شود. از این‌رو ضرورت دارد طرح تفصیلی منطقه 22ابتدا در شورای شهر به تأیید برسد و آنگاه به مراجع ذی‌صلاح ارسال شود. براساس همین بند قانون، ارسال این طرح به مراجع ذیصلاح به‌منظور تصویب نهایی باید توسط شورا و نه شهرداری صورت پذیرد. بنابراین از شهرداری تهران انتظار می‌رود به‌منظور اجرای دقیق قانون ترتیبی فراهم شود تا طرح تفصیلی منطقه 22ابتدا جهت تأیید به شورای شهر تهران ارسال و سپس از طریق این شورا جهت سیر مراحل تصویب به مراجع ذیربط ارسال شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید