سوغات شیرین بجنورد
برندسازی آبنبات بجنورد و توسعه صادرات این محصول تاثیر زیادی بر اقتصاد مردم این شهر خواهد داشت
شکر پنیر یا همان آبنبات سوغات شهره خراسان شمالی است که برندسازی نشده. در صورت انجام این مهم میتوان از تجارت آن، ارزش افزوده فراوانی را نصیب استان و کشور کرد. خراسان شمالی جزیرهای از سوغات ترش و شیرین و صنایع دستی اقوام مختلف است که هر یک میتواند رهاوردی کمنظیر برای مسافران و گردشگران به این استان باشد و همچنین به سایر کشورها صادر شود. به گزارش ایرنا، تولیدات سوغات و صنایع دستی این خطه با تنوعی کمنظیر شهرتی جهانی دارد اما نبود برند مانع اقتصادی شدن این کالاها در این استان شده است. آبنبات بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در سالهای گذشته به صورت محدود به کشورهایی همچون روسیه، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت محدود و بعضا چمدانی صادر شده است اما برای گسترش به برندسازی نیاز دارد.
هرچند این محصول در سالیان اخیر با اجرای طرح خوشه صنعتی آبنبات با شرکت ذینفعان در چند نمایشگاه داخلی عرضه شده است اما به علت نداشتن برند هنوز صادرات آن به صورت انبوه و با نام تجاری مخصوص انجام نشده است. اما تولیدکنندگان آبنبات بجنورد، باید در صادرات محصول خود به خارج از کشور همت بیشتری نشان دهند که علاوه بر برندسازی حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی باعث تبلیغ محصول و فرهنگسازی برای استفاده آبنبات میشود. آبنبات باید به کشورهایی که ذائقه غذایی شیرینپسند دارند، مانند کشورهای عربی، صادر شود.
آبنبات بجنوردی
شهر بجنورد همواره با سوغات آبنبات خود که به شکرپنیر نیز معروف است، کام مردم این دیار و حتی مسافران را شیرین کرده و هرگاه از این شهر نامی برده میشود ناخودگاه طعم آبنبات آن در کام میپیچد. آبنبات بجنورد را از خمیر کش داده شده شکر که موجب سفید شدن رنگ آن میشود، تولید میکنند. این خمیر را از قالبهای مخصوص و در اندازههای 2 سانتیمترمکعبی عبور داده و پس از خشک شدن در کمتر از یک ساعت در پاکتهای پلاستیکی نیم تا یک کیلوگرمی بستهبندی و به بازار عرضه میکنند. خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین و زنجبیل، پودر لیمو، کنجد، گلمحمدی، انواع گیاهان دارویی، قرهقروت، پودر نارگیل، زرشک و سایر مواد مغذی و معطر نیز آغشته و آبنباتهایی به همین نام روانه بازار میشود که در استانهای مجاور خراسان شمالی، بهویژه در خراسان رضوی طرفداران زیادی دارد.
در سطح شهر بجنورد شمار زیادی مغازه آبنباتفروشی وجود دارد. در کارگاههای آبنباتسازی این شهر ماهانه حدود ۶۰۰ تن آبنبات تولید میشود و میتوان گفت که شغل بسیاری از اهالی شهر به نحوی با این صنعت در ارتباط است. با وجود اینکه این سوغات شیرین طرفداران زیادی دارد اما چرخه کارگاههای تولید آبنبات در این خطه بهخوبی نمیچرخد.
قیمتگذاری نادرست؛ چالش پیش روی کارگاههای آبنبات
«رضا فدایی» مدیر اتحادیه آبنباتسازان بجنورد یکی از مهمترین سوغات شهر بجنورد را آبنبات اعلام کرد و از مشکلات این صنف تامین ماده اولیه تولیدی و قیمتگذاری نامناسب عنوان کرد. وی تاسیس بازارچه سوغات بجنورد را یکی از پیشنهادات مهم برای توسعه و شناخت بیشتر سوغات استان بهویژه آبنبات ذکر کرد و خواستار راهاندازی این بازارچه در سطح شهر بجنورد شد. «حسنزاده» یکی از تولیدکنندگان آبنبات بجنورد نیز با بیان اینکه نرخگذاری نامناسب آبنبات کمر تولیدکنندگان این صنف را خم کرده است، گفت: این مهم باعث شده مسیر تولید این محصول برای آبنباتسازان با مشکل مواجه شود، زیرا با توجه به افزایش قیمتها استفاده مواد اولیه برخی واحدهای تولیدی برای کیفیت بهتر محصول متفاوت است و نرخگذاری ثابت صرفه اقتصادی برای آبنباتسازان ندارد.
وی پیشنهاد ایجاد المانی از آبنبات بجنورد به عنوان یکی از سوغات معروف استان در یکی از میادین اصلی سطح شهر بجنورد را داد و خواستار برگزاری جشنواره آبنبات بجنورد به صورت سالانه به منظور توسعه بیشتر و شناخت بهتر این برند برای جذب توریستها و گردشگران به استان شد.
جشنواره شهر آبنبات در خراسان شمالی
دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان شمالی از برگزاری جشنوارهای تحت عنوان جشنواره شهر آبنبات در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در برگزاری جلسات متعدد از سوی اتاق بجنورد در باب اهمیت برندینگ آبنبات بجنورد و رفع موانع و مشکلات موجود این صنف، برنامهریزی شده جشنواره مذکور در بجنورد برگزار شود. «مریم محروقی» زمان برگزاری این جشنواره را هفتم شهریورماه اعلام کرد و افزود: این جشنواره با همکاری سایر واحدهای تولیدی آبنباتساز بجنورد و دستگاههای مرتبط برگزار خواهد شد. در این جشنواره برنامههای مختلف و متنوعی با حضور داوران کشوری در خصوص برندسازی، بازار فروش و تبلیغات پیشبینی شده است.
وی بر اهمیت موضوع برندینگ آبنبات بجنورد تاکید کرد و افزود: به منظور محقق شدن این موضوع پیشنهاد میشود تمامی برندهای آبنبات بجنورد تحت یک برند واحد شناخته شود. مدیر دوشنبههای توسعه استان نیز گفت: به همین منظور در راستای تسهیل در روند فعالیتهای این صنف و رفع برخی از موانع، مشکلات و مسائل پیش رو واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد کمیتهای تحت عنوان کمیته تخصصی آبنبات تشکیل شده است. «محسن عظیمی» یکی از اهداف اصلی این کمیته را موضوع برندینگ آبنبات بجنورد عنوان کرد و بر ضرورت اهمیت این موضوع تاکید کرد.
وی افزود: این مهم زمانی میسر میشود همراهی، هماهنگی، اتحاد و همبستگی از سوی واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد برای توسعه این صنف انجام گیرد. «پیمان تفضلی» یکی از مدرسان حوزه کسبوکار استان نیز بر شناسایی توانمندیها و ظرفیتهای بالقوه این استان تاکید کرد. وی همچنین به استقبال خوب دیگر استانها از این محصول اشاره کرد و بازاریابی و تبلیغات بیشتر آبنبات بجنورد از سوی واحدهای تولیدی و مسئولان متولی را یک ضرورت دانست. تفضلی با تاکید بر اهمیت پیشنهاد برند واحد از سوی آبنباتسازان بجنورد برای شناخت بیشتر این محصول اظهار کرد: برند واحد منجر به قوی کار کردن این محصول خواهد شود و لازمه این کار اتحاد، همبستگی و یکپارچگی واحدهای تولیدی است.
حذف واژه شکر پنیر
«قاسم مهرنیا» یکی از فرهیختگان و پیشکسوت حوزه شعر و ادب استان به تاریخچه شهر بجنورد و قدمت حدود ۱۰۰ سال آبنبات بجنورد اشاره کرد و گفت: در گذشته تولید آبنبات در شهر بجنورد محدود بود ولی امروزه شاهد افزایش تولید این محصول در طعمهای مختلف و بستهبندیهای شکیل هستیم که این مهم نیازمند همکاری بیشتر برای صادرات این محصول به دیگر کشورهای دنیاست. وی بر استفاده از واژه آبنبات بجنورد به جای شکر پنیر تاکید کرد و خواستار اهمیت این موضوع از سوی واحدهای تولیدی آبنبات و مسئولان متولی این امر شد. در هر کجای کشور این محصول تولید شود به تولید آبنبات بجنورد نمیرسد.
«امیر گواهی» یکی از کارشناسان استانداری خراسان شمالی نیز با بیان اینکه نباید به تکتک محصولات استان بیتفاوت بود، گفت: ظرفیتهای بالقوه استان باید بیشتر معرفی شود که این مهم همکاری، هماهنگی و اتحاد را میطلبد. وی به برخی از اختلافنظرهای موجود واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد اشاره کرد و گفت: هنوز این اختلافات در برخی واحدهای تولیدی وجود دارد و تا زمانی که به اتحاد وحدت نظر نرسیم با مشکلات مواجه هستیم. گواهی همچنین در رابطه با عنوان واژه نادرست شکر پنیر به جای آبنبات بجنورد اضافه کرد: برای حذف این واژه نادرست نیازمند اتحاد و همبستگی واحد از سوی واحدهای تولیدی این صنف هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از آبنبات بجنورد به عنوان یکی از سوغات اصیل بجنورد یاد کرد و گفت: به دلیل کیفیت ممتازی که دارد از آوازه و شهرت بسزایی برخوردار است. «محمد صمدی» بر اهمیت معرفی آبنبات بجنورد در سایر استانهای کشور تاکید کرد و خواستار حضور بیشتر این صنف در نمایشگاههای داخلی و خارجی به جهت معرفی بیشتر آن شد. وی با بیان اینکه صادرات منجر به رونق اقتصادی استان و کشور میشود گفت: تولیدکنندگان آبنبات بجنورد برای صادرات محصولات خود باید تلاش بیشتری داشته باشند.