• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7043
+
-

بهار میناب

ایراتگردی
بهار میناب

شما را در سردترین روزهای سال به دلپذیرترین هوای این روزها در کشورمان  دعوت می‌کنیم.

موزه مردم شناسی بندر کنگ

موزه مردم شناسی بندر کنگ از موزه‌های مهم تاریخی و مردم شناسی در جنوب ایران است. موزه مردم شناسی و دریانوردی بندرکنگ توسط افراد خیّر، ناخداها و جاشوهای این بندر تأسیس شده است که در این موزه وسایل و نقشه‌هایی که ناخداها و جاشوها در زمان دریانوردی از آنها استفاده می‌کردند به معرض نمایش در آمده است.

 

بندر پل

بندرپل در جنوب ایران و در کنار سواحل استان هرمزگان قرار دارد و از توابع شهرستان بندر خمیر است. بندرپل در ۷۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد و هر ساله پذیرای مهمانان زیاد نوروزی است. برای رفتن به جزیره قشم هم از این بندر عبور می‌کنند.

 

بندر کنگ

بندر کنگ در 6 کیلومتری شرق بندر لنگه قرار دارد. فاصله بندرکنگ تا بندرعباس 165 کیلومتر است. منطقه‌ای گسترده از توابع بخش مرکزی بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران.

 

 چطور برویم؟

سفر به هرمزگان یک تجربه خوشاینداست. اما چگونه باید به هرمزگان رفت؟ برای رفتن به این سرزمین دیدنی‌ها چند انتخاب دارید: هواپیما، قطار، اتوبوس، یا خودروی شخصی.

 

 سفر با قطار

 در این انتخاب هم شما باید بلیت قطار تهران بندر عباس را تهیه کنید و بعد از رسیدن به بندر عباس به شهرهای دیگر استان بروید. قیمت بلیت رفت و برگشت‌ قطار تهران تا بندرعباس هم160 هزار تومان‌ است.

 

 سفر هوایی

   سفر هوایی کم‌دردسرترین انتخاب برای رفتن به هرمزگان است، زیرا همه روزه بین تهران و بندرعباس پرواز رفت و برگشت برقرار است. قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیمای تهران به بندرعباس‌ هم310 هزار تومان است.

 

سفر  با خودروی شخصی 

سفر به هرمزگان با خودروی شخصی خارج از هزینه‌های جانبی، یکی از بهترین انتخاب‌هاست. زیرا هرمزگان استانی بزرگ و جاذبه‌های گردشگری‌اش پراکنده است، بد نیست که هرگردشگری در این استان خودروی شخصی داشته باشد. شما در این انتخاب می‌توانید تا هرمزگان اتومبیل رانی کنید و بعد از رسیدن به این استان مسیرها و مقصدهای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

 کجا‌ بمانیم؟ 

یکی از دشواری‌های سفر به شهرهای هرمزگان تهیه مکان‌های اقامتی است. زیرا به دلیل کوچک بودن شهرها هتل‌ها و اقامتگاه‌های چشم گیری در این شهرستان وجود ندارد. به همین دلیل شما می‌توانید در این سفر از خانه‌های معلم و اقامتگاه‌های بومگردی نیز استفاده کنید.

 

  هتل جهانگردی میناب

 

 

هتل جهانگردی میناب یک هتل دو ستاره اقتصادی در میناب واقع شده. این هتل ۲۰ اتاق دارد. فاصله این هتل تا کوهسنگ ۴۰ کیلومتر و تا بام میناب یک کیلومتر است.

 

  هتل دیپلمات بندر لنگه

 

 

هتل دیپلمات بندرلنگه دارای 26 اتاق است که در طبقات همکف و اول هتل قرار دارند. به دلیل واقع بودن این هتل نزدیکی ساحل دریا، در برخی از اتاق‌ها نمای زیبای دریای خلیج فارس به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است هتل سه ستاره دیپلمات بندر لنگه از سال 1350 میزبان گردشگران زیادی بوده است.

  مهمانپذیرگلستان

 

 

این مهمانپذیر که از مراکز اقامتی بندر لنگه است، در کنار مجتمع تجاری یاقوت قرار دارد. این مهمانپذیر هم از نظر تمیزی و ارائه سرویس در بندر لنگه زبانزد است.

 

  هتل گردشگری بومی بندرکنگ

 

 

هتل گردشگری بومی بندرکنگ مکانی خیلی جذاب است. این هتل رو به بادگیرهای بومی قدیمی بندرکنگ قرار دارد. اقامت در این مکان می‌تواند تجربه فوق العاده ای باشد.

 

 

 

    چی بخوریم؟

    ماهی برشته

مردم بندر عباس برای برشته کردن ماهی‌هایی مانند سنگسر وسرخو ابتدا شکم‌شان را خالی می‌کنند و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می‌گذارند. سپس ماهی را روی ورقه فلزی که روی آتش گاز یا زغال آماده کرده‌اند، می‌گذارند تا کبابی شود. این غذا می‌تواند از لذیذترین انتخاب‌های شما باشد. ‌    مهیاوه غذای محلی هرمزگان

یکی از غذاهای معروف استان هرمزگان مهیاوه است که نوعی سس محسوب می‌شود. به این غذا مهیابه یا مهوه هم می‌گویند و از دو کلمه ماهی و آب در زبان محلی به وجود آمده است. این غذا از ماهی‌ای به اسم موتو یا ساردین درست می‌شود و طعمی نمکی و تند دارد. ‌    هواری ماهی

هواری ماهی یکی از غذاهای محلی قشم است که از ترکیب ماهی، ادویه، پیاز، سبزی و برنج تهیه می‌شود.      برنج دیشو

برای تهیه این غذا مقداری شیره‌خرما را در آب حل می‌کنند تا رقیق شود؛ سپس آن را روی گاز می‌گذارند تا به جوش آید و برنج خیسانده شده را در آن می‌ریزند تا آب آن بخار شود و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می‌کنند. ‌‌    رستوران گلستان

در مهمانپذیر گلستان شما می‌توانید از رستوران این مجتمع استفاده کنید. در این رستوران همچنین شما می‌توانید انواع غذاهای محلی منطقه را نوش جان کنید.

 

 

 

 

             چی بخریم؟

سوغات وصنایع دستی

 

    سفال گری

سفال گری از مهم‌ترین صنایعی است که در روستاهای اطراف میناب از جمله بهمنی، شهوار و حَکمی رواج دارد. مهم‌ترین محصول سفالی، کوزه آبی به نام جهل است که به صورت گرد و کروی با گردنی استوانه‌ای شکل ساخته می‌شود و بنا به شکل و ترکیب آن نام‌های مختلفی دارد، مانند جهله گردن غزالی، جهله مورک و جهله بوکو، قلیان، سرقلیان، گشته سوز، انواع اسباب بازی‌های سفالی و انواع لیوان از دیگر اجناس سفالی هستند.

‌    ماهی و میگو

یکی از شغل‌های مردم این شهرماهیگیری است که به شکل سنتی و یا مدرن انجام می‌شود. می‌توان گفت ماهی و میگو سوغات معروف این استان است. ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا، ماهی‌هایی هستند که در این استان صید می‌شوند و در شهرهای مختلف به راحتی می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

   محصولات سفالی

شهر میناب یکی از مراکز تولید سفال است. ظروف سفالی تولید شده در میناب شامل این موارد است: نوعی کوزه‌آب به نام «جهله»، انواع گلدان، قلیان، سرقلیان، اسفندسوز درباز و قفسی سفالگری بیشتر در شهرستان‌های بندرعباس و میناب رواج دارد. بیشتر سفالگران این استان، خاک مورد نیاز خود را از روستاهای اطراف تأمین می‌کنند.

   صنایع دستی حصیری

صنایع دستی حصیری از دیگر سوغات بندرعباس و هرمزگان است. از میان آن‌ها می‌توان به نوعی زیرانداز به نام «تک»، درپوش کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام «سپ»، «دمکش»، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان «کفه» اشاره کرد. از حصیر بافی باید به عنوان رایج‌ترین و معمول‌ترین صنعت دستی استان هرمزگان نام برد، چرا که ماده‌ اولیه‌مورد نیاز حصیر بافی، برگ درخت خرما است.

   صنایع دستی دریایی

 هنگام جزر و مد دریا، مقدار زیادی از انوع صدف‌ها، حلزون‌ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل بندر عباس و دیگر شهرها و جزایر استان می‌ریزد. اهالی بومی و خوش‌ذوق منطقه آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و از آن‌ها انواع تابلو نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات مجسمه‌ها و اشیای گوناگونی می‌سازند.

   گلیم و رودوزی‌های سنتی

یکی از جاذبه‌های مهم و باارزش هرمزگان و بندرعباس، تولیدات دست‌دوز زنان و دختران محلی است. گلیم‌بافی، رودوزی و نواربافی در این منطقه یکی از سنت‌هایی است که از قدیم در این منطقه وجود داشته و هنوز هم زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید