• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70420
+
-

رتبه ۴ مازندران در فشار خون

۳۷۶ هزار نفر کارت زرد دریافت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مازندران رتبه چهارم ابتلا به فشار خون بالا را دارد و وضعیت استان نیازمند توجه بیشتر است.به گزارش مهر «سیدعباس موسوی» با تاکید بر ضرورت ارتقای سلامت در جامعه افزود: فشار خون یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیردار است. یک‌سوم جمعیت بزرگسال کشور از فشار خون بالا رنج می‌برند و بیش از ۴۰ درصد آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی با بیان این‌که کنترل نکردن فشار خون تبعات زیادی دارد، تصریح کرد: سالانه در جهان بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به علت فشار خون فوت می‌کنند و این بیماری ۲۱۸ میلیون سال ناتوانی ایجاد می‌کند.موسوی آگاهی‌رسانی به مردم در زمینه‌های مختلف، شناسایی افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون و شروع درمان را از اهداف طرح بسیج ملی کنترل فشار خون دانست و گفت: در کشور ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این طرح غربالگری شدند و از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر به صورت خوداظهاری شرکت کردند.وی بیان کرد: در مازندران حدود یک میلیون و ۵۸۰ هزار نفر در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کردند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این‌که 4 هزار سنجشگر در این طرح مشارکت داشتند، افزود: ۵۰ درصد افرادی که در آن شرکت کردند، دارای فشار خون طبیعی بودند. ۲۴ درصد معادل ۳۷۶ هزار نفر هم دارای پیش فشار خون بودند و کارت زرد دریافت کردند.این مسئول گفت: تعداد افراد مبتلا به فشار خون که قبلا شناسایی شدند، ۲۱۰ هزار نفر معادل ۱۳ درصد بود. در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، ۳۲ هزار و ۲۸۵ نفر دارای فشار خون بالا شناسایی شدند.موسوی رژیم غذایی نامناسب را در ابتلا به فشار خون موثر دانست و ادامه داد: کم‌تحرکی و دخانیات از دیگر عوامل ابتلا به فشار خون است.

این خبر را به اشتراک بگذارید