• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70356
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xJjq
+
-

جنجال تولید جنین انسان- میمون

تولید انبوه اعضای پیوندی بدن انسان شکل گرفته اما باعث نگرانی‌های اخلاقی بسیاری شده است

پزشکی
جنجال تولید جنین انسان- میمون

 اخیرا دانشمندانی که در چین فعال هستند ادعا کرده‌اند که برای اولین‌بار در جهان توانسته‌اند یک جنین انسان-حیوان جدید را با پیوند سلول‌های بنیادین انسان به میمون پرورش دهند؛ ایده‌ای که هدف نهایی‌اش تولید انبوه اندام‌های انسانی و رفع مشکل کمبود بافت و اعضای قابل پیوند در جهان است. 
این ایده چالش‌های اخلاقی زیادی دارد و به همان اندازه که نجات‌دهنده است، مشکل ساز نیز به‌نظر می‌رسد. برخی می‌گویند، گسترده شدن تجارت جنین‌سازی می‌تواند باعث به‌وجود آمدن بازارهای مافیایی بزرگی در جهان شود که انقراض نسل جانوران و ‌در وهله اول شامپانزه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

گروه اسپانیایی-آمریکایی در چین
عمل جراحی و پیوند را یک گروه اسپانیایی-آمریکایی تحت نظر جراح ارشد، «خوان کارلوس ایسپیسوآ» انجام داده‌اند. گروه آمریکایی از مرکز پژوهش‌های بیولوژیک «سالک» در کالیفرنیا آمده و اسپانیایی‌ها، از دانشگاه کاتولیک «مورسیا». محل جراحی، کشور چین انتخاب شده  است؛ چون در آنجا حساسیت کمتری نسبت به مسائل اخلاقی مرتبط با جنین و عمل‌های پزشکی این‌چنینی وجود دارد. پیش‌تر عمل‌های جراحی جنجالی دیگری نیز به همین دلیل در چین انجام شده بود.

جنین نیمه‌کاره
به گزارش همشهری، جنین میمون-انسان در هفته دوم (14روز بعد از تشکیل) و قبل از به‌وجود آمدن سیستم عصبی توسط گروه جراحان از بین رفت. دلیل چنین اقدام خودخواسته‌ای، جلوگیری از برانگیخته شدن احساسات مذهبی و انسان‌دوستانه در جهان عنوان شده است. با وجود این، گروه اعلام کرده، جنین تا آخرین لحظه سالم بود و اگر روند متوقف نمی‌شد، ‌امکان به دنیا آمدن برایش وجود داشت.

جنین‌های کنترل‌شده
پیش از تزریق ژن انسانی به جنین میمون، چند تغییر در کدگذاری‌های ژنتیک اعمال شده تا بتوانند به نیازهای دانشمندان جواب بدهند: ژنی که در جنین میمون کار گذاشته شده، طوری تغییر کرده که اندام‌های لازم برای پیوند، بیش از اندازه بزرگ نشوند. به زبان ساده‌تر، ‌ژن‌هایی که مسئول رشد ارگان‌ها هستند، از کار افتاده‌اند.
سلول‌های بنیادی که در جنین میمون کار‌گذاری شده‌اند، می‌توانند به هر نوع بافت یا استخوانی تبدیل شوند. گروه ادعا کرده، مکانیزم‌هایی را طراحی کرده که سیستم‌های عصبی و به‌خصوص مغزی ساخته نشوند تا جنین از «هوشیاری انسانی»‌ بی‌بهره باشد.
به جز مشکلات اخلاقی که گروه‌هایی از جوامع را نگران کرده، در میان برخی دانشمندان علوم اعصاب نیز این ایده به چالش کشیده شده است. دکتر آنگل رایا، رئیس مرکز پزشکی بارسلونا می‌گوید: «اگر فرض بگیریم که این سلول‌های بنیادی از حالت انسانی خارج شده، به جای سلول‌های عصبی و مغزی انسان، مغز حیوانی بسازند، ‌تکلیف چیست؟ آیا هوشیاری هنوز وجود دارد و چقدر آزار دیدن این جانور جدید برایمان مهم است؟ اگر سلول بنیادی به چیز دیگری که توقعش را نداریم تبدیل شود، چه باید بکنیم؟»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید