• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7029
+
-

گپی کوتاه با ملیح ناصری؛ هنرمند تذهیب‌کار درباره کتاب «مکتب اسلیمی»

مناسب هنرجویان

گفت و گو
مناسب هنرجویان

عطیه پژم:

ملیح ناصری، هنرمندی است که هنر تذهیب مینیاتور را در محضر استاد حسین اسلامیان که درهنر تذهیب مینیاتور درجهان نخستین است، به‌مدت ده سال و هشت‌ماه آموخته و با زیر وبم‌های آن آشنایی پیدا کرده‌است.بعد از درگذشت حسین اسلامیان، ملیح ناصری فعالیت متفاوتی درجهت برگزاری نمایشگاه و آموزش در مراکز و کشورهای مختلف را در دستور کار خود قرار داد. او طی 28سال 98نمایشگاه و همزمان فروش آثارهنری خود را برگزار کرده و در جشنواره خوشنویسی جهان اسلام هم نماینده ایران در رشته تذهیب بوده است.ملیح ناصری در کنار فعالیت هنری خود، کتاب‌هایی را هم در رابطه با هنر تذهیب به چاپ رسانده که امروزه مرجع به شمار می‌آیند.با او درباره این آثار گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

امروزه تابلوهای خط و تذهیبی که به ثمر می‌رسند، بیشتر بر مبنای ذوق و قریحه هنرمندان هستند و به جرئت می‌توان گفت مرجعی در این حوزه وجود ندارد.کتاب «مکتب اسلیمی» که در دو جلد از سوی اینجانب وارد بازار نشر شده، تلاش دارد تا به هنر تذهیب وجه‌های آکادمیک ببخشد. این کتاب می‌تواند به‌عنوان یک مرجع آموزشی مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد. در جلد اول، طرح‌ها از ساده شروع می‌شود و کم‌کم طرح‌ها ترکیب شده و بسامان می‌رسند.جلد دوم این کتاب به‌مدت ۱۲ سال طراحی و قلم‌گیری امروزه تابلوهای خط و تذهیبی که به ثمر می‌رسند، بیشتر بر مبنای ذوق و قریحه هنرمندان هستند و به جرئت می‌توان گفت مرجعی در این حوزه وجود ندارد.کتاب «مکتب اسلیمی» که در دو جلد از سوی اینجانب وارد بازار نشر شده، تلاش دارد تا به هنر تذهیب وجه‌های آکادمیک ببخشد. این کتاب می‌تواند به‌عنوان یک مرجع آموزشی مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.

در جلد اول، طرح‌ها از ساده شروع می‌شود و کم‌کم طرح‌ها ترکیب شده و بسامان می‌رسند.جلد دوم این کتاب به‌مدت ۱۲ سال طراحی و قلم‌گیری شده و طرح‌های بکر و زیبای کتاب در امتداد جلد اول کمک‌رسان هنرمندان و علاقه‌مندان است.در بخش‌هایی از مقدمه این دو مجلد آورده‌ام که تحقیق در زمینه هنر اصیل ایران از جهت تسلسل تاریخی و شروع شیوه‌ها، مکاتب و تعدد هنرمندان و فراز و نشیب حاکم بر احوال هنر در دوران‌های مختلف، امری در خور باریک‌بینی و دقت بسیار است.

البته در جلد دوم بیشتر به تاریخچه تذهیب پرداخته‌ام و به تذهیب در دوره‌های ایلخانیان، تیموریان، صفویان، زندیه و قاجاریه تا امروز نگاه کرده‌ام.در ادامه هم به جزئیات شکل‌گیری هنر تذهیب و مینیاتور پرداخته و جزئیات هنر اسلیمی به شکل مشروح بیان شده است. مراحل آماده‌سازی و طراحی اسلیمی و تذهیب امری بسیار پیچیده است. به همین‌خاطر لازم دانستم در این کتاب، تصاویر انواع طرح‌های اسلیمی و تذهیب را در صفحات متعدد و با توضیح به چاپ برسانم.

این خبر را به اشتراک بگذارید