• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7025
+
-

سفیدی ترسناک است

سفیدی ترسناک است

تازه‌ترین نمایشگاه علی نصیر، این روزها در گالری  اُ  برپاست. پیش از دیدن نمایشگاه، در فضاهای مختلف کسانی را می‌بینیم که از نمایشگاه علی نصیر می‌گویند و دیدن آن را به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند. گالری اُ ، بعد از چند‌ماه دوباره و این بار در مکانی جدید شروع به فعالیت کرده‌است.مکان قبلی در خیابان ویلا بود و دسترسی بهتری داشت، خیابان شاهین دورتر است اما گالری، بزرگتر.این نمایشگاه تا30بهمن‌ماه ادامه دارد.

آزاد و روان علی نصیر متولد1330تهران است. درابتدای جوانی برای تحصیل هنر به اروپا رفت. او علاوه بر نقاشی به معماری و سینما هم علاقه‌مند بوده و همیشه تأثیر دو هنر دیگر در نقاشی‌هایش مشهود است. او دوران دانشجویی خود را در رشته دانشگاه برلین در سال‌های 1357تا1362گذراند. او بعدها به واسطه اقبالی که به آثارش شد، بورس دانشگاه فرانسه را دریافت کرد. چند سالی، هم تدریس هنردر دانشگاه هنر برلین و بعدتر دانشگاه تهران را به‌عهده گرفت.علی نصیر در نسل خود از معدود نقاشانی است که آزاد و روان کار می‌کند. نمونه مشابه او را می‌توان فرشید ملکی است.

دوره‌ای جدید با وجود اینکه علی نصیر 4دهه از زندگی خود را در آلمان گذرانده اما آثارش رنگ و بویی آشنا دارند. استفاده از رنگ‌های ناب و دورگیری فیگورها از ویژگی‌های ممتاز کار نصیر است. برای این هنرمند انسان کلیتی است بی‌مرز. علیرضا رفوگران، دانش آموخته نقاشی، در این‌باره می‌گوید: «استفاده از تب این بوم سفید در آثار علی نصیر با وجود نزدیکی درجه تیرگی رنگ‌ها بسیار خوشایند است. این ویژگی آثارش را بیانگر و پر انرژی می‌کند. در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های پیشین، تعادل حرف اول را می‌زند. درست است که سفیدی بوم پوشیده شده ولی تن‌ها نزدیک به هم هستند و این نزدیکی هماهنگی ایجاد می‌کند.» گرم دیدن نقاشی‌ها بودیم که علی نصیر وارد شد و با لبخندی دلنشین به همه خوشامد گفت. برای گفت‌وگو فرصت نداشت. فقط از او راجع به کمتر شدن فضای سفید بوم نسبت به آثار پیشین‌اش پرسیدم.با تأیید گفت؛ «از سفیدی بوم می‌ترسم.این هم دوره‌ای است.این را هم بیفزاییم که نمایشگاه حاضر آثارسه سال اخیر او را در برمی‌گیرد.علاوه بر این کتابی هم از آثار قبلی این نقاش به ‌نمایش در آمده چاپ کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید