• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7024
+
-

نقاش فیلسوف

نقاش فیلسوف

این روزها در موزه هنرهای معاصر تهراننمایشگاه مروری بر آثار و زندگی علیاکبر صادقی برپاست. این نمایشگاهراموزه هنرهای معاصر وبنیادعلی اکبرصادقی در هشتادمین سال تولدِ او گردآورده اند.مراسم گشایش این نمایشگاه درروزیکشنبه 8بهمن ماه، دریک روزبرفی با استقبال گرم دوستداران این هنرمندبرگزارشد.در روز افتتاحیه، از کتابآثار علی اکبر صادقی هم رونمایی شد. این مجموعه نشان از هنرمند چندرسان های دارد که یکی از نمایندگان هنر معاصر ایراناست. صادقی در زمین ههای مختلف ب هویژه هنرهای تصویری از گالری داری تا کارگاههنری طبع آزمود هاست.برای نمونه در تاریخ سینمای انیمیشن جهان، جزو نخستینکسانی است که به سبک نقاشی ایرانی انیمیشن ساخته و اسلوب و متریال ابداعیاو در زمینه نقاشی روی شیشه)ویترای( خاص خود اوست. نمونه ای از نقاشی رویشیشه)ویترای( از آثار صادقی را در تالار وحدت م یتوان دید، نقاش یهایی برگرفته ازداستا نهای حماسی شاهنامه فردوسی که مربوط به دهه چهل است وزیبایی خاصیبه فضای داخلی این بنا بخشیده. نمایشگاه مروری بر زندگی و آثار علی اکبر صادقی،نگاهی دوباره است به سهم ویژه او در فرهنگ دیداری و هنر معاصر ایران و هفتادسال فعالیت هنری او ب هعنوان نقاش، مجسم هساز، انیماتور و شاعر. این نمایشگاه تا25 فروردین 97 برپ است.

راوی فرهنگ مردم مردم کوچه و بازار، منبع الهام نقاشی‌های صادقی هستند. در نقاشی‌های او، فرهنگ تصویری ایران با الهام از نمونه‌هایی مانند کتاب‌آرایی، نقاشی‌های قهوه‌خانه، نگارگری و چاپ سنگی‌های قدیمی ایران موج می‌زند.شوخ‌طبعی وطنازی درارتباط با دنیای اطراف، به‌صورت جان بخشی ‌و بازتعریف انسان، شیوه تصویری این نقاش بزرگ است. صادقی هنرمندی است که در آثارش پیوند هنر و ادبیات مشهود است و این شاید به علاقه کودکی‌های هنرمند به نقاشی روایی، موسوم به نقاشی قهوه خانه برمی‌گردد.آنجایی که خودش می‌گوید: مادرم مرا برای خرید می‌فرستاد و در دل بازار خود را در مقابل پرده نقال می‌یافتم.او نقل می‌کرد و من مبهوت او بودم تا وقتی که نقاشی تمام می‌شد و مرا صدا می‌کرد و تازه به هوش می‌آمدم.

با کارش حرف زده کاظم چلیپا که برای دیدن نمایشگاه در روز افتتاحیه آمده بود، درباره آثار علی اکبر صادقی گفت: «این دویست اثر که با آن کل موزه را پر کرده شاید نیمی از آثار او نیز نباشد. صادقی مرد کار است؛ به جای حرف زدن کار کرده، با کارش حرف زده.صادقی، به‌خاطر بیقراری هنری‌اش همیشه با افراد و گروه‌هایی که چرخه فرهنگ تصویری سنتی و تازه مدرن شده را می‌چرخاندند، ارتباط نزدیکی داشته، کسانی مانند آیدین آغداشلو، محمد تجویدی، نصرالله افجه‌ای، عباس کیارستمی، نادر ابراهیمی، فرشید مثقالی، کیخسرو خروش، فیروز شیروانلو، نفیسه ریاحی، نصرت کریمی، اسفندیار احمدیه، مرتضی ممیز، غلامحسین نامی، ابراهیم جعفری، پروانه اعتمادی.شاید به همین سبب او هم یکی از هنرمندان پیشرو ایران است.»

 

شاگرد نجاری که نقاش بزرگی شد علی اکبر صادقی متولد 1316پامنار تهران است. او در 9سالگی شاگرد نجار بوده است. زمانی کارت پستال‌هایی آبرنگ را کار می‌کرد. در پاساژ لاجوردی با افجه‌ای شروع به همکاری کرد. نخستین سفارش نقاشی‌اش را از معلم زبان مدرسه و مدیر تئاتر پارس گرفت. با آیدین آغداشلو همسایه بود و با هم نقاشی می‌کردند. زمانی که عباس کیارستمی به آتلیه‌اش آمد، رابطه آنها همانجا شکل گرفت و در پنج دهه از دوستان نزدیک علی‌اکبر صادقی بود. علی اکبر صادقی در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «پدرم پایین حیاط یک کارگاه داشت که همیشه درش را قفل می‌کرد. من ضمن نقاشی به کارهای فنی و نجاری علاقه داشتم و با یک میخ در کارگاه را باز و از وسایل آنجا استفاده می‌کردم و بعد از کلی فضولی، همه را دوباره مرتب می‌کردم و در را می‌بستم. وقتی بعدها به پدرم گفتم، با خنده گفت می‌دیدم بعضی از ابزارهای من خراب شده و تعجب می‌کردم. راستش نتیجه همان فضولی‌ها بود که از همان زمان تا به امروز کمتر تعمیرکار به خانه ما می‌آید. من لوله‌کشی، کاشی‌کاری، گچ‌کاری، تعمیر رادیو تلویزیون و ساختن مبلمان و خلاصه خیلی کارها را خودم انجام می‌دهم. گلدوزی کردن را هم دوست داشتم و در بچگی گلدوزی می‌کردم.»

نادر ابراهیمی، نویسنده معاصر، علی اکبر صادقی را نقاش فیلسوف می‌نامد و در کتابی به نام «الف با»، که تحلیلی است از 50طرح علی اکبر صادقی نقاش، درباره طرح‌های او نوشته:« علی اکبرصادقی یک فیلسوف-نقاش تمام عیار است بدون هیچ شک و شبهه؛ کسی است که فلسفه یا تفکرات و احساسات فلسفی را نقاشی می‌کند.» این نگاه فلسفی در آثار دیگر او هم هست. صادقی ازاولین کسانی‌ست که در ایران انیمیشن با المان‌ها و فضای بومی کار کرده و نخستین اثر انیمیشنی صادقی «قصه هفت شهر» مربوط به سال پنجاه است و مانند دیگر آثارش خصوصیات ایرانی را داراست. در سال 1349علی اکبر صادقی ازجمله افرادی بود که توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ماموریت گرفت تا بخش فیلم و انیمیشن را پایه‌گذاری کند. صادقی در مدیوم‌های مختلف، خلاقانه کار می‌کند وهمان اندیشه و جهانبینی رادر مدیوم‌های مختلف جست‌وجو می‌کند.او از هنرمندانی است که در شکوفایی هنر و ادبیات دهه 40با نوآوری‌های خود سهم داشتند.

هنرمند رنسانسی  جواد مجابی در روز افتتاحیه نمایشگاه تنها و به آرامی در راهروهای موزه قدم می‌زد.ازاو نظرش را درباره نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی می‌پرسم، می‌گوید: «علی اکبرصادقی یکی از هنرمندان زبده روزگار است؛ هنرمندی غریزی ست و آفریده‌هایش به‌نحوی از فرهنگ مردم نشات گرفته. دوره‌های مختلفی داشته و در رسانه‌های مختلفی مثل نقاشی، فیلم، انیمیشن، شعر و مجسمه کار کرده. سپس لبخندی می‌زند و می‌گوید: من به او‌می‌گویم، هنرمند رنسانسی. آدمی که در رشته‌ها و حرفه‌های مختلف هنر و فرهنگ کار می‌کند. صادقی عاشق این مملکت وفرهنگ این مملکت است و دربیشتر آثارش از اسطوره و افسانه‌ها و وقایع این مملکت الهام گرفته. به گمانم صادقی جزو معدود کسانی است که بدون اینکه تعمدی داشته باشد ذاتا متعلق به این فرهنگ است؛ چون بعضی‌ها به اصرار و با تأکید بر نشانه‌های خاصی که ایرانی ست می‌خواهند ایرانی بودن خودشان را به اثبات برسانند ولی این کار، اندکی تصنعی است و به‌نظر دلچسب نمی‌آید. صادقی بدون اینکه اصلا اصراری در این زمینه داشته باشد درون این فرهنگ غوطه خورده و به راحتی و سلامت از درون این دریا بیرون آمده و به گمانم مایه افتخار نقاشان این نسل است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید