• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 7022
+
-

انرژی پایدار یزد احیا می‌شود

گفت‌وگو با معاون میراث فرهنگی استان

روزنه
انرژی پایدار یزد احیا می‌شود

ستاره حجتی: اینکه یک معماری تاریخی چگونه می‌تواند به بخشی از جهان امروز بدل شود و همه داشته‌هایش را پس از قرن‌ها الگوی توسعه معرفی کند حکایت غریبی است که علاوه بر آنکه هر شنونده‌ای را حیرت‌زده می‌کند نشان می‌دهد تاریخ از نو رقم می‌خورد. ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، در گفت‌وگو با همشهری از افتخار دوباره شهر خشتی ایران صحبت می‌کند.

 

 

چه ویژگی‌هایی عنوان شهر پایدار انرژی را برای یزد به ارمغان آورد؟

قنات یکی از بهترین نمونه‌های انرژی پاک در یزد است.. ویژگی دیگر یزد در استفاده از انرژی پایدار بادگیرهاست که منبع انرژی طبیعی هستند. حتی شکل‌گیری بافت متراکم و فشرده در شهر هم مقابله‌ای با  خشکی  این اقلیم بوده است. استفاده از زمین برای سکونت یکی دیگر از ویژگی‌های یزد است. در هر واحد مسکونی یزد با توجه به فصل، کوچ داخلی اتفاق می‌افتاد که همین کوچ داخلی نیاز به بسیاری از تاسیسات در منازل امروزی را رفع می‌کرد. همه این ویژگی‌ها موجب شد یزد عنوان جهانی شهر پایدار انرژی را از آن خود کند.

 

این عنوان چه تاثیری بر زندگی امروز یزدنشینان می‌گذارد؟

در پرونده ثبت جهانی یزد به این موضوع پرداخته و سعی شده است در قالب برنامه‌های حفاظتی و همچنین ساخت‌وساز، ویژگی‌های تاریخی زنده شود. همه این موارد ذیل طرح پلان مدیریتی شهر جهانی گنجانده شده است.  

 

می‌توان انرژی پایدار را دوباره در این شهر زنده کرد؟

بله، اگر همه موارد مورد نظر در پلان مدیریتی شهر رعایت شود، می‌توان دوباره از انرژی پایدار و پاک بهره گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید