• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70116
+
-

برنامه‌ریزی برای ورود پساب‌های تصفیه‌شده به دریاچه

۳۰ میلیارد تومان بودجه تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین می‌شود

آبفا
برنامه‌ریزی برای ورود پساب‌های تصفیه‌شده به دریاچه

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی از رهاسازی حدود ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده استان در دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰ خبر داد. 

«مقداد اسکندرپور» در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین اقدامات شرکت آبفای استان در زمینه احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: سال ۹۴ وظایفی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به عهده شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گذاشته شد که بر اساس آن، شرکت آبفای استان برای جبران خشک شدن و تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه کار خود را آغاز کرد. وی ادامه داد: مقرر شد که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ میلیون متر مکعب از پساب تصفیه شده در دریاچه ارومیه رهاسازی شود. بر این اساس، پساب تصفیه شده تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ارومیه، بوکان، سلماس، میاندوآب، مهاباد، نقده و گلمان ارومیه به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

اسکندرپور گفت: برای این منظور ۴۲ میلیون متر مکعب در سال ظرفیت جدید به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های استان افزوده شد و علاوه بر این، مقرر شد ۶۳ میلیون متر مکعب از ظرفیت‌های موجود ارتقا یابد. این مسئول با اشاره به برنامه‌‌ریزی به عمل آمده در این زمینه افزود: برای تحقق این امر به ایجاد 1۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۳۰ ایستگاه پمپاژ نیاز بود که عملیاتی کردن تمام اینها به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت. از این میزان اعتبار، ۱۹۰ میلیارد تومان از طریق ستاد احیای دریاچه ارومیه و ۱۱۰ میلیارد تومان دیگر از طریق منابع عمومی و اعتبارات داخلی شرکت تامین می‌شد.

وی درباره اقدامات انجام گرفته در این خصوص اظهار کرد: تا امروز توانسته‌ایم ۶۳ هزار و ۸۹۸ متر مکعب در شبانه‌روز بر ظرفیت پساب تصفیه شده استان بیفزاییم، ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و انتقال جدید احداث کنیم و ۶ ایستگاه پمپاژ را بسازیم و به بهره‌برداری برسانیم.

اسکندرپور گفت: در حال حاضر ۳۸ میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، ۷ میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه بوکان، ۳ میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه سلماس، ۶ میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب میاندوآب، ۸ میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب مهاباد، ۷ میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب نقده و یک میلیون متر مکعب بر ثانیه از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان ارومیه وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

وی اعلام کرد: با اعتبارات تخصیص یافته سال ۹۷ به مبلغ ۴۶۸ میلیون ریال، تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان در سال جاری و مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه اردیبهشت امسال به بهره‌برداری رسیدند. با در نظر گرفتن پساب سایر تصفیه‌خانه‌هایِ در مدار از جمله مدول اول و دوم تصفیه‌خانه‌های ارومیه، نقده، مهاباد، میاندوآب سلماس و بوکان حدود ۷۰ میلیون متر مکعب پساب از طریق خطوط انتقال یا رودخانه‌ها به سوی دریاچه ارومیه هدایت می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان این‌که از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان در حال حاضر یک میلیون متر مکعب بر ثانیه پساب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه می‌شود، گفت: طرح تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان نیز یکی از این طرح‌ها بوده که در مجموع ۲۲ کیلومتر شبکه و خط انتقال و تصفیه‌خانه برای آن ساخته شده است. در صورت استقرار جمعیت پیش‌بینی شده در شهرک گلمان، فقط از طریق این تصفیه‌خانه فاضلاب 5/ 2 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که این تصفیه‌خانه یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور است، ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب نقده نیز در حال بهره‌برداری است و پساب تصفیه شده آن از طریق رودخانه گدار به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.
اسکندرپور به برنامه‌های این شرکت برای اجرای طرح‌های نجات‌بخشی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: امسال طرح تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود. براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده، شاهد بهره‌برداری از این طرح در سال جاری خواهیم بود.

این مسئول در خصوص اعتبارات ستاد احیا برای اجرای طرح‌های محول شده به شرکت آب و فاضلاب شهری استان بیان کرد: بر این اساس، امسال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسیده است.


تاکید دولتمردان بر تسریع ساماندهی میان‌گذر دریاچه ارومیه

معاونان استاندار آذربایجان ‌غربی از مراحل ساماندهی میان‌گذر دریاچه ارومیه بازدید و بر تسریع اجرای این طرح تاکید کردند. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در این بازدید گفت: مرحله نخست طرح ساماندهی میان‌گذر دریاچه ارومیه به تسهیل تردد خودروها در قالب احداث دوربرگردان در ۲ طرف پل منجر می‌شود.«پیمان آرامون» افزود: این طرح شامل احداث سرویس بهداشتی، نمازخانه و محل استقرار بازدیدکنندگان و گردشگران است تا رفاه مراجعه‌کنندگان فراهم شود. بر اساس اعلام سرمایه‌گذار، این طرح تا پایان ماه جاری به پایان می‌رسد.

پل میان‌گذر دریاچه ارومیه شامل مطالعات مهندسی، مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، تهیه مواد و تجهیزات، اجرا و ساخت پل اصلی، پل آب‌گذر و اصلاح خاکریز است. پل اصلی ۲ مسیر سواره‌روی رفت و برگشت به صورت جداگانه هر کدام به عرض مفید 5/ 9 متر و یک مسیر راه‌آهن به عرض مفید 5 متر را شامل می‌شود. این پل قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است که استان‌های آذربایجان‌ شرقی و آذربایجان ‌غربی را در شمال غربی کشور به هم متصل می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید