• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70113
+
-

توسعه ورزقان با افتتاح سد حاجیلارچای

افتتاح این سد به عنوان بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی آذربایجان شرقی، آبیاری هزار هکتار از اراضی ورزقان، تامین آب بخش صنعت مس سونگون و رونق کشت گلخانه‌ای را میسر کرد

عمرانی
توسعه ورزقان با افتتاح سد حاجیلارچای

سد «حاجیلارچای» شهرستان ورزقان در سومین سفر استانی رئیس‌جمهوری به آذربایجان شرقی در حالی به بهره‌برداری رسید که بیش از ۶۰ درصد مردم ورزقان در روستاها زندگی می‌کنند و بهره‌برداری این سد می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و رفع محرومیت این مناطق باشد. «علیرضا ایمانلو»، مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با ایرنا درباره اجرای این سد اظهار کرد: این طرح، بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی استان با رویکرد کمک به توسعه و عمران روستایی است که با توجه ویژه دولت اجرا می‌شود. پس از خطوط انتقال، تصفیه‌خانه در اولویت بعدی ماست که از آن 3 خط، یکی به شهر ورزقان و ۲ تای دیگر به روستاهای محدوده طرح، منشعب می‌شود. 

نماینده ورزقان در مجلس هم بیان کرد: این سد با رویکرد صنعتی ساخته شده و در کنار آن آب شرب و کشاورزی شهرستان ورزقان، شهر خاروانا و روستاهای آن‌ها را تامین خواهد کرد. ۱۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی با کشت مکانیزه یا تحت فشار برای این مناطق پیش‌بینی شده است و هزار هکتار از اراضی خاروانا، روستای لیلاب و در ادامه روستاهای دستجرد و ملک قضات را شامل می‌شود؛ البته کشت گلخانه‌ای در هزار هکتار از اراضی منطقه نیز از اهداف طرح سد حاجیلارچای است. 

«رضا علیزاده» افزود: آب مورد نیاز بخش صنعت مس سونگون ورزقان به مقدار 5 /15 میلیون متر مکعب و همچنین پتروشیمی خاروانا با ظرفیت تولید سالانه ۵۲۰ هزار تن پلی‌پروپیلن و با سرمایه‌گذاری 5/1 میلیارد دلار که مراحل اخذ مجوز خود را می‌گذراند از اهداف دیگر بهره‌برداری از این طرح در منطقه است. با تحقق توسعه صنعت مس و ایجاد پتروشیمی در منطقه و کاشت گلخانه‌ای چهره منطقه دگرگون می‌شود. فرماندار ورزقان هم در مورد این طرح اظهار کرد: 25 تیر امسال ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه اجرای پروژه آب‌رسانی به ۶۳ روستا و شهر ورزقان صادر شده است و پیگیر هستیم این طرح در سریع‌ترین زمان عملیاتی شود. 

«حسن یحیوی» با اشاره به مقدار آب مورد نیاز پروژه گفت: 2 سال قبل با حضور مسئولان استانی در محل فرمانداری شهرستان ورزقان از سد حاجیلار ۳ میلیون متر مکعب آب برای این طرح تخصیص داده شده است و با مشارکت شرکت صنایع ملی مس این طرح انجام خواهد شد. بخش مهمی از عملیات اجرایی این طرح که بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، از قبل آغاز و توسط مجتمع مس سونگون لوله‌گذاری شده است و بعد از احداث تصفیه‌خانه، آب بهداشتی به شبکه آب‌رسانی روستاهای شهرستان ورزقان متصل می‌شود.

وی به اهمیت بالای آب شرب اشاره کرد و گفت: این پروژه موجب می‌شود مردم به آب کاملاً بهداشتی و پایدار دسترسی داشته باشند و امیدواریم علاوه بر آن‌ که از مهاجرت مردم شهرستان ورزقان به شهر‌های دیگر جلوگیری کند، مهاجرت معکوس نیز رخ دهد و روستاها توسعه یابند. البته ویژگی اصلی سد حاجیلار تامین آب مورد نیاز صنعت منطقه است با ظرفیت موجود موجب بهره‌وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون متر مکعب در سطح هزار هکتار از اراضی دیمزار کم‌بازده را سیراب می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :