• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70100
+
-

خطر آتش‌سوزی در بازار سرپوشیده زابل

رئیس اداره برق زابل: اصلاح شبکه برق بازار را در دستور کار قرار داده‌ایم و پیمانکار هم برای اصلاح این شبکه پیدا شده است

گزارش
خطر آتش‌سوزی در بازار سرپوشیده زابل

فرشته بامری|خبرنگار:

 زابلی‌ها سال‌های زیادی است با انواع کمبودها و کاستی‌ها در شهرشان مواجه هستند و از توسعه‌نیافتگی این شهر رنج می‌برند. از آسفالت نامناسب معابر گرفته تا کمبود فضای سبز و امکانات آتش‌نشانی، بیکاری و قطعی مکرر آب و برق. این‌ها بخشی از معضلات و مشکلات این شهر است. 

وقتی به بازار سرپوشیده زابل هم گذر کنید، سیم‌کشی و انشعاب کابل‌ها از تیر‌های برق و فرسوده بودن شبکه برق بیش از همه نظر شما را به خود جلب می‌کند؛ سیم‌های فرسوده‌ای که با اندک باران یا آب‌گرفتگی معابر، خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی را در محل مربوطه افزایش می‌دهد و جان مغازه‌داران و مردمانی را که از این محل عبور می‌کنند، به خطر می‌اندازند. 


گلایه کسبه 

یکی از کسبه بازار زابل می‌گوید: شبکه برق شهر زابل فرسوده است. سیم‌کشی و کابل‌های متصل به تیرهای برق در این شهر به‌ویژه در بازار از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و غیراستاندارد و فرسوده است.  «نوراحمد مختاری» می‌افزاید: این در حالی است که کابل‌های آسیب‌دیده یا فرسوده خطرناک هستند و ممکن است با یک اتصال کوچک علاوه بر برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی بزرگ ایجاد و خسارت زیادی به اجناس کسبه وارد کنند. 


ظاهر نامناسب بازارهای سرپوشیده

یکی دیگر از شهروندان زابلی می‌گوید: سال‌هاست این کابل‌ها و سیم‌ها‌ی برق در بازارچه‌های سرپوشیده زابل که ظاهر نامناسبی هم دارند، بهسازی نشده‌اند. 

«شیرعلی روشنایی» می‌افزاید: این در حالی است که فرسوده بودن کابل‌ها سبب ترک خوردن لایه محافظ کابل‌ها می‌شود و امکان برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی را دوچندان می‌کند. 

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود یک بار در سال هم که شده سیم‌ها و کابل‌های برق توسط شرکت برق بررسی و نسبت به بهسازی و تعویض آن‌ها اقدام شود. 

وی ادامه می‌دهد: هنوز تغییری در شبکه برق این منطقه ایجاد نشده است؛ در حالی ‌که شهروندان به موقع نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام نکنند و حتی در صورت تاخیر، اخطاریه‎ای از سوی اداره برق مبنی بر قطع شدن برق دریافت می‌کنند. 
این شهروند می‌گوید: از مسئولان اداره برق تقاضا داریم از محل پرداخت قبض‌های ساکنان همین منطقه هم که شده بهسازی این شبکه را در دستور کار قرار دهند و فراموش نکنند میزان تردد در این مکان بالاست و این فرسودگی موجب نگرانی شده است. 


قطع مکرر برق

شهروند دیگر زابلی هم می‌گوید: فصل تابستان با گرمای سوزانش در زابل غیرقابل تحمل است و قطع شدن برق هم زندگی را برای مردم سخت و دشوارتر کرده است. در ۱۹ تیرماه برق در شهرستان زابل در 2 مرحله قطع شد و بیش از 2 ساعت برق نداشتیم. در این شرایط گرمای سوزان امان مردم را برید. 

 «ابوالقاسم کوهکن» ادامه می‌دهد: سال‌های قبل هر بار قطعی برق 40 تا 45 دقیقه طول می‌کشید که پس از تماس مکرر با اتفاقات برق زابل، مأموران برق در محل حاضر می‎شدند. این قطعی‌ها تاکنون سبب خراب شدن بسیاری از لوازم منزل مردم از جمله یخچال، پمپ آب، موتور کولر، ماشین لباس‌شویی و مانند آن شده است. 

وی می‌افزاید: قطعی برق در زابل تنها مشکل ما نیست. بازار سرپوشیده این شهر نیز پر از کابل‌های غیراستاندارد و فرسوده است که باید اداره برق فکری به حال آن کند. 


قدیمی‌ترین شبکه برق استان
 
رئیس اداره برق شهرستان زابل می‌گوید: سیم‌کشی در بازار زابل مربوط به سال‌های بسیار قبل است و از قدیمی‌ترین شبکه‌های برق استان محسوب می‌شود. 

«امیدرضا مشهدی» می‌افزاید: بازار سرپوشیده زابل بافت سنتی و قدیمی و معابر کم‌عرضی دارد که سبب می‌شود جرثقیل و ماشین‌آلات بهسازی شبکه نتوانند از این محل عبور کنند؛ بنابراین اصلاح شبکه در این بخش دشوار است. 
وی ادامه می‌دهد: اصلاح شبکه‌ برق بازار با مشارکت کامل شهرداری‌ها و کسبه امکان‌پذیر خواهد بود. 

وی با بیان این‌که اکنون اصلاح شبکه برق بازار را در دستور کار قرار داده‌ایم، می‌افزاید: جلسات متعددی در این زمینه برگزار و پیمانکار برای اصلاح شبکه بازار پیدا شده است. این جلسه هماهنگی در محل فرمانداری با حضور شهردار و معاون وی و همچنین رئیس اداره صمت و نیز نماینده فرماندهی انتظامی و رئیس اتاق اصناف برگزار شده که این موضوع با استقبال هم مواجه شد؛ همچنین مقرر شده عملیات اجرایی طرح نیز آغاز شود.


راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف برق

رئیس اداره برق زابل می‌گوید: مردم می‌توانند خرابی برق خود را به صورت شبانه‌روزی از طریق شماره تلفن 121به مرکز اتفاقات برق زابل اطلاع دهند تا اکیپ‌های مستقر در کمتر از 15 دقیقه در محل حاضر شوند. 

«امیدرضا مشهدی» می‌افزاید: با توجه به افزایش دما، رعایت در ساعات اوج مصرف، نقش بسیار موثری در تامین برق مطمئن و پایدار خواهد داشت؛ لذا از مردم شریف سیستان تقاضا داریم با مدیریت مصرف برق، خادمان خویش را در ارائه خدمات ارزنده یاری کنند. 

وی بیان می‌کند: فقط با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، مشکلی که اکنون با آن مواجهیم تا حدودی حل می‌شود؛ اما بسیاری از ما راه‌های صرفه‌جویی و مصرف بهینه را نمی‌دانیم. در واقع صرفه‌جویی فقط خاموش کردن لامپ‌های اضافه نیست‎! 

رئیس اداره برق زابل می‌گوید: یکی از مهم‌ترین راه‌ها این است که تا جایی که می‌توانید و تا وقتی خورشید غروب می‌کند خانه و اتاق‌هایتان را با نور طبیعی روشن نگه دارید و بعد از تاریک شدن هوا لامپ‌ها را روشن کنید. 

مشهدی می‌گوید: ‏‎باید لامپ‌های خانه را با لامپ‌های کم‌مصرف و‎ LED ‎عوض کنید. مصرف این لامپ‌ها بسیار کمتر است.  وی ادامه می‌دهد: بخش زیادی از برقی که مصرف می‌کنیم مربوط به وسایل خانگی است. ‏رعایت در ساعات اوج مصرف بسیار مهم است. در تابستان ساعات اوج مصرف ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ است. سعی کنید در این ساعات از وسایل پرمصرفی مثل اتو و ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی استفاده نکنید‎. 

این خبر را به اشتراک بگذارید