• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70099
+
-

مناقشه بر سر نرخ بیکاری در هرمزگان

استاندار: اختلاف نرخ بیکاری فصل بهار امسال با بهار سال گذشته محسوس است دلیل آن باید استخراج شود

اشتغال
مناقشه بر سر نرخ بیکاری در هرمزگان

 مرکز آمار ایران با ۷۰ سال تاریخچه فعالیت یکی از مراکز مهم جمع‌آوری داده‌های آماری و در اختیار قرار دادن آن‌ها به مراکز، نهادها و سایر نیازمندان به آمار و اطلاعات است. 

یکی از طرح‌های دوره‌ای این مرکز طرح نیروی کار است. ۱۸ تیر امسال هم چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار فصل بهار منتشر شد. در این طرح نرخ بیکاری فصل یادشده در کشور 8/10 درصد و همین نرخ در هرمزگان 9/15 درصد اعلام شده است. این آمار و تفاوت 4 درصدی نرخ بیکاری فصل بهار امسال با بهار سال گذشته که 5/11 درصد بود این سوال را در اذهان مطرح کرده که عامل این افزایش بیکاری چیست؟ 

به گزارش ایرنا، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با استناد به آمار مرکز آمار ایران در این باره گفت: 4 هزار نفر در فصل بهار امسال بر تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی استان افزوده شده است. 

«هادی ابراهیمی» که گویا نرخ بیکاری اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران را قبول ندارد، افزود: این شغل‌ها پایدار محسوب می‌شوند که باید آثار آن در طرح نیروی کار مشاهده شود. هم‌اکنون تعداد بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی در هرمزگان ۳۲۱ هزار و ۴۱۴ نفر است. 


عامل افزایش ناگهانی نرخ بیکاری 

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری هرمزگان هم گفت: عاملی باعث افزایش ناگهانی نرخ بیکاری در هرمزگان شده که باید آن را بیابیم، باید ببینیم این بیکاری ناشی از کاهش واردات، افزایش قاچاق کالا یا تعطیلی برخی طرح‌های و پروژه‌هاست یا خیر؟ 

 «مسعود هندیان» افزود: اشکالی که به جامعه آماری وارد است می‌تواند نادرست باشد، این‌که نمونه‌گیری در ماه رمضان بوده یا خیر هم دارای اهمیت است. بسیاری در غرب هرمزگان در این ماه کار نمی‌کنند. 


ورود زنان به بازار کار مؤلفه اثرگذار در نرخ بیکاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان نیز گفت: زنان مؤلفه مهمی در اقتصاد هستند. در سال‌های گذشته زنان هرمزگانی به دلایل فرهنگی و اجتماعی وارد بازار کار نمی‌شدند، ولی اکنون بسیاری از آنان متقاضی شغل هستند. 

«صالح دریانورد» افزود: این‌که زنان در استانی زودتر و با روند تدریجی وارد بازار کار شده‌اند باید لحاظ شود. اکنون بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و بازار کار را زنان و دختران تشکیل می‌دهند.  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان گفت: ادعا نداریم این طرح می‌تواند همه سؤال‌ها را پاسخ دهد، ولی تنها چیزی است که برای سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی اقتصادی بازار کار می‌توانیم به آن اتکا کنیم. 


بسترهای اقتصادی و اجتماعی 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان گفت: این‌که چه روی داده که یک مرتبه نرخ بیکاری افزایش چند درصدی داشته، باید بررسی شود. زیرا ممکن است به عوامل و بسترهای اقتصادی و اجتماعی ربط داشته باشد. 

دریانورد گفت: روش آمارگیری به طور حتم اشکال دارد. هر طرحی دارای نواقص و مزیت‌های خاص خود است. آمارگیران کارمندان دولت نیستند و دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی و سایر اقشاری هستند که در ازای دستمزد اندکی این کار را انجام می‌دهند. 

وی اشاره کرد: اطلاعاتی که به سختی توسط مرکز آمار ایران جمع‌آوری می‌شود دارای مخاطبان فراوانی است که می‌توان از نهادهای دولتی و عمومی، دانشجویان، پژوهشگران و رسانه‌ها در این حوزه، نام برد. 


چرایی افزایش نرخ بیکاری در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: تمام متغیرهایی که برای بهار سال جاری مطرح می‌شود در فصل بهار سال گذشته هم وجود داشته، خطا برای همه کشور وجود دارد؛ اما روش آمارگیری چگونه انجام شده است؟ 

 «فریدون همتی» به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان خطاب کرد: از درستی روش آمارگیری خود دفاع می‌کنید، اما چگونه نرخ بیکاری این استان به یک‌باره افزایش یافته است؟ 

رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری هرمزگان اشاره کرد: مرکز آمار ایران چگونه مهاجران بیکار را رصد می‌کرده تا مامور آمارگیر به وی مراجعه کند؟ روش اجرای طرح نیروی کار در کشور یکی است، ولی گویا در روش اجرا مشکل داریم. 

وی اضافه کرد: چه رویدادی به وقوع پیوسته که به یک باره نرخ بیکاری هرمزگان چند پله رشد کرده و به 9/15 درصد رسیده؟ نرخ بیکاری زمستان سال گذشته 8/10 درصد و نرخ بیکاری بهار پارسال 5/11 درصد بوده است. 

استاندار هرمزگان گفت: اختلاف نرخ بیکاری فصل بهار امسال با بهار سال گذشته محسوس است که دلیل آن باید استخراج شود. دانشگاه هرمزگان به همراه سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی به دقت علت این تفاوت را تحلیل و به استانداری اعلام کنند. 


لزوم اجرای نهضت مهارت‌آموزی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر ۱۰ سال گذشته به سمت مهارت‌آموزی می‌رفتیم اکنون با این نرخ بیکاری رو‌به‌رو نبودیم. باید نهضت مهارت‌آموزی را ترویج کرد. 

 «نصرالله بازوند» افزود: امروزه ۵۰ تا ۶۰ هزار بیکار در هرمزگان وجود دارد که این‌ها با مهارت‌آموزی می‌توانند برای خود شغلی بیابند یا خوداشتغالی کنند؛ البته افرادی که مهارت دارند در هیچ کجای دنیا بیکار نمی‌مانند.


ناتوانی در ایجاد شغل برای روستاییان 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دلیل این‌که در ایجاد شغل در روستاها ناتوان هستیم، مردم به سمت حاشیه‌نشینی در شهرها سوق می‌یابند. 

«نصرالله بازوند» افزود: اگر توسعه راه‌های روستایی را به خوبی انجام می‌دادیم حاشیه‌نشینی، که امروزه به یکی از معضل‌های جامعه تبدیل شده، کمتر می‌شد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه و اجتماعی گفت: مشارکت بخش خصوصی باید در بخش گردشگری، بوم‌گردی و گردشگری دریایی در هرمزگان رونق یابد. بر اساس آمار و اطلاعات هرمزگان در هم‌سنجی با چند استان جنوبی کشور عقب‌تر است. 

بازوند گفت: حتی یزد بدون داشتن دریا توانسته بوم‌گردی خود را رونق بخشد، اما هرمزگان به اهداف سند توسعه گردشگری نرسیده و باید تلاش بیشتری انجام شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید