• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 7003
+
-

میزبانی فراکسیون محیط‌زیست از چهره‌های امنیتی برای بازخوانی یک پرونده

جزئیاتی از نحوه خودکشی سیدامامی در زندان

مجلس
جزئیاتی از نحوه خودکشی سیدامامی در زندان

فرزانه آیینی/ خبرنگار

کاووس سیدامامی دیروز در لواسان به خاک سپرده شد اما چگونگی فوت او در زندان اوین همچنان یکی از بحث‌های داغ بهارستان است. اصولگرایان مجلس رأی به محرز بودن خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین می‌دهند اما فراکسیون امیدی‌ها همچنان بر وجود ابهاماتی در چگونگی و چرایی وقوع این حادثه تأکید می‌کنند.

در همین راستا فراکسیون امید به محمدرضا تابش، نماینده اردکان که ریاست فراکسیون محیط‌زیست را برعهده دارد ماموریت داده است تا با بررسی جزئیات بیشتر ماجرای خودکشی سیدامامی ابهامات موجود درباره خودکشی او در زندان اوین را بررسی کند.

قرار است صبح امروز و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس فراکسیون محیط‌زیست با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، قوه قضاییه، وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور و دادگستری بحث اعلام خودکشی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام‌صادق(ع) را با دقت و حساسیت بیشتر بررسی کنند. این جلسه 2دستورکار ویژه دیگر هم خواهد داشت که یکی  اطلاع از وضعیت فعالان حوزه محیط‌زیست است که اخیراً بازداشت شده‌اند و دیگری اتهاماتی است که از سوی نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی به آنها وارد شده است. کاووس سیدامامی، ۶۳ساله از استادان مشهور جامعه‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌صادق و مدیر بنیاد حیات‌وحش میراث پارسیان بود. براساس اخبار منتشر شده از سوی قوه قضاییه سیدامامی 18روز پیش همراه 7نفر از فعالان محیط‌زیست بازداشت و زندانی شده بود که خبر خودکشی او در زندان اوین شنبه گذشته اعلام شد.

 

 

ابهامات امیدی‌ها چیست؟

با وجود تأیید خودکشی متوفی از سوی علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی اما برخی نمایندگان اقدام به‌خودکشی کاووس سیدامامی را محرز ندانستند؛ ازجمله اینکه علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس خبر داد که در این فیلم لحظه خودکشی مشهود نیست. محمود صادقی، احمد مازنی 2عضو دیگر فراکسیون امید بهارستان نیز هم‌نظر با مطهری و با تأکید بر اینکه متأسفانه هنوز خودکشی سیدامامی در زندان اوین برای ما محرز نشده است و ابهامات بسیاری در این‌باره وجود دارد در گفت‌وگوی‌های جداگانه‌ای با همشهری بر پیگیری دقیق این ماجرا تأکید کردند.

 صادقی تأکید کرد که باید روشن شود چرا فردی همچون سیدامامی که از اساتید برجسته دانشگاه و از فعالان شاخص محیط‌زیست بوده است باید در زندان اوین فوت کند یا دست به‌خودکشی بزند.

با این حال احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد معلوم نبودن زمان خودکشی کاووس سیدامامی در فیلم پخش شده برای نمایندگان مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان از 3 فراکسیون مجلس به هیأت رئیسه آمدند و سازمان اطلاعات سپاه به نوعی ناچار شد و پیشنهاد داد که فیلم زمان خودکشی سیدامامی در زندان را به نمایندگان نشان دهند. آنچه در این فیلم پخش شد این بود که کاووس سیدامامی با حالت کاملا مضطرب بعد از چندبار قدم زدن در سلول پیراهن خود را درآورد و پس از اینکه پیراهن خود را به حالت طناب دور گردن خود بست، آن را چندبار گره زد و کشید.  امیرآبادی خاطرنشان کرد: سیدامامی مجدد از سرویس بهداشتی خارج می‌شود و وسیله‌ای را که در دست دارد چندبار به طرف سقف پرتاب می‌کند تا شاید لامپ یا دوربین را بشکند که فیلمش برداشته نشود. وی افزود: او پس از این رفتار، پیراهن را از گردن خود باز کرد، پتوی خود را به‌گونه‌ای روی تخت گذاشت که گویا کسی روی تخت خوابیده است و مجدداً به داخل سرویس بهداشتی رفت.  امیرآبادی گفت: درست است زمان خودکشی به‌دلیل اینکه داخل سرویس بهداشتی بوده و در آنجا دوربینی گذاشته نشده مشخص نیست اما مقدمات کار که در فیلم نشان داده شده بیانگر این موضوع است و طبق توضیحاتی که ماموران به ما دادند وی پس از ورود دوباره به سرویس بهداشتی خود را حلق‌آویز می‌کند.

امیرآبادی با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی در قوه قضاییه خاطرنشان کرد: طبق گفته ماموران پرونده سیدامامی در بحث مسائل جاسوسی، دارای ابعاد مختلف و پیچیده‌ای است و افرادی که در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند اعترافاتی داشته‌اند که با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور ارتباطاتی داشته‌اند. محمد علی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به جلسه نمایندگان با  اطلاعات سپاه برای بررسی مرگ کاووس سید امامی گفت:  آن مقدار که ما از فیلم دیدیم، گویا آقای سید امامی از جلسه‌ای برگشته بود، پریشان خاطر بود و تلاش می‌کرد لامپ سقف را بشکند و بعد از شکستن لامپ نیز پیراهنش را از تنش درآورد و به گردنش گره زد.

 

 

   برادر سیدامامی: نیازی به کالبدشکافی نیست

 

به‌رغم ابقای ابهامات امیدی‌ها سید حسین نقوی حسینی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس به همشهری گفت: همانطور که می‌دانید فیلم زندان از خودکشی سیدامامی از سوی هیأتی در مجلس مورد بازبینی قرار گرفت و اکثرا اقدام به‌خودکشی متوفی برایشان آشکار شد. او گفت: برادر مرحوم سیدامامی پس از بازبینی فیلم اعلام کرد که خودکشی برایش یقین شده و اگر پیش از این واقعیت ماجرا برایش آشکار شده بود هرگز درخواست کالبدشکافی از پیکر کاووس سیدامامی را ارائه نمی‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :