• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 70023
+
-

بلیت‌فروشی به جای انتخاب گزینشی تماشاگران زن

بلیت‌فروشی به جای انتخاب گزینشی تماشاگران زن

ایران - کامبوج در روز 18مهر؛ این بازی برای زنان ایرانی فقط یک بازی معمولی در مرحله انتخابی جام‌جهانی2022 نیست. اگر همه‌‌چیز طبق پیش‌بینی‌ها جلو برود، در این روز زنان و دختران ایرانی می‌توانند بدون محدودیت بلیت بخرند و در جایگاهی که در استادیوم آزادی برای‌شان درنظر گرفته شده، بازی تیم ملی کشورشان را ببینند.
یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با همشهری تأیید می‌کند که برخلاف دفعات گذشته این بار زنانی که قرار است وارد ورزشگاه شوند، متقاضیان واقعی هستند نه تعدادی تماشاگر گزینشی: «قرار است بلیت‌فروشی انجام شود و خانم‌هایی که واقعا دوست دارند بازی را ببینند، بدون مشکل بلیت بخرند.»
در آخرین بار در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی کمتر از هزار زن وارد ورزشگاه شدند اما هیچ کدام از آنها بلیت نخریده بودند. گفته می‌شد تعدادی از آن زنان، از بستگان مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بوده‌اند و با هماهنگی‌های قبلی اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کرده‌اند.
جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون‌بین‌المللی که تماشاگر ویژه آن بازی بود، بعدها از فدراسیون فوتبال ایران به‌دلیل صدور اجازه ورود زنان تشکر کرد، با این حال او مدتی بعد در نامه‌ای از بستن دوباره درها به روی زنان در بازی دوستانه با سوریه ابراز تأسف کرد. او در این نامه که لحنی تند و تهدیدآمیز داشت، از مدیران فدراسیون ایران خواست تا برنامه‌هایشان برای ورود زنان در مرحله انتخابای جام‌جهانی2022 را اعلام کنند.
گفته می‌شود به کمک این نامه بود که مدیران وزارت کشور و فدراسیون فوتبال توانستند برخی موانع بر سر راه ورود زنان را کنار بزنند.
به گفته منبع آگاه همشهری، یکی از این موانع، قانونی است که در شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد. احتمالا تنها قانون نوشته شده‌ای که ورود زنان به ورزشگاه‌ها را منع کرده است: «بندی در سند حجاب و عفاف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که تأکید می‌کند زنان نباید وارد ورزشگاه‌هایی شوند که مردان در آنجا حضور دارند. قرار است در پیش‌نویس جدید سند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، این بند حذف شود و وزارت ورزش هم سازوکارهای لازم برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها را پیشنهاد دهد. پیش‌بینی ما این است که در دو سه هفته آینده پیش‌نویس جدید نوشته ‌شود و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اصلاحات جدید را مصوب کند.»
گفته می‌شود در بازی ایران با کامبوج، احتمالا در استادیوم آزادی بخش‌هایی جداگانه برای زنان درنظر گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود این جایگاه‌ها دو تا چهار هزار نفر صندلی داشته باشد اما برخلاف برخی شایعات قرار نیست این بخش با تدابیر عجیب از دیگر بخش‌های ورزشگاه جدا شود. منبع آگاه همشهری می‌گوید: «شایعه کشیدن شیشه دور قسمت خانم‌ها خنده‌دار است. ما همان کاری را خواهیم کرد که در بازی پرسپولیس با کاشیما تجربه شد. یعنی اختصاص تعدادی از صندلی‌ها به خانم‌ها بدون آنکه در وضعیت ورزشگاه تغییری ایجاد شود.»
زنان از مسیری جدا از مردان وارد استادیوم می‌شوند و از همان مسیر هم خارج می‌شوند. مأموران انتظامی ویژه‌ای هم که زن هستند، ورود و خروج آنها را کنترل می‌کنند. این برنامه‌ای است که برای بازی‌های تیم ملی و نیز بازی‌های بین‌المللی تیم‌های باشگاهی درنظر گرفته شده است. با این حال به‌نظر می‌رسد این تغییرات محدود به بازی‌های بین‌المللی است و مسابقات لیگ را شامل نمی‌شود. اگرچه پیش از این مهدی تاج ابراز امیدواری کرده بود که با فروش الکترونیکی بلیت، نصب دوربین در ورزشگاه‌ها و تجهیز ورودی‌های تماشاگران به گیت‌های مخصوص، در آینده‌ امکان حضور زنان در بازی‌های لیگ داخلی هم فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید