• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69973
+
-

رنگ فرسودگی بر چهره ناوگان تاکسیرانی ارومیه

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه: به دلیل افزایش قیمت خودرو، مالکان تاکسی‌های زرد فرسوده به نوسازی آنها رغبت ندارند

حمل و نقل
رنگ فرسودگی بر چهره ناوگان تاکسیرانی ارومیه

ارومیه به عنوان کلان‌شهری پرترافیک همواره مشکلات زیست‌محیطی فراوانی دارد و فرسوده بودن ۴۰ درصد ناوگان تاکسیرانی هم عاملی برای آلودگی محیط ‌زیست آن به شمار می‌رود. 

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه تعداد تاکسی‌های زرد این شهر را 5600 دستگاه عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر 40 درصد ناوگان تاکسیرانی شهرداری ارومیه فرسوده است که با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم به نوسازی آن اقدام می‌شود. «مهدی مژدهی‌فر» تعداد تاکسی‌های ارومیه را نسبت به میانگین جمعیت آن ایده‌آل می‌داند و می‌افزاید: روزانه 400 هزار مسافر درون‌شهری با تاکسی‌های زرد شهر ارومیه در نقاط مختلف آن جابه‌جا می‌شوند. به دلیل گردشی بودن بیشتر تاکسی‌ها و تردد زیاد شهروندان در هسته مرکزی شهر، تاکسی‌ها بیشتر به جابه‌جایی مسافران در این محدوده تمایل دارند. وی بیان می‌کند: 9 گشت بازرسی به همراه گشت‌های راهنمایی و رانندگی فعالیت تاکسی‌ها را در شهر رصد و به رفع برخی مشکلات اقدام می‌کنند.

این مسئول با اشاره به پروژه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های شهری می‌گوید: این پروژه برای راه‌اندازی با سرمایه‌گذار طرح، یعنی بانک شهر، بعد از تایید نرم‌افزار آن، در دست اقدام است. با اتمام مقدمات اجرای طرح از سوی سرمایه‌گذار و سازمان فاوا شهرداری به ‌صورت پایلوت در شهر اجرا می‌شود.

مژدهی‌فر با اشاره به روند نوسازی تاکسی‌های شهر ارومیه ادامه می‌دهد: در حال حاضر امکان ثبت‌نام نوسازی تاکسی‌ها با توجه به بسته بودن سایت نوسازی وجود ندارد. با رایزنی‌های انجام‌گرفته با اتحادیه تاکسیرانی، به فعال کردن این سایت و نوسازی اقدام می‌شود. به گفته این مسئول، به دلیل افزایش قیمت خودرو، مالکان تاکسی‌های زرد فرسوده به نوسازی آنها رغبت ندارند چراکه آورده حاصل نسبت به سرمایه‌گذاری بسیار پایین است و با تسهیل شرایط، رغبت به نوسازی افزایش پیدا می‌کند.

فرهنگ‌سازی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسی، اتوبوس، مترو و تراموا داشته باشد. اما این مهم نیازمند فراهم کردن وسایل نقلیه عمومی مناسب و برخوردار از امکانات اولیه است. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از تاکسی‌های ارومیه و حتی ناوگان اتوبوسرانی این شهر فرسوده هستند و بسیاری از شهروندان از تردد با آنها که حتی صندلی‌های مناسبی برای نشستن ندارند، اجتناب می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید