معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: خط ریلی چابهار به زاهدان از اولویتهای دولت است و تا پایان سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۰ تکمیل میشود.
به گزارش ایرنا «محمدباقر نوبخت» در حاشیه بازدید از قطعه هفتخط راهآهن خاش - زاهدان افزود: با توجه به اینکه تکمیل این طرح، فقط بندر اقیانوسی کشور را به کریدور جنوب به شمال و کریدور شرق به غرب کشور متصل میکند اهمیت ویژهای دارد.
وی گفت: این طرح با احتساب ایستگاههای بینراهی، ۷۳۰ کیلومتر است که تاکنون 4 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده و بقیه آن از بودجه عمرانی امسال تأمین میشود.
معاون رئیسجمهوری گفت: برای اینکه این طرح تا پایان سال آینده و حداکثر اوایل سال ۱۴۰۰ آماده شود، با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا توافقاتی انجام شده است.
وی بیان کرد: اگر زیرساختهای حملونقل و ترانزیت کالا در بندر چابهار فراهم شود کشور میتواند از طریق این بندر به صورت مستقیم کالاهای صادراتی را به اقیانوس و کالاهای وارداتی را از اقیانوس به کشور وارد کند.
نوبخت گفت: چابهار میتواند در کریدور جنوب به شمال و شرق قرار گیرد و از آنجایی که این بندر در تحریم قرار ندارد باید از این فرصت طلایی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
وی افزود: خط آهن چابهار - سرخس از پروژههای بسیار مهم کشور است که از چابهار به زاهدان و از زاهدان به شبکه سراسری متصل میشود.
پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد میکند.
خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابهجایی کالا و مسافر در حال ساخت است. این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است.
مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر، سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدی درحال اجراست.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می شود.
یکی از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب :
69881
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/4NQk
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved