• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69825
+
-

فرار سینمایی

4زندانی با شگردی عجیب از زندانی در فردیس کرج گریختند

فرار سینمایی

4زندانی با اجرای نقشه‌ای از پیش طراحی شده و سینمایی توانستند از زندانی در کرج فرار کنند اما 3نفر از آنها در کمتر از 24ساعت دستگیر شدند.
به گزارش همشهری، این زندانیان که 4مرد هستند از مدتی قبل به‌دلیل ارتکاب جرائم مالی به زندان شهید کچویی فردیس کرج منتقل شده بودند. آنها که محکومیت های‌شان بین 2 تا 6سال بود از مدتی قبل در مجتمع کارگاهی بنیاد تعاونی زندانیان که در محوطه زندان شهید کچویی فردیس قرار دارد کار می‌کردند تا اینکه توانستند با اجرای نقشه‌ای که از پیش طراحی کرده بودند خود را به محوطه بیرون از زندان برسانند و بگریزند.
یک منبع آگاه در این‌باره به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «زندانیان 4مرد بودند که با حفر تونلی به طول 10متر از یکی از کارگاه‌های زندان، خود را به حیاط بیرونی زندان رساندند و سپس از آنجا، نقشه فرار را عملی کردند. مأموران زندان سه‌شنبه شب متوجه حفر تونل و فرار زندانیان شدند.» این منبع آگاه که نخواسته نامی از او فاش شود ادامه داد: «این زندانیان فراری که زمان باقیمانده حبس آنان بین 2 تا 6سال گزارش شده است، همگی در یک بند بودند و طبق اطلاعات به‌دست آمده از 2‌ماه قبل کندن تونل را آغاز کرده بودند‌ و گروهی از بازرسی سازمان زندان‌های کشور در زندان شهید کچویی مستقر و با عملیات هماهنگ با ماموران پلیس موفق شدند 3نفر از زندانیان را در کمتر از 42ساعت دستگیر کنند و تلاش برای دستگیری چهارمین زندانی فراری ادامه دارد.»
با وجود انتشار خبر اولیه درخصوص حفر تونل برای فرار از زندان کچویی، حسن جهانشاهلو، دادستان فردیس جزئیات بیشتری از این فرار را بازگو و تأکید کرد که این زندانیان از زندان فرار نکرده‌اند بلکه توانسته‌اند از محوطه کارگاه بگریزند. او به ایسنا گفت: «این 4نفر از داخل زندان فرار نکرده‌اند و موضوع حفر تونل از داخل زندان برای فرار تکذیب می‌شود. 4زندانی ندامتگاه شهید کچویی که در محوطه کارگاهی کنار زندان اشتغال داشته‌اند با تخریب بخشی از دیواره کارگاه دست به فرار زده‌اند. این فرار ارتباطی به داخل زندان نداشته و حفر تونل برای فرار از زندان هم تکذیب می‌شود.» وی در ادامه گفت: «این فرار به‌دلیل سهل‌انگاری نگهبانان مجتمع کارگاهی بنیاد تعاونی زندانیان که در محوطه زندان شهید کچویی فردیس قرار دارد رخ داده و جرم این زندانیان مالی بوده و این افراد از زندانیان خطرناک نبوده‌اند.» او تأکید کرد: «کسی نمی‌تواند از زندان کچویی فرار کند.»

فرار با حفر تونل 30متری

فرار زندانیان زندان شهید کچویی نخستین‌بار نیست و پیش از این زندانیان زیادی با عملی کردن نقشه‌های عجیب و غریب توانسته‌اند خود را به آن سوی دیوارهای بلند زندان برسانند. نمونه آن فرار شگفت‌انگیز 6 زندانی از یکی از بندهای زندان دستگیر اصفهان بود. این فرار بی‌سابقه، ساعت 3بامداد جمعه 10تیرماه سال90 رقم خورد. زندانیان 6 مرد بودند که با حفر تونلی به طول 30متر، خود را به حیاط خارجی زندان رسانده و از آنجا نقشه فرار را عملی کردند. اگرچه آنها موفق به اجرای نقشه فرار شدند اما هفتمین زندانی که مرد جوانی بود، به‌علت گیر کردن در تونل حفر شده، نتوانست همراه همدستانش فرار کند و چند ساعت بعد وقتی ماجرای فرار لو رفت، توسط آتش‌نشانان از داخل تونل بیرون کشیده شد. بررسی‌ها درخصوص این فرار عجیب و غریب نشان داد هر 6زندانی در یک بند و از 2‌ماه قبل کار کندن تونل را شروع کرده بودند. آنها با برداشتن 2موزاییک‌ داخل بند، با لوازمی که داشتند هر شب قسمتی از این تونل 30متری را می‌کندند تا اینکه سرانجام نقشه فرار را عملی کردند. انتهای تونلی که این افراد حفر کرده بودند به فضای باز محوطه دور زندان منتهی شده بود.یکی از مأموران زندان بدون داشتن اسلحه در آنجا مشغول انجام وظیفه بود که زندانیان فراری به تهدید او پرداخته و توانستند فرار کنند.


رژیم سخت برای فرار از زندان

علی اشرف پروانه یکی دیگر از تبهکاران مخوفی است که سال‌ها قبل از شگرد حفر تونل برای فرار از زندان استفاده کرد و به همین دلیل نامش بر سر زبانها افتاد. او که به اتهام چندین فقره سرقت مسلحانه تحت پیگرد قرار داشت روز ۲۰اردیبهشت سال۸۲ بازداشت و بعد از چند جلسه محاکمه به اعدام محکوم شد اما با گرفتن تخفیف در مجازات حکمش به ۳۰سال زندان کاهش یافت. او از آن پس در زندان رجایی شهر دوران محکومیت‌اش را سپری کرد تا اینکه به فکر فرار افتاد. علی اشرف برای این کار با یک قاتل و مجرم دیگر همدست شد. این 3 نفر طی 3سال با قاشق در زندان تونلی حفر کردند و رژیم سختی گرفتند تا به‌شدت لاغر شوند. این مجرمان سپس در خردادماه سال۸۴ درحالی‌که لباس‌های یکسره‌ای از پلاستیک برای خود دوخته بودند آنها را به تن کردند و وارد کانالی شدند که یک سر آن خارج از زندان بود. آنها بعد از بیرون آمدن با درآوردن لباس‌های پلاستیکی درحالی‌که پوششی عادی داشتند، از یکدیگر جدا شدند و هر یک به سویی رفتند. دو همدست علی اشرف خیلی زود به دام افتادند اما خود او در تهران سرقت هایش را از سر گرفت و شبانه به ۱۰ آپارتمان دستبرد زد. او که با هویت جعلی به‌عنوان آسفالت کار مشغول به‌کار شده بود یک روز با مردی افغان درگیر شد. آن مرد که علی اشرف را در زندان دیده بود و می‌شناخت به‌خاطر کینه‌ای که از وی به دل گرفت، پلیس را باخبر کرد و به این ترتیب او بار دیگر دستگیر و به زندان منتقل شد.


فراری که 12ساعت دوام داشت

یکی دیگر از فرارهای پرماجرا از زندان به فرار 5نفر از زندانیان از زندان لاهیجان برمی‌گردد. این فرار بهمن‌ماه سال94 اتفاق افتاد و این 5زندانی که به جرم سرقت به عنف، قتل عمد، نگهداری مواد‌مخدر شیشه، سرقت و سرقت موتورسیکلت زندانی شده بودند پس از تخریب حفاظ نورگیر سلول، خود را به پشت‌بام رساندند و با پریدن از ارتفاع 3 متری دیوار زندان فرار کردند. ساعتی از این فرار گذشته بود که مأموران زندان وقتی مشغول آمارگیری تعداد زندانیان بودند متوجه فرار آنها شدند. به‌دنبال این فرار تلاش‌ها برای دستگیری و بازگرداندن زندانیان به زندان آغاز شد تا اینکه حدود 12ساعت بعد همه آنها به دام افتادند. نخستین متهمی که بعد از فرار توسط مأموران دستگیر شد در خانه پدری‌اش در شهر لاهیجان مخفی شده بود. او به جرم قتل در زندان به‌سر می‌برده که حکم او نیز توسط مراجع قانونی صادر شده بود. متهم دوم نیز در شهر لنگرود دستگیر شد و 3متهم دیگر در ساعت 9شب در شهر آستانه اشرفیه به دام افتادند تا این فرار ناکام بماند.

انفجار برای فرار

اما همیشه نقشه فرار از زندان با حفر تونل و حمله به مأموران پیش نمی‌رود. مدتی قبل شیوه‌ای عجیب و غریب برای فرار از زندان استفاده شد و نزدیکان یک زندانی خطرناک که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بود از بیرون زندان با مقدار زیادی مواد منفجره دیوار زندان را تخریب کردند و توانستند این زندانی خطرناک را فراری دهند. این فرار هالیوودی سال88 در زندان ایلام اتفاق افتاد. این انفجار زمانی اتفاق افتاد که زندانیان در محوطه زندان مشغول هواخوری بودند و وقتی مواد منفجره موجب تخریب دیوار شد 3نفر از زندانیان ازجمله همان زندانی خطرناک موفق به فرار شدند. یکی دیگر از زندانیان فراری نیز به اتهام قتل بازداشت شده بود و سومین نفر نیز به‌دلیل پرداخت نکردن نفقه در زندان به سر می‌برد. شدت این انفجار به حدی بود که در این حادثه 14نفر ازجمله 3سرباز نیز مصدوم شدند. با وجود این فرار شگفت انگیز اما متهمی که به دلیل پرداخت نکردن نفقه زندانی بود چند ساعت بعد دستگیر شد و دو زندانی دیگر و عامل انفجار دیوار زندان نیز مدتی بعد به دام افتادند‌ و دو سال پس از این حادثه عامل انفجار دیوار زندان و زندانی محکوم به قصاص به دار مجازات آویخته شدند.

فرار کودکانه
همیشه تبهکاران سابقه دار و خطرناک نیستند که از زندان فرار می‌کنند و گاهی ممکن است دیگر زندانیان نیز فکر فرار به ذهن‌شان خطور کند. درست مثل 3پسر نوجوان که در کانون اطلاح و تربیت زاهدان نگهداری می‌شدند اما در یک لحظه تصمیم به فرار گرفتند. این 3پسر 17ساله روز 13آذر95 این نقشه را عملی کردند. آنها که در انتظار حکم دادگاه بودند با تکه‌ای فلز برای خودشان چاقو درست کرده بودند. آنها با همین چاقوی دست‌ساز به‌سوی یکی از سربازان کانون حمله‌ور شدند و او را مجروح کردند. با وجود این افسرنگهبان کانون سد راه‌شان بود. به همین دلیل وی را نیز مجروح کردند و توانستند خود را به در خروجی رسانده و از کانون خارج شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید