• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69692
+
-

رفاقت با کتاب درتابستان

یارمهربان
رفاقت با کتاب درتابستان

شیما صادقی|  سنندج- خبرنگار


هر سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همت موسسه خانه کتاب شاهد برگزاری طرح‎های مختلف کتاب هستیم. امسال طرح تابستانه با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» به‎صورت سراسری به مدت 10 روز در کتاب‌فروشی‌های سراسرکشور برگزار شد که به موجب آن علاقه‎مندان از تخفیفات مناسبی استفاده کردند. این طرح در واقع یارانه حمایتی دولت به کتاب‌فروشی‎ها محسوب می‎شود که در چند سال اخیر توانسته در بازه زمانی مشخصی به بازار کتاب تکانی بدهد.


دلگرمی ناشران و کتاب‌فروشان

یکی از دانشجویانی که از این طرح استفاده کرده، می‎گوید: اغلب دوستان من از طرح تابستانه کتاب استفاده کرده‌اند و از آن رضایت داشته‌اند. همچنین یکی از مهم‌ترین مزیت‎های آن رسیدن مستقیم یارانه دولت به دست کتاب‌خوانان است. 
«سروش احمدی» ادامه می‎دهد: در طرح تابستانه کتاب، هر فردی که قصد خرید کتاب دارد تنها تا سقف 120 هزار تومان اجازه خرید دارد و در صورت خرید کتاب با مبلغ بیشتر با مشکل مواجه خواهیم شد. وی می‎افزاید: اگر طرحی مشابه تابستانه کتاب در مقاطع زمانی دیگر به‌ویژه ایام فعالیت مدارس در کشور اجرا شود، جمعیت بیشتری از مردم از این طرح منتفع می‎شوند. این دانشجو تصریح می‎کند: فراگیر شدن یارانه کتاب در قالب طرح تابستانه برای ناشران و کتاب‌فروشان، در شرایط فعلی موجب دلگرمی است و آنان را به ادامه کار خوش‌بین می‎کند.


ضعف اطلاع‌رسانی ‌ 

یک جوان علاقه‌مند به کتاب در‌این‌باره می‎گوید: به طور معمول برای برپایی نمایشگاه کتاب هزینه‌های زیادی  می‌شود، اما این جشنواره‎ها که به‌صورت سراسری و در هر شهر برگزار می‌شود، دسترسی مردم به کتاب را راحت کرده است.«ساناز مرادی» ادامه می‎دهد: طرح تابستانه کتاب به دسترسی مردم ساکن در شهرستان‌ها به کتاب‎های خوب با قیمت مناسب کمک زیادی می‎کند و می‎تواند حتی در بعد وسیع‌تری جایگزین نمایشگاه‎هایکتاب شود.

مرادی می‎گوید: طرح تابستانه کتاب باعث می‌شود مردم به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند و کتاب‌های جدید را ببینند و با محیط آشنا شوند و حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها آنان را ترغیب به خرید کتاب نیز می‎کند و از سوی دیگر طرح تابستانه کتاب، کتاب‌فروشان را ترغیب می‎کند که کتاب‌های خوب را انتخاب و در معرض فروش قرار دهند تا مردم کتاب بیشتری از آنان خریداری کنند.

وی تصریح می‎کند: در مجموع طرح تابستانه کتاب، طرح موثری است اما باید توسط کارشناسان و متخصصان آسیب‎شناسی شود تا به تقویت طرح کمک کند.مرادی بیان می‎کند: به‌شخصه در دوره‌های قبل، از این قبیل طرح‎ها استفاده کردم و قبلا اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه انجام می‌شد اما امسال نسبت به سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشد و می‌توان گفت اطلاع‌رسانی ضعیف بود.‌

مدیر یکی از کتاب‌فروشی‌های سنندج نیز درباره این طرح می‎گوید: این طرح در چند سال اخیر برگزار شده و به موجب آن کتاب‎های تالیفی مولفان ایرانی از 25 درصد و کتاب‎های ترجمه شده از 15 درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.«خشایار متی‌پور» می‎افزاید: اگر اطلاع‌رسانی خانه کتاب و وزارت ارشاد در این باره مناسب باشد، در نتیجه مردم آگاه می‌شوند و استقبال خوبی خواهند داشت اما امسال اطلاع‌رسانی نسبت به دوره‌های گذشته کمتر شده است.

وی ادامه می‎دهد: امسال اطلاع‌رسانی دقیقی در این باره انجام نشده و افرادی که برای استفاده از این طرح مراجعه کردند جزو مشتریان ثابت این کتاب‌فروشی بودند که از طریق کانال‌های مختلف خود به آنها اطلاع داده‌ایم. 


طرح‎هایی با هدف احیای فرهنگ کتاب‌خوانی

مسئول امور کتابخانه‌ای ارشاد اسلامی استان کردستان در این باره می‎گوید: طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها با عنوان تابستانه کتاب ۹۸ با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» از سه‌شنبه ۲۵ تیر تا 3 مرداد به مدت ۱۰ روز در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح اجرا شد و بر اساس آن کتاب‌های تالیفی با کمک‌هزینه خرید ۲۵ درصد و کتاب‌های ترجمه با کمک‌هزینه خرید ۱۵ درصد عرضه شد. «شب‌بو بخشا» ادامه می‎دهد: در این طرح سقف مجاز خرید برای هر خریدار 120 هزار تومان و بر اساس کد ملی هر فرد بود. 

وی می‎افزاید: طبق دستورالعمل در این طرح هر فرد تنها یک‌بار می‌تواند از این طرح تا سقف تعیین شده استفاده کند و در صورت تمایل می‌تواند با استفاده از کد ملی یکی از افراد خانواده یا بستگان خود کتاب بیشتری خریداری کند. بخشا می‎گوید: هدف از این طرح سراسری حمایت از کتاب‌فروشی‌ها و احیای فرهنگ کتاب‌خوانی در میان مردم است و علاوه بر آن به دلیل سراسری بودن آن در کتاب‌فروشی‌های کل کشور و نیز استان کردستان دسترسی مردم به کتاب‎ها را تسهیل می‌کنند.


تاثیر طرح تابستانه کتاب بر بازار کتاب کردستان  

طبق اعلام روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، ۳۳ کتاب‌فروشی استان با ثبت‌نام در طرح تابستانه کتاب ۹۸ در قرار گرفتن کتاب در سبد خرید خانواده‌ها مشارکت کردند. با پایان این طرح در استان کردستان، 7هزار و ۶۷۲ جلد کتاب به مبلغ ۳ میلیارد و ۹۳۱ میلیون و ۶۳۷ هزار ریال به فروش رفت و اقتصاد بازار کتاب این استان را تحت تاثیر قرار داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :