• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 25 بهمن 1396
کد مطلب : 6961
+
-

بازارسهام در انتظار عبور از مرز تاریخی

شاخص بورس بار دیگر از مرز 98هزار واحد عبور کرد

بورس
بازارسهام در انتظار عبور از مرز تاریخی

در شرایطی که شاخص بورس دیروز بار دیگر از مرز 98هزار واحد عبور کرد، برخی تحلیلگران می‌گویند درصورت تداوم رشد بازار سهام، این بار باید در انتظار شکستن مرز 100هزار واحد باشیم. به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز ادامه یافت؛ به‌طوری که این شاخص توانست با 178واحد رشد به 98هزارو 103واحد برسد. این در حالی است که در مبادلات دیروز، بازار ارز هم همچنان روند صعودی داشت. نکته جالب توجه آنکه در ماه‌های اخیر همبستگی بالایی بین رشد قیمت دلار و روند صعودی شاخص‌ها در بورس مشاهده شده است. حال با توجه به این موضوع برخی تحلیلگران بازار سهام معتقدند که با توجه به تثبیت قیمت دلار در محدوده ارقام بالاتر از 4500تومان، رکوردشکنی شاخص بورس دور از انتظار نیست. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تحلیل شرایط تازه بازار سهام گفت: روند حرکت شاخص بورس در ماه‌های اخیر متاثر از عوامل روانی و فضای سیاسی بوده است. به‌گفته پورابراهیمی، چند عامل در تغییرات شاخص بورس تأثیرگذار بوده که از آن جمله می‌توان به افزایش قیمت جهانی نفت، اشاره کرد. او ادامه داد: قیمت فلزات اساسی مانند سنگ آهن، مس و فولاد در حال بازگشت به نرخ‌های قبل از رکود جهانی و منطقه‌ای در اقتصاد بوده که این موضوع در رشد درآمدهای کشور تأثیرگذار است. او تأکید کرد: باید توجه داشت پیش‌بینی می‌شود در سال آینده ۱۵‌میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به فروش برسد که به‌طور طبیعی در سودآوری شرکت‌های بورس تأثیرگذار است.

بهنام بهزادفر، از کارشناسان بازار سرمایه هم ضمن تأیید نظر پورابراهیمی تأکید کرد: روند صعودی شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر چند عامل داخلی و خارجی اتفاق افتاد. بهزادفر افزود: شرایط برای صنایع معدنی و فلزی بورس همچنان مطلوب است. با توجه به اینکه همچنان قیمت کالاها در بازارهای جهانی نسبت به پیش‌بینی نرخ شرکت‌های بورس و نرخ‌های فروش 9ماهه آنها بالاتر است، این امیدواری وجود دارد که این صنایع بار دیگر صعود کنند. سیدابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه هم در تحلیل خود از آینده بورس گفت: اگر مشکل خاصی در دو حوزه سیاسی و اقتصادی پیش نیاید، روند حرکتی بورس و معاملات مثبت خواهد بود. سیدابراهیم عنایت ادامه داد: ایجاد امیدواری‌های تازه در بازار سهام که همراه با کاهش قیمت‌ها صورت گرفته، یکی از دلایل متعادل‌شدن بورس بوده و همین عامل باعث شده تا سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز‌های مثبتی روبه‌رو شوند.

 

پیش‌بینی شاخص 100هزار واحدی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو سابق شورای بورس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس به بالای رقم ۱۰۰ هزار واحد برسد، ادامه داد: اینکه تغییرات قیمت ارز روی نرخ کالاهای شرکت‌ها تأثیرگذار است، یک موضوع بدیهی محسوب می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: برای تمامی صنایع تغییر قیمت دارایی پایه، ناشی از تغییر قیمت دلار صورت خواهد گرفت. همچنین برای صنایعی مانند پتروشیمی و سنگ آهن که رشد قیمت جهانی در افزایش سود این صنایع نقش دارد، سودآوری با رشد مضاعف همراه خواهد شد. بهنام بهزادفر هم گفت: با توجه به تورمی‌شدن برخی از دارایی‌ها مثل مسکن، ماشین و سکه انتظار می‌رود وضعیت بورس هم مانند سایر بازارهای موازی، صعودی باشد.‌ به‌نظر می‌رسد در میان‌مدت عوامل بنیادی به‌طور کامل از بورس حمایت کنند‌.

 

بورس‌های جهان 

بهنام بهزادفر اثر روانی نزول بورس‌های جهان بر بازار سهام ایران را مهم ندانست و گفت: وضعیت بورس‌های جهانی، با بورس تهران ارتباط معناداری ندارد. اما در چند روز گذشته شاخص‌های فوتزی لندن، داکس آلمان، نزدک، اس‌اندپی و داوجونز که مربوط به بورس‌های آمریکا هستند، روندی منفی را تجربه کردند؛ موضوعی که بورس‌های بزرگ آسیایی را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. به‌نظر می‌رسد جو روانی حاکم بر بورس‌های جهانی به بورس تهران نیز سرایت کرد و شاخص کل را تحت‌تأثیر قرار داد. امیر جعفرزاده، اقتصاددان هم با اشاره به تأثیر احتمالی کاهش رشد اقتصادی آمریکا بر بازار سرمایه ایران اعلام کرد: درنظر داشته باشید که بیش از ۶۰ درصد از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه، محصولات خود را براساس قیمت‌های جهانی در بازارهای داخلی و صادراتی عرضه می‌کنند. مسائل روانی در تقاضای جهانی مؤثر بوده و نگرانی جدی در مورد رشد اقتصادی آمریکا، موجب افت قیمت نفت و کالاهای اساسی شده و هرگونه افت قیمت در بازارهای جهانی، سودآوری صنایع فلزی و معدنی و پتروشیمی و... ما را تهدید خواهد کرد.  ولی نادی‌قمی، مدیرعامل تأمین سرمایه نوین، وضع کلی شرکت‌های فعال بورس را در سال آینده مطلوب‌تر از سال‌جاری پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به قیمت بالای کالا‌ها و مواد خام در بورس‌های کالای جهان، از دید اغلب کارشناسان بین‌المللی سود شرکت‌ها در سال آینده بالاتر از امسال خواهد بود.

محمود احترامی، کارشناس بازارسرمایه نیز همچون ولی نادی‌قمی اثر بازارهای کالای جهانی را بر بازارسرمایه ایران مهم دانست و با اشاره به اینکه نوسانات قیمت نفت به‌شدت می‌تواند بر بازارسرمایه ایران تأثیر بگذارد، گفت: بخش اعظم بودجه براساس قیمت نفت تعیین می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌های پالایشی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده‌اند، با افزایش قیمت نفت خام از شرایط سودسازی بهتری برخوردار می‌شوند.

 

   بورس از طلا و ارز جا ماند

 

با وجود حرکت‌های صعودی شاخص بورس در مبادلات روز‌های گذشته، شدت رشد قیمت در بازار‌های طلا و ارز آنچنان بوده که بازده آنها از بازده سرمایه‌گذاری در بورس پیشی گرفته است. داده‌های دریافتی تا لحظه تنظیم این گزارش نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات دیروز به 4895تومان و قیمت هر سکه بهار آزادی به یک میلیون و 523هزار تومان رسیده است. این به‌معنای آن است که قیمت هر سکه بهار آزادی و دلار آمریکا از اول سال تاکنون دست‌کم 30درصد رشد کرده‌اند. در این مدت همچنین قیمت هر یورو با 49.2درصد رشد از 4112تومان در ابتدای سال به 6134تومان تا زمان تنظیم این گزارش رسیده است. این در شرایطی است که مقدار بازده بورس تهران در همین مدت 27درصد بوده است درحالی‌که در طول ماه‌های گذشته بازده بورس عمدتا از بازده سایر بازا‌رها بالاتر بود اما با رشد شدید قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از پاییز امسال بازده بورس به سطح پایین‌تری از بازار‌های طلا و ارز رسید. اطلاعات آماری بیانگر آن است که روند صعودی شاخص بورس از اول سال تاکنون یک روند آرام بوده است، درحالی‌که بخش عمده رشد قیمت در بازار طلا و ارز شتابان و عمدتا مربوط به چند ‌ماه گذشته است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید