• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69609
+
-

ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون در استان

خبر
ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون در استان

رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: نمایندگی بانک خون ‌بند ناف رویان در البرز از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون بیش از 1750 مورد ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون ‌بند ناف نوزادان در استان انجام‌ شده است.
«احمدرضا فیروزی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعداد خون بند ناف ذخیره‌شده البرز در سال گذشته افزود: سال گذشته بیش از 450 مورد ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان در استان صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: اگر خانواده‌ای تمایل به انجام ذخیره‌سازی خون‌ بند ناف فرزند خود را دارد، باید از ابتدای ماه نهم در ۳۶ هفتگی بارداری اقدامات لازم را برای هماهنگی با مرکز، برای تهیه خون‌ بند ناف انجام دهد.

فیروزی افزود: سلول‌های بنیادی بعد از زایمان در بیمارستان در شرایط کاملاً استریل توسط کارشناسان خون‌گیر جمع‌آوری و نمونه به تهران منتقل می‌شود تا در آنجا سلول‌های بنیادی از سایر سلول‌ها جدا شده و آزمایش‌های مختلف بر روی آن صورت بگیرد.
این مسئول با بیان این‌که سلول‌های بنیادی خون ‌بند ناف برای هرکس که از نظر ژنتیکی با فرد شباهت داشته باشد قابل ‌استفاده است، تصریح کرد: شباهت ژنتیکی والدین 50 درصد، خواهر، برادر، عمو، دایی، خاله و سایر بستگان حداقل 25 تا 30 درصد است و این افراد شانس استفاده از سلول‌های بنیادی را دارند.
رئیس جهاد دانشگاهی البرز ادامه داد: خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادین است و بهترین فاکتورهای خونی را در خود دارد و می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج مثل تالاسمی استفاده کرد.

 وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص فعالیت نمایندگی بانک خون بند ناف در فردیس و کرج گفت: خانواده‌های زیادی در استان از امکان فریز خون بند ناف فرزند خود مطلع نیستند که در این خصوص رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی بیشتری صورت دهند تا خانواده‌ها فرصت موجود را از دست ندهند.
این مسئول تاکید کرد: بدون شک با اطلاع‌رسانی درست، فرهنگسازی مناسبی در خصوص ذخیره خون بند نوزادان در خانواده‌های البرزی صورت می‌گیرد و به سمتی پیش می‌رویم که همه خانواده‌ها به این مرکز مراجعه و زندگی را برای عزیزان خود ذخیره کنند.
خانواده‌هایی که تمایل به ذخیره خون بند ناف فرزند خود دارند می‌توانند به سایت نمایندگی بانک خون بند ناف رویان مراجعه کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید