• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69584
+
-

شهری با انبوه خانه‌های کلید نخورده

زیرساخت ناکافی، مشکلات حمل‌و‌نقل و پروسه طولانی افتتاح مترو باعث بی‌رغبتی مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد شده است

گزارش
شهری با انبوه خانه‌های کلید نخورده

حدود 3 دهه از تاسیس و دوران ساخت‌و‌ساز و سکونت در شهر جدید هشتگرد می‌گذرد و شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم واحدهای مسکونی آن خالی از سکنه هستند.
به گزارش ایرنا، هشتگرد با هدف تکمیل سرریز سکونت کلان‌شهرهای تهران و کرج بنا و از سال ۸۷ با شروع ساخت مسکن مهر وارد مرحله جدیدی از انبوه‌سازی مسکن شد.
شهری که قرار بود در دهه ۹۰ پذیرای بیش از ۵۰۰‌هزار نفر جمعیت باشد، اکنون طبق بررسی آماری، جمعیتی کمتر از ۶۰ هزار نفر دارد و با وجود واگذاری بخشی از مسکن مهر به مردم هنوز بیشتر واحدهای تکمیلی خالی از سکنه هستند.

مسکن مهری که با ساخت حدود ۵۰ هزار واحد کلید خورد و هنوز تعدادی از واحدها به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم به متقاضیان تحویل داده نشده‌اند و عده‌ای نیز فاقد متقاضی هستند.
شهری با آب و هوای خوب و ویژگی‌های خاص که بیشتر واحدهای آن نیز از لحاظ فنی، مهندسی و زیباسازی منحصربه‌فرد هستند، اما با نگاه به بخش‌های عمده‌ آن، کمتر رفت‌وآمدی را می‌توان دید.
با کمی تامل می‌توان فهمید که نبود زیرساخت کافی، بیمارستان، درمانگاه و دوری از کلان‌شهر تهران و کرج و مشکلات حمل‌و‌نقل و تردد و پروسه طولانی افتتاح مترو همه و همه باعث شده مردم تهران و کرج رغبتی برای حضور در این شهر نداشته باشند.


نبود زیرساخت

یکی از مالکان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد می‌گوید: چند سالی است مستأجر هستم و برای مسکن مهر هم ثبت‌نام کرده بودم، اما تاکنون به خاطر نبود زیرساخت‌ها تمایلی به حضور در این شهر نداشته‌ام.
«حسین رویایی» می‌افزاید: اخبار شهر جدید به‌خصوص راه‌اندازی مترو را به‌جد پیگیرم، چراکه می‌تواند انگیزه ما را برای سکونت بیشتر کند.
«فرهاد حسینی» دبیر بازنشسته است و اوضاع اقتصادی فعلی را مرتبط به ساختمان می‌داند و می‌گوید: اگر رشد مسکن در جامعه متعادل باشد، به طور حتم شاهد افسارگسیختگی در این بخش و قیمت‌های نجومی نخواهیم بود.
این شهروند هشتگردی می‌گوید: راه‌اندازی مترو می‌تواند انگیزه حضور مردم کلان‌شهرهای تهران و کرج به شهر جدید هشتگرد را افزایش دهد، چراکه حمل‌و‌نقل از اساسی‌ترین مشکلات این شهر است.

«مریم بهمنی» از دیگر ساکنان هشتگرد معتقد است: همان‌طور که تلاش می‌شود مسکن ساخته و مترو شهر راه‌اندازی شود، باید به همان اندازه به فکر دیگر زیرساخت‌ها هم بود، چراکه همه چیز جذب جمعیت نیست و باید خدمات هم ارائه شود.
 وی ضمن گلایه از نبود بیمارستان مجهز در شهر جدید هشتگرد می‌گوید: متاسفانه امکانات درمانی این شهر با جمعیت ساکن در آن تناسبی ندارد و در صورت افتتاح مترو و سرریز جمعیت کلان‌شهرها، کمبود بیمارستان مشهود خواهد شد و باید مسئولان فکری به حال این مساله داشته باشند.
اکنون مسئولان شهر جدید هشتگرد به عنوان متولی به دنبال راهکاری برای این موضوع هستند و طبق گفته مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تفاهم‌نامه‌هایی در قالب پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی صورت گرفته تا با واگذاری عرصه به سرمایه‌گذار و ارائه خدمات توسط بخش خصوصی برای ارتقای سطح زندگی شهروندان، در راستای توسعه شهر گامی برداشته شود.


بهبود شرایط اقتصادی با رونق مسکن 

رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان این‌که پروژه‌های مشارکتی اهرمی برای رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه شهر هستند، می‌گوید: در پروژه‌های مشارکتی دریافت پروژه‌های عام‌المنفعه شامل ساخت مدرسه، فضای سبز، مسجد، درمانگاه و دیگر خدمات عمومی تعیین شده است.
«داود صفدری» عنوان می‌کند: رونق صنعت مسکن شاید یک درمان دائمی برای اقتصاد کشور محسوب نشود، ولی بهترین مسکّن است که به‌مراتب می‌تواند بهتر از بقیه صنایع به تقویت تولید در کشور و رونق اقتصادی کمک کند.
وی می‌افزاید: مفهوم مسکن تنها به معنای سرپناه نبوده و اشتغال، آموزش، بهداشت، حمل‌و‌نقل و دیگر ارکان را در برخواهد گرفت که در نهایت منجر به رونق در صنایع وابسته می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در این راستا درصددیم برای تحقق طرح وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که به شهرهای جدید کشور واگذار شده، چیزی حدود 5/10 درصد از کل طرح تولید و عرضه مسکن در کشور به میزان ۲۱ هزار واحد مسکونی را که سهم شهر جدید هشتگرد است، تا سال ۹۹ به اتمام برسانیم.
صفدری می‌گوید: در زمان حاضر مقدمات اجرایی ۱۶‌هزار و ۶۹۳ واحد مسکونی، از تعداد سهم تعیین‌شده در شهر جدید هشتگرد صورت گرفته است و مابقی تا پایان سال ۹۹ طبق تعهد شرکت عمران شهر جدید هشتگرد انجام شده و به اتمام خواهد رسید.
رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد بیان می‌کند: علاوه بر مشارکت سرمایه‌گذاران، بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکن شهر جدید هشتگرد از طریق فروش زمین تأمین می‌شود تا روند توسعه زیرساخت‌ها با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می‌گوید: امسال برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مسکن مهر شهر جدید هشتگرد حدود ۳۰۰ میلیارد ریال در بخش توسعه آب و برق و گاز هزینه شده و ۹۰۰ میلیارد ریال برای راه‌سازی و آماده‌سازی اختصاص یافت تا با تزریق آن واحدهای مسکن باقیمانده آماده سکونت شوند.
صفدری در ارتباط با پروژه مترو عنوان می‌کند: با تزریق نقدینگی برای تأمین تجهیزات و برق بالاسری، این پروژه ملی تا پایان تابستان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد از راه‌اندازی فاز اول ایستگاه پمپاژ فاضلاب شهر جدید هشتگرد در نیمه اول مرداد سال جاری خبر داد. صفدری می‌افزاید: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰‌میلیارد ریال برای آبیاری جنگل ۹۶ هکتاری حاشیه اتوبان شهر جدید هشتگرد راه‌اندازی خواهد شد که در فاز نخست ۳۰ درصد جنگل آبیاری و مابقی پروژه تا پایان شهریور وارد مدار خواهد شد.


سکونت در گرو راه‌اندازی مترو 

فرماندار ساوجبلاغ با اشاره به این‌که بسیاری از خانه‌های مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد به لحاظ تأخیر در اجرای پروژه‌ مترو خالی هستند، می‌گوید: تأخیر در راه‌اندازی مترو شهر جدید هشتگرد موجب خالی ماندن واحدهای مسکونی مهر در این شهر شده، چراکه مردم انتظار دارند امکان تردد و دسترسی سریع به مرکز استان البرز و پایتخت برایشان فراهم شود، بدین ترتیب با راه‌اندازی مترو، شهر جدید هشتگرد پویاتر می‌شود و به منزله شهر خوابگاهی تلقی نخواهد شد.

«ابوالقاسم پالیزگیر» با بیان این‌که مترو از مهم‌ترین زیرساخت‌های این شهر محسوب می‌شود، می‌افزاید: با افتتاح مترو بار ترافیکی بزرگراه کرج- قزوین کاهش می‌یابد و تردد بیش از ۷۰ هزار نفر با قطار برقی، هزینه‌های مردم را نیز در حمل‌و‌نقل کاهش می‌دهد.
وی قطار شهری هشتگرد را به عنوان یکی از طرح‌هایی که می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای شهر ایجاد کند بیان و عنوان می‌کند: در دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات اعتباری پیشرفت خوبی در اجرای مترو به وجود آمده و دیگر چیزی به زمان بهره‌برداری از این طرح مهم نمانده است.
 

چشم انداز روشن توسعه شهری


شهردار شهر جدید هشتگرد با اشاره به اقدامات انجام‌شده در شهر به ایرنا می‌گوید: در راستای بهبود و زیبا‌سازی شهر ۲۳۹ هزار متر‌مربع عملیات آسفالت و ۱۵۳ هزار متر‌مربع عملیات روکش مکانیزه و ۸۶ هزار متر‌مربع عملیات لکه‌گیری آسفالت در شهر انجام شده است.
«اصغر آقائی» همچنین به جانمایی پارک بانوان اشاره می‌کند و می‌گوید: جاده تندرستی به مساحت ۷ هزار متر‌مربع با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد ریال و ساخت ۵ پارک محله‌ای در ۵ نقطه مختلف شهر در مجموع با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال که در شهریور سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، از دیگر اقدامات در دستور کار مجموعه مدیریت شهری شهر جدید هشتگرد است.

وی با اشاره به اولویت مجموعه مدیریت شهری شهر جدید هشتگرد مبنی بر برون‌سپاری و جذب سرمایه‌گذار می‌افزاید: شهرداری به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی تنها پیست دوچرخه‌سواری استان البرز که در این شهر واقع شده، است.
شهردار شهر جدید هشتگرد همچنین از اجرای فراخوان و مناقصه برای خرید نردبان هیدرولیکی 55 متری به مبلغ 220 میلیارد ریال خبر می‌دهد.
وی با بیان این‌که تا سال آینده شهر جدید هشتگرد شهر سبز خواهد بود اظهار می‌کند: از سال آینده صددرصد آبیاری فضای سبز شهر توسط پساب خروجی فاضلاب شهر جدید هشتگرد انجام خواهد شد.

آقائی در ارتباط با بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی این شهر می‌گوید: دلیل توقف این پروژه مشکل موافقت اصولی و سند انتقال آن بوده که با پیگیری‌های انجام‌شده منتظر تایید نقشه تجهیزاتی از دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هستیم.
وی می‌افزاید: در زمان حاضر این پروژه بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با توجه به نیاز منطقه به این بیمارستان تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.
شهردار شهر جدید هشتگرد در ادامه از راه‌اندازی پروژه تفریحی سینمایی با مساحت ۳۵ هزار متر‌مربع در فاز ۷ و دهکده ورزشی در فاز یک خبر می‌دهد.
آقائی با بیان این‌که مترو فرصتی برای توسعه شهر خواهد بود می‌گوید: تا زمان راه‌اندازی مترو ناوگان حمل‌و‌نقل شهری را نیز بهبود خواهیم بخشید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید