• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69538
+
-

تقاطع رسالت به کمک ایلام می‌آید

طرح تقاطع غیرهمسطح رسالت ایلام که اجرای آن 2 سال پیش آغاز شد، از پروژه‌های زیرساختی این شهر محسوب می‌شود

درشهر
تقاطع رسالت به کمک ایلام می‌آید

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


حدود 2 سال از شروع اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح رسالت ایلام می‌گذرد؛ طرحی که قرار است بخشی از معضل ترافیک این شهر را حل کند. ایلام، مرکز استان، شهری کوچک با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سال‌هاست با معضلات بزرگ شهری از جمله ترافیک، کم‌عرض بودن خیابان‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب شهری دست و پنجه نرم می‌کند.

ترافیک در شهر کوچک ایلام بسیار آزاردهنده شده است و هر روز به تعداد خودروها افزوده می‌شود در حالی که زیرساخت‌های شهری هیچ تغییری پیدا نمی‌کنند. بهمن‌ماه ۱۳۹۶ بود که طرح تقاطع غیرهمسطح شهر ایلام با اعتبار اولیه ۹ میلیارد تومان و طول بیش از ۴۹۰ متر کلنگ‌زنی شد؛ طرح که قرار است بخشی از ترافیک شهر را حل کند. حالا 2 سال از اجرای طرح می‌گذرد و مسئولان شهرداری ایلام از آماده بودن آن برای افتتاح طی هفته‌های آینده خبر می‌دهند.


پیشرفت ۹۷ درصدی طرح

شهردار ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: از 2 سال پیش توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های شهری برای حل مشکلاتی نظیر ترافیک با اجرای طرح‌هایی نظیر تقاطع غیرهمسطح رسالت در شهر ایلام انجام شده است.

«طالب صادقیان» بیان می‌کند: عملیات اجرایی این طرح به پایان رسیده است و به طور کامل تا پایان شهریورماه آماده بهره‌برداری می‌شود. وی با اشاره به این‌که کاهش بار ترافیک شهری از اهداف اصلی این طرح است، می‌افزاید: با توجه به شروع فاز جدید عملیات عمرانی در تقاطع غیرهمسطح رسالت و آیت‌الله حیدری، مسیر حرکت وسایل نقلیه از خیابان ۲۴ متری ولیعصر به رسالت شمالی و بالعکس تا اطلاع ثانونی مسدود می‌شود. این مسئول می‌گوید: رانندگان از مسیرهای جایگزین واقع در پنج‌راه جهاد، بلوار صنایع به میدان کشوری، بلوار آزادی به میدان کشوری و بلوار مدرس برای عبور و مرور استفاده کنند.


کاهش ترافیک ورودی شهر

صادقیان اظهار می‌کند: با توجه به ساخت دیواره‌های زیر عرشه زیرگذر تقاطع رسالت ایلام در هفته دولت افتتاح خواهد شد. قرار بود این پروژه در مدت یک سال به اتمام برسد، اما به دلیل مشکلات فنی و اجرایی در زمینه جابه‌جایی تاسیسات آب، برق، گاز و خصوصا مخابرات با تاخیر مواجه شد.

وی ادامه می‌دهد: با افتتاح و بهره‌برداری این پروژه مهم و تاثیرگذار شهری۵۰ درصد ترافیک ورودی تا هسته مرکزی شهر ایلام برطرف خواهد شد. شهردار ایلام می‌گوید: در مدت اجرای این پروژه، بازاریان و ساکنان منطقه با مشکلاتی مواجه شدند و به یقین پس از اتمام و افتتاح آن، اکثر شهروندان از مزایای آن منتفع می‌شوند.


اجرای پروژه‌های زیرساختی

این مسئول همچنین از ادامه اجرای طرح‌های بزرگ و زیرساختی شهری در ایلام نظیر تقاطع غیرهمسطح رسالت خبر و ادامه می‌دهد: پروژه زیرگذر شهید کشوری به طول ۵۰۰ متر به ‌منظور کاهش ۵۰ درصدی ترافیک ورودی شهر ایلام به منطقه مرکزی در هفته دولت کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان این‌که اعتبار اجرای طرح زیرگذر کشوری ۲۰۰ میلیارد ریال است و ظرف یک سال و نیم به بهره‌برداری می‌رسد، می‌گوید: طرح زیرگذر کشوری به طول ۴۳۰ متر از روبه‌روی ایستگاه آتش‌نشانی واقع در بلوار مدرس تا روبه‌روی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام در بلوار آزادی ادامه دارد.

صادقیان می‌گوید: امسال اجرای طرح‌های عمرانی با سختی مواجه است و هزینه‌های آنها چندین برابر شده، بنابراین لزوم مشارکت بخش خصوصی آشکار است. وی می‌افزاید: قصد داریم با اجرای طرح‌های بزرگ زیرساختی بخش مهمی از معضل ترافیک شهر ایلام را که برای بیشتر شهروندان دغدغه‌ای بزرگ شده است، حل کنیم. البته تحقق این مهم نیازمند همکاری خود مردم در اجرای پروژه‌هاست.


شهر چشم‌انتظار ترافیک روان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: با توجه به معضلات ترافیکی شهر ایلام، بهره‌برداری زودتر و تسریع پروژه‌های عظیم شهرداری مثل تقاطع غیرهمسطح رسالت شهر ایلام ضروری است.

سرهنگ «ابوالفضل کوهزادی» ابراز امیدواری می‌کند که با افتتاح این طرح در آینده نه‌چندان دور شاهد ترافیکی روان در معابر اصلی شهر ایلام باشیم. وی ادامه می‌دهد: ایلام به علت کمبود زیرساخت‌های شهری همواره با معضل ترافیک و راهبندان دست و پنجه نرم می‌کند؛ معضلی که در بیشتر مواقع این شهر را به بن‌بست می‌کشاند. سرهنگ کوهزادی بیان می‌کند: هرچند تاکنون اقدامات زیادی برای خروج از بحران ترافیک شهر ایلام از سوی مسئولان صورت گرفته، اما این اقدامات چندان راهگشا نبوده و همچنان نیازمند توجه کلان و بیش از پیش است.
***
با توجه به عرض کم معابر و خیابان‌ها و نیز تعداد بسیار بالای خودرو در ایلام که شاید نسبت به جمعیت این شهر در کشور همانند نداشته باشد، اجرای طرح‌های زیرساختی شهری در آن ضروری به نظر می‌رسد.تقاطع‌ها در عملکرد شبکه معابر شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. طراحی مناسب تقاطع‌ها از لحاظ هندسی و بهینه بودن پارامترهای ترافیکی، عملکردی و کنترلی آنها گام مهمی برای ایمن‌سازی و کاهش تصادفات و افزایش مطلوبیت سفرهای شهری است. هدف طراحی تقاطع‌ها کاهش احتمال برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و ارتقای ایمنی عبور عابرین پیاده است. شکل هندسی تقاطع باید متناسب با جریان ترافیک و رفتار مورد انتظار رانندگان طراحی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید