• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69526
+
-

سواحل مکران در مدار توسعه

فرماندار جاسک: با توجه به موقعیت جغرافیایی جاسک به عنوان مرکزیت ساحل مکران، این منطقه می‌تواند به‌عنوان هاب ترانزیت کشور شناخته شود

گزارش
سواحل مکران در مدار توسعه

 سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز می‌شد و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد. 

۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد و دولت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی درصدد هستند با رونق اقتصادی ساحلی در این منطقه، کسب و کار در بین مردم شرق استان هرمزگان توسعه یابد. 


توسعه دانش‌بنیان

به گزارش ایرنا، در همین ارتباط مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و استانداری برای توسعه دانش‌بنیان سواحل مکران به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنند تا مبنای عمل در این منطقه باشد. محورهای سه‌‌گانه شیلات، گردشگری و کشاورزی مبنای فعالیت و همکاری در این زمینه است و کارگروه مشترک و کمیته‌های زیرمجموعه در این‌‌باره تشکیل خواهد شد.  توسعه ساحل مکران به عنوان یک بحث راهبردی مهم و استراتژیک مطرح است و این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه امنیت ملی و دفاعی، توسعه متعادل، محرومیت‌زدایی، انرژی، صنعت، حمل‌و‌نقل و حتی کشاورزی و تجاری را به همراه دارد. 

استاندار هرمزگان توسعه سواحل مکران را با تکیه بر توانمندی مردم این منطقه امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد: با تکیه بر مردم بومی و آموزش آن‌ها می‌توان توسعه مکران را تسریع کرد که این امر از اولویت‌های استان در بحث توسعه این منطقه است. 

 «فریدون همتی» در دیدار با رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع توسعه سواحل مکران، افزود: در منطقه مکران ظرفیت‌های بی‌نظیری وجود دارد که می‌تواند نقش موثری در توسعه این منطقه داشته باشد. 

وی گردشگری را یکی از ظرفیت‌های این منطقه دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های عظیم گردشگری سواحل مکران در مسیر رشد و بالندگی این منطقه استفاده کرد. 

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی در سواحل مکران گفت: سواحل مکران علاوه بر ظرفیت‌های گردشگری دریایی و کشتیرانی دارای ظرفیت‌های شیلاتی مانند پرورش میگو و ماهی است که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در منطقه، شرایط صادرات و ارز‌آوری را نیز فراهم سازد. 

همتی بیان کرد: برای فعال‌سازی و رونق عرصه پرورش میگو طرح‌های عظیمی در استان هرمزگان توسط بخش خصوصی در دست اقدام است که با اجرایی شدن آن‌ها ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به‌ویژه در سواحل مکران زیر کشت میگو خواهد رفت. 

وی با اشاره به ظرفیت کشاورزی در منطقه مکران، اظهار کرد: با توجه به نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس به محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های این استان در تولیدات این گونه محصولات، باید به بخش کشاورزی هرمزگان بیشتر توجه کرد و زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌ها را فراهم ساخت. 

استاندار از پیگیری راه‌اندازی پروازهای مسافری در فرودگاه جاسک خبر داد و گفت: زیرساخت‌های فرودگاهی این شهرستان مناسب است و در تلاش هستیم حداقل هفته‌ای 2 پرواز از جاسک به تهران و برعکس راه‌اندازی کنیم. 

همتی بیان کرد: راه‌اندازی این پروازها می‌تواند موجب رونق اقتصادی حضور گردشگر و توسعه زیرساخت‌ها توسط سرمایه‌گذاران شود.


قطب مهم ترانزیتی کشور

فرماندار جاسک گفت: ساحل مکران به عنوان یکی از قطب‌های مهم منطقه‌ای در حمل‌و‌نقل و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی ترانزیت استان و کشور است. 
«محمد رادمهر» با اشاره به این‌که بندر جاسک یکی از گذرگاه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت ایران و کشورهای حوزه ساحل مکران است، بیان کرد: ساحل مکران جاسک، این ظرفیت را دارد که به منطقه‌ای ایده‌آل برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای تبدیل شود.  به گفته وی ساحل جاسک یکی از نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیرهای دسترسی به بازارهای کشور عمان و غیره است. 


برگ برنده ایران در تجارت جهانی

فرماندار جاسک توسعه سواحل مکران را برگ برنده ایران در تجارت جهانی دانست و افزود: اهمیت ویژه این منطقه برای رونق اقتصادی کشور مهم است. 

وی ادامه داد: این منطقه به لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی 3 سطح ملی، منطقه‌ای و استراتژیکی دارد. 

نماینده عالی دولت در جاسک افزود: معیشت بیشتر مردمان جاسک از راه کشاورزی، دامداری و صیادی و تجارت است و این منطقه بخش عظیمی از خط ساحلی مکران را به خود اختصاص داده است. 

وی گفت: توسعه جاسک از طریق توسعه سواحل مکران با ظرفیت‌های شیلاتی، کشاورزی، دامداری، گردشگری، ذخیره انرژی، بندری و تجاری می‌تواند در اقتصاد مقاومتی، صادرات و واردات، ارزآوری برای کشور، اشتغال و معیشت مردمان این منطقه نقش‌آفرین باشد و می‌توان از آن به عنوان سکوی توسعه ایران یاد کرد. 


تبدیل شدن مکران به هاب انرژی

فرماندار جاسک درباره ظرفیت‌های سواحل مکران در هاب انرژی، گفت: بهره‌برداری هم‌زمان از زیرساخت‌های مختلف انتقال و تولید انرژی همچون شبکه گاز و برق موضوعی است که تحت مفهوم انرژی مطرح است.  رادمهر از تدابیر سازنده دولت برای تبدیل شدن سواحل مکران به یکی از ثقل‌های منطقه به عنوان قطب انرژی در کشور خبر داد و بیان کرد: تبدیل سواحل مکران به هاب انرژی زمینه‌ساز توسعه و رشد اقتصادی کشورمان خواهد شد. 

رادمهر در ادامه به جایگاه ایران از لحاظ ذخیره نفت و گاز در جهان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در سواحل مکران در خصوص پایانه‌های نفتی وجود دارد این منطقه مستعد هاب انرژی در کشور است. 


ساخت بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور
 
فرماندار جاسک در خصوص پایانه‌های نفتی نیز اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، عملیات اجرایی بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور در این منطقه آغاز شده و قرار است این پایانه صادراتی با ظرفیت صادرات یک میلیون بشکه نفت در ساحل دریای عمان به بهره‌برداری برسد. 

وی بیان کرد: با ساخت این طرح در سواحل مکران دیگر نیازی به عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز نخواهد بود. 
رادمهر افزود: کاهش فاصله نفتکش‌ها با بازارهای مصرف از دیگر مزیت‌های این پایانه نفتی در ساحل جاسک است که برآورد می‌شود با راه‌اندازی آن، حدود هزار کیلومتر از مسیر حرکت نفتکش‌ها کاسته شود. 


اتصال لوله نفتی به جاسک تا سال ۱۴۰۰

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک گفت: احداث یک خط لوله 2۲۰۰ کیلومتری و ساخت مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۲۰ میلیون بشکه از اقداماتی است که برای راه‌اندازی پایانه جاسک انجام خواهد شد. 

وی افزود: با بهره‌برداری از طرح اتصال لوله نفتی به این شهرستان تا سال ۱۴۰۰ توانایی ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام در این منطقه و صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت تضمین 
می‌شود. 


طرح پتروپالایش در سواحل مکران

طرح عظیم ساخت پتروپالایش در سواحل مکران می‌تواند روند توسعه شهرستان‌های همجوار را شتاب بخشد. این طرح مهم نفتی با سرمایه‌گذاری ۵/۵ میلیارد یورویی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۸۵۰ هکتار در سواحل مکران احداث می‌شود. با اجرای این طرح بزرگ، بستر فراهم‌سازی ۱۴ نوع محصول نفتی و پتروشیمی ایجاد خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ این طرح به بهره‌برداری کامل برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید