• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69504
+
-

پیش‌بینی خرید ۶ هزار تن دانه‌های روغنی در همدان

کشاورزی
پیش‌بینی خرید ۶ هزار تن دانه‌های روغنی در همدان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از پیش‌بینی خرید تضمینی ۶ هزار تن دانه‌های روغنی در همدان طی سال جاری خبر داد. امیر لاهوتیان در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی کلزا و آفتابگردان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کشت کلزا را با توجه به مزایا و ارزش منحصر به فرد آن در اولویت کارهای خود قرار داده است. 

وی با بیان این‌که دولت از سال ۹۵ در افق ۱۴۰۴ به تدوین برنامه برای خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی پرداخته است، افزود: حمایت خوبی از تولیدکنندگان دانه‌های روغنی به عمل آمده است و با توجه به قیمت دو برابری این محصولات نسبت به گندم، کشاورزان هم به خوبی استقبال کرده‌اند. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: کشاورزان گندم‌کار به جای روش آیش، یک سال در میان دانه‌های روغنی را جایگزین می‌کنند و در تناوب با گندم و جو آبی قرار می‌دهند. این اقدام سبب بارورتر شدن زمین و افزایش عملکرد تولید می‌شود. 

لاهوتیان توضیح داد: در استان همدان در سال ۹۵ حدود 1410 تن، در سال ۹۶ حدود 5۶۹۰ تن و در سال گذشته 8۱۳۱ تن دانه‌های روغنی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد. امسال نیز براساس پیش‌بینی جهاد کشاورزی این میزان بیش از ۶ هزار تن پیش‌بینی شده است. 


فعالیت مراکز اصلی و فرعی 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان این‌که در استان همدان یک مرکز اصلی خرید دانه روغنی کلزا و آفتابگردان و ۵ مرکز خرید فرعی دانه روغنی داریم، گفت: دانه آفتابگردان در سطح ۴۰۰ هکتار کشت می‌شود و سال قبل حدود ۸۰۰ تن دانه روغنی آفتابگردان تولید شد. لاهوتیان با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 1۱۷۴ تن آفتابگردان تولید شود، افزود: در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۰ تن گلرنگ نیز از مزارع استان همدان برداشت شود. 

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها کل دانه‌های روغنی تولید استان همدان در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود 7۲۶۴ تن دانه خواهد بود. این مسئول با تأکید بر این‌که مطالبات کشاورزان تولید‌کننده دانه‌های روغنی در اسرع وقت پرداخت می‌شود، ادامه داد: امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا 3۴۳۹ تومان و آفتابگردان 3010 تومان است. لاهوتیان با توجه به لزوم برنامه‌‌ریزی و تأمین بذر از کشاورزان دعوت کرد حداکثر طی ۱۰ روز آینده برای ثبت‌نام به مراکز خدمات کشاورزی محل سکونت خود یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید