• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69498
+
-

جذب نیروی بومی در دستورکار واحدهای تولیدی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: طرح‌های سازمان‌ها و واحدهای تولیدی باید پیوست اشتغال داشته باشد

اقتصادی
جذب نیروی بومی در دستورکار واحدهای تولیدی

مدتی است به‌کارگیری نیروی کار از بین شهروندان بومی در واحدهای تولیدی استان زنجان در دستور مسئولان این استان قرار گرفته است؛ امری که به زعم مسئولان در صورت تحقق مطلوب می‌تواند آثار اقدامات و حمایت‌های انجام‌شده در اشتغال‌زایی را بیش از پیش در جامعه قابل لمس کند. 

به گزارش ایرنا، نخستین انتظار از استقرار صنایع و واحدهای تولیدی در یک منطقه، تاثیر در بهبود وضعیت شغلی در آن منطقه است که این موضوع با اولویت به‌کارگیری نیروهای بومی ممکن می‌شود. موضوعی که از چندی پیش به طور جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان زنجان قرار گرفته است. 


تاکید استاندار

استاندار زنجان به پیگیری برای بومی شدن اشتغال در استان تأکید کرد و گفت: براساس تفاهم‌های منعقدشده، واحدهای تولیدی در استخدام نیروی کار از افراد بومی استفاده خواهند کرد. به گفته فتح‌الله حقیقی در گام نخست این هدف، شرکت ایران‌ترانسفو با وجود این‌که به‌کارگیری ۱۵۰ نفر از جوانان استان زنجان را تعهد کرده بود، ۲۰۰ نفر را جذب کرد که همه آنان از جوانان توانمند بومی بودند. 

وی ادامه داد: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های استانداری، شرکت دیگری نیز در استان زنجان برای استخدام ۴۵۰ نفر از جوانان اعلام آمادگی کرده است که طی 3 ماه آینده به‌کارگیری نیروها انجام خواهد شد. براساس تأکید استاندار زنجان، صاحبان صنایع به‌هیچ‌وجه نباید افراد سفارش‌شده از سوی مقامات و سایرین را جذب و مشغول به کار کنند بلکه اولویت استخدام با افراد بومی است. 

اکنون بالغ بر یک ماه از تشکیل کمیته رصد اشتغال به ابتکار استاندار در استانداری زنجان می‌گذرد؛ کمیته‌ای که قرار است میزان اشتغال واقعی را در استان برآورد کند و به‌عنوان مرجع نهایی، آمار اشتغال‌زایی را تایید و اعلام کند. 


همگرایی و وفاق 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان این‌که اشتغال یک تکلیف بخشی و منحصر به دستگاه اجرایی خاصی نیست، اظهار کرد: همه نهادها و دستگاه‌ها در این حوزه وظایفی برعهده دارند، ولی متأسفانه مشکل پیچیده‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که کسی حاضر نیست به مسئولیت‌ها در اشتغال‌زایی تن بدهد. 

فرامرز نیک‌سرشت بر لزوم همگرایی و وفاق بین دستگاه‌های اجرایی در امر اشتغال‌زایی تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم قبل از هرچیز آمار دقیق در این حوزه داشته باشیم و به آن اتکا کنیم، چون که اگر آمار متقنی نباشد هر نوع تصمیم‌گیری به مثابه تصمیم‌گیری در تاریکی است. 

وی به وجود توانمندی مدیریتی خوب در استان زنجان اشاره کرد و افزود: در قدم اول باید میزان تعهد و تکلیف استان در ایجاد اشتغال و میزان منابع موجود برای آن مشخص شود. وظیفه اصلی کمیته رصد اشتغال استان، مدیریت منابع، راستی‌آزمایی برای ایجاد و تثبیت اشتغال است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان توضیح داد: اگر نتیجه عملکرد کمیته رصد اشتغال در استان زنجان به نتایج مطلوبی منجر شود، می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر استان‌های کشور نیز مدنظر قرار داده شود. 


پیوست اشتغال

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: سال گذشته در نتیجه اجرای برنامه‌های تکلیفی و نیز طرح‌های دستگاه‌های اجرایی ۲۵ هزار و ۶۵۲ فرصت شغلی در این استان ایجاد شد. 

محمدرضا یوسفی به موضوع به‌کارگیری نیروی کار در واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و افزود: با توجه به محدویت منابع، ترجیح این است فرصت‌های محدود به گونه‌ای توزیع شود که به عدالت نزدیک باشد، ولی این موضوع در استان تا اندازه‌ای مغفول مانده است. با توجه به شرایط جاری، این الزام احساس شده است تا به موضوع به‌کارگیری نیروی کار ورود کنیم. 

وی با بیان این‌که نرخ بیکاری در این استان از میزان 3/10 درصد در سال ۹۶ به 5/8 درصد در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد، ادامه داد: آمارهای ارائه‌شده در حوزه اشتغال آمارهای شفافی‌اند و منبع آمارها مرکز آمار کشور است که به عنوان مرجع رسمی در این حوزه مطرح است. 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال تدوین مدلی در استان هستیم تا از طریق آن اقدامات و عملکرد بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی و سایر کنشگران در حوزه اشتغال دارای پیوست اشتغال باشد. 


اشتغال در بخش خصوصی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: براساس اطلاعات ثبت‌شده تا پایان سال ۹۷، سهم اشتغال در بخش خصوصی این استان 4/84 درصد است که این میزان نزدیک میانگین کشوری است. ایرج امینی اظهار کرد: سهم اشتغال در بخش عمومی و دولتی در استان زنجان 6/15 درصد است که این رقم نیز فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارد. 

وی با بیان این‌که سال گذشته برای ۱۸ هزار و ۸۹۸ نفر در استان اشتغال خالص ایجاد شد، افزود: تا پایان سال ۹۷ تعداد شاغلان در استان به رقم ۳۴۰ هزار و ۴۳۹ نفر رسید که در مقایسه با رقم ۳۲۱ هزار و ۵۴۱ نفر در سال ۹۶ رشد پیدا کرد. معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان این‌که تعداد جمعیت بیکار این استان ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است، گفت: نرخ بیکاری در این استان 5/8 درصد است که از میانگین کشوری 5/3 درصد پایین‌تر است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید