• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69495
+
-

کلافه از گرمای اتوبوس‌ها

یک شهروند: در این روزهای گرم تابستان انتظار داریم مسئولان برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی چاره‌ای بیندیشند

حمل و نقل
کلافه از گرمای اتوبوس‌ها

شیما صادقی|  سنندج- خبرنگار:


حدود 50 درصد مسافرت‌های درون‌شهری سنندج به وسیله اتوبوس‌ها، ون‌ها و مینی‌بوس‌های دیزلی انجام می‌شود. این روش جابه‎جایی شهروندان جدا از اقتصادی بودن و کاهش ترافیک و آلودگی، به ارتقای سطح فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز کمک می‎کند. 

ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی منوط به نو بودن ناوگان اتوبوسرانی سنندج و حومه و مجهز بودن به امکانات رفاهی چون صندلی‎های سالم، کولر، بخاری و... است. یکی از ایستگاه‎های مرکزی شهر سنندج ناصرخسرو است. بیشترین میزان تردد از این ایستگاه به شهرک‎های حومه سنندج انجام می‎شود. نزدیک به 80 درصد ناوگان اتوبوسرانی شهرداری سنندج متعلق به بخش خصوصی است و در فصل گرمای تابستان و مسافت طولانی سفرها، شهروندان از نبود امکانات رفاهی در اتوبوس‎های این ایستگاه مانند کولر شاکی هستند. 


نیاز شهروندان سنندجی به ناوگان عمومی

یکی از جوانان سنندجی که در گرمای طاقت‎فرسای این روزهای شهر به همراه دوستش منتظر تکمیل ظرفیت اتوبوس و حرکت آن است، اظهار می‌کند: استفاده از وسایل نقلیه عمومی علاوه بر صرفه اقتصادی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی موثر است، اما خبری از توسعه خدمات در این زمینه نیست، چراکه برخی از اتوبوس‎ها فرسوده و قدیمی شده‌اند و باعث تشدید آلودگی می‎شوند.  

«امید کریمی» از نبود سیستم سرمایشی و گرمایشی در برخی اتوبوس‌های شهری گلایه دارد و در‌این‌باره می‌گوید: در این روزهای گرم تابستان انتظار داریم مسئولان برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی چاره‌ای بیندیشند و با توسعه خدمات، رضایت مردم را جلب کنند.  


بعضی از اتوبوس‎ها کولر ندارند

شهروند دیگری که مدت زیادی است روی صندلی‌های ایستگاه مرکزی ناصر خسرو منتظر تکمیل شدن ظرفیت اتوبوس نشسته، می‌گوید: نزدیک به 15 دقیقه است که منتظر ‌حرکت اتوبوس هستم. «آمنه اسدی» می‎افزاید: بیشتر مواقع برای رفت‌و‌آمد از اتوبوس استفاده می‌کنم و هر بار باید مدت زیادی منتظر بمانم. وی یادآوری می‎کند: با توجه به ترافیک درون‌شهری مدت زیادی را در اتوبوس سپری می‌کنیم اما اتوبوس‌های قدیمی سیستم سرمایشی ندارند و یا برخی دیگر از آنها کولرهایشان خراب است و اتوبوس‎هایی هم که کولر دارند به دلیل کاهش هزینه‎هایشان، آن ‎را روشن نمی‎کنند. 

این شهروند ادامه می‎دهد: شهروندان در قبال استفاده از اتوبوس و ناوگان عمومی حمل‌ونقل مبالغی را به عنوان کرایه و عوارض سالانه شهرداری پرداخت می‌کنند، بنابراین انتظار داریم خدمات به بهترین نحوه ممکن ارائه و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نوسازی شود؛ با چنین وضعیتی ترجیح می‌دهم از تاکسی و خودروهای مسافربر شخصی به‌جای اتوبوس‌های فرسوده‌ استفاده کنم. 


 هزینه بالای تعمیر کولر و نبود درآمد کافی

یکی از رانندگان بخش خصوصی ایستگاه مرکزی ناصرخسرو می‌گوید: هدف همه ما رانندگان ارائه خدمات مطلوب به مسافران، رضایت و خدمت به آنهاست. «حبیب‌الله.‌ز» می‎افزاید: کولر اتوبوس من خراب شده و با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه بالای قطعات و درآمد ناکافی توانایی تعمیر آن را ندارم.  وی با بیان این‌که مسئولان از رانندگان بخش خصوصی حمایت نمی‌کنند، ادامه می‎دهد: اتوبوس‎های بخش خصوصی مانند بخش دولتی از صبح زود تا آخرین ساعات کاری مسافر جابه‎جا می‌کنند و در اختیار سازمان اتوبوسرانی هستند، اما با وجود استهلاک و هزینه تعمیر بالا، مسئولان از رانندگان حمایت نمی‎کنند.

این راننده اتوبوس اظهار می‎کند: مسئولان یک روز را به ‎جای نشستن پشت میزهای خود، در کنار رانندگان اتوبوس سپری کنند و ببینند آیا می‎توانند مشکلات و سختی‎های ما را تحمل کنند؟  وی می‎افزاید: با توجه به عرض بسیار کم و نامناسب ورودی و خروجی ناصرخسرو به طرف بلوار کردستان و با وجود ماشین‎های پارک شده که عمدتا به‎ خاطر فروشگاه بزرگ وابسته به یکی از ارگان‎ها در این مسیر است، تردد اتوبوس‎ها بسیار دشوار است و در صورت وقوع حادثه ما باید پاسخگو باشیم، بنابراین مسئولان از جمله راهنمایی و رانندگی باید به این وضعیت رسیدگی کنند و برای این قشر احترام قائل شوند. 


 تخصیص یارانه رانندگان در 2 نوبت

سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری سنندج می‎گوید: سازمان اتوبوسرانی سنندج با 4 مدل اتوبوس 457، اسکانیا، پیشرو دیزل و 355 سنندج به‌صورت خصوصی و دولتی در حال سرویس‎دهی به همشهریان است. «امیر جمشیدنژاد» می‎افزاید: تنها اتوبوس‎های 355 کولر ندارند که تعداد آنها محدود است، بنابراین فقط در صورت لزوم و با وجود افزایش تعداد مسافران از آنها استفاده می‎شود.  وی با بیان این‎که دیگر اتوبوس‎های این ناوگان دارای کولر بوده و در فصل‌های گرم روشن است، ادامه می‎دهد: به دلیل استفاده مداوم، کولر برخی از اتوبوس‌ها نیازمند سرویس و تعمیر است که این کار زمان‎بر خواهد بود. 

این مسئول اظهار می‎کند: شرکت نفت استان در تخصیص سوخت، این سازمان را مورد بی‌مهری قرار داده است؛ تمام شهرهای کشور سهمیه سوخت پایه را به مقدار 3 هزار و 750 لیتر در ماه دریافت کرده‌اند، اما سنندج تنها شهری است که مبنای مصرف سوخت خود را بر اساس پیمایش با میزان هزار و 800 تا 2 هزار و 400 لیتر در ماه قرار داده است، بنابراین رانندگان بخش خصوصی از این بابت گلایه دارند و راضی نگه داشتن آنها در تمامی موارد از جمله تعمیر کولر سخت است. 


نوسازی ناوگان اتوبوسرانی   

سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری سنندج در مورد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می گوید: تخصیص ناوگان به شهرداری‌ها از طریق وزارت کشور انجام می‌شود و شهرداری سنندج در‌این‌باره اعلام نیاز کرده است.«امیرجمشیدنژاد» در مورد گلایه رانندگان مبنی بر بی‌توجهی این سازمان به بخش خصوصی برای تعمیر اتوبوس‌ها از جمله کولر اظهار می‎کند: سازمان تنها در صورت دریافت یارانه از سوی وزارت کشور می‎تواند تسهیلاتی را در اختیار رانندگان قرار دهد.

وی با بیان این‌که از سال 94 تا 96 یارانه اختصاص داده نشده، می‎گوید: پس از وقفه پیش‌آمده، در سال 97 در 2 نوبت یارانه تخصیص داده شد. در مرحله اول 180 میلیون تومان دریافت شد و در اختیار رانندگان بخش خصوصی برای تعمیر و تجهیز اتوبوس‎ها قرار گرفت. طی چند روز آینده نیز 500 میلیون تومان به عنوان یارانه مرحله دوم در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.  سرپرست سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری سنندج اذعان می‏کند: مبلغ یارانه برای هر فرد که نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته، در قبال هزینه‎های بالای تعمیر ماشین کافی نیست، بنابراین رانندگان باید در همان مقطع و با دریافت تسهیلات به فکر تعمیرات مختلف از جمله کولر باشند و این مبلغ را در جایی دیگر صرف نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید