• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69489
+
-

«سِنَک» در مزارع کلزای کرمانشاه

کشاورزی
«سِنَک» در مزارع کلزای کرمانشاه

کلزا یکی از کشت‌هایی است که در سال‌های اخیر با هدف رسیدن به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی در برنامه‌های توسعه‌ای وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و استان کرمانشاه نیز در این مدت جزو استان‌های موفق کشور در حوزه توسعه کشت این محصول بوده، به‌گونه‌ای که توسعه چشمگیر این کشت را در استان شاهد بوده‌ایم. 

به گزارش ایسنا، درصد روغن بالای کلزا، پاییزه بودن کشت و پایین بودن نیاز آبی از مزایای کشت کلزا است، ضمن این‌که این محصول موجب افزایش و پایداری تولید گندم خواهد شد. شرایط آب و هوایی امسال استان کرمانشاه باعث شیوع آفتی به نام «سِنَک» در مزارع کلزای این استان شده که بیم آن می‌رود با شیوع این آفت کشاورزان دیگر به کشت این محصول در سال زراعی آینده تمایلی نداشته باشند و همین موضوع باعث کاهش سطح زیر کشت کلزای استان شود. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: آفت سِنَک کلزا هر سال در مزارع کلزا بوده، اما شرایط برای اپیدمی و طغیانی شدن آن فراهم نشده است، در حالی‌که خشکی هوا در اردیبهشت امسال و کاهش میزان بارندگی‌ها در این ماه و رسیدن آن به زیر 20 میلی‌متر، شرایط را به سود این آفت رقم زد. «فرهاد شریفی» ادامه داد: آفت سنک یک آفت خشکی‌پسند است که همیشه اواخر زمان برداشت به سراغ مزارع کلزا می‌آید، اما امسال شرایط آب و هوایی خاص استان شرایط را برای طغیانی شدن این آفت در فصل برداشت فراهم کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: بلافاصله پس از این این‌که متوجه شیوع این آفت در مزارع کلزا شدیم، اقدام به سم‌پاشی تمام مزارع کلزای استان که شامل 7 هزار و 800 هکتار سطح قابل برداشت بود کردیم، به نحوی که برخی از مزارع دو، سه و بعضا بیش از 4 مرتبه علیه این آفت سم‌پاشی شدند.

وی با بیان این‌که به دلیل ارتفاع زیاد مزارع کلزا امکان کنترل کامل آفت به دلیل عدم دسترسی به بخش‌های پایینی گیاه فراهم نبود، تاکید کرد: اگر مبارزه با آفت سنک در مزارع کلزا انجام نمی‌شد، احتمالا میزان برداشت کلزا خیلی پایین می‌آمد. وی با بیان این‌که آفت سنک به‌جز کرمانشاه استان‌های دیگر همچون همدان، ایلام، کردستان و آذربایجان‌ها را هم درگیر کرده، گفت: هیچ استانی به اندازه استان کرمانشاه مبارزه با این آفت را انجام نداده است. 


 توصیه به کشاورزان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به کشاورزان توصیه کرد: حتما بعد از برداشت محصول از مزارع کلزا برای سم‌پاشی و شخم زدن عمیق زمین اقدام کنند تا این افت در سال بعد مزارع کلزا را تحت تاثیر قرار ندهد.  شریفی اضافه کرد: امسال کشت کلزا در استان کرمانشاه به دلایل دیگری مثل آب‌گرفتگی مزارع کلزا در فروردین ماه و بروز 3 بار سرمازدگی بهاره تحت تاثیر قرار گرفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: بر اساس برآوردها، پیش‌بینی می‌شد متوسط عملکرد مزارع کلزا در استان به 6/2 تن در هکتار برسد، اما این هدف‌گذاری محقق نشد و امسال تاکنون متوسط عملکرد کلزا در مزارع استان 55/1 تن در هکتار بوده است.

«شهریار قاسمی» سپس اشاره‌ای هم به سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری در استان کرمانشاه داشت و افزود: امسال 11 هزار و 400 هکتار از مزارع استان زیر کشت کلزا رفته بود که سیل فروردین عملا هزار هکتار از مزارع کلزای استان را تخریب کرد، مابقی مزارع کلزا نیز در جریان سیل تحت تاثیر قرار گرفتند و در نهایت خشکی اردیبهشت ماه نیز مزارع کلزا را تحت تاثیر قرار داد. 

قاسمی افزود: امسال در مجموع سطح قابل برداشت کلزا در استان کرمانشاه 7هزار و 800 هکتار بود. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: بر اساس برآوردهای ابتدایی پیش‌بینی می‌شد امسال میزان تولید کلزا در استان کرمانشاه حدود 26 هزار تن باشد که این برآوردها محقق نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید