• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69451
+
-

مشهورترین کافه‌های کره زمین در کدام کشورها هستند؟

جایی که گتسبی بزرگ متولد شد

سمیرا رحیمی

کافه‌ها، محبوب‌ترین گوشه‌های هر شهر هستند؛ چه برای مسافران و توریست‌ها و چه برای بومیان. محبوبیت این مراکز تفریحی و غذایی در حدی است که به بخشی از هویت شهرهای بزرگ جهان مانند آمستردام، پاریس، لندن یا استانبول تبدیل شده‌اند. دلایل زیادی وجود دارد که مسافران و شهروندان به کافه‌گردی علاقه‌مند باشند. در کشورهایی مانند ایتالیا یا ترکیه، کافه‌ها نقاطی برای کاهش سرعت زندگی هستند؛ یک نوشیدنی سریع، رد و بدل کردن خلاصه‌ای از اخبار و شایعات و سپس حرکت به سوی کار. اما در شهرهایی مانند پاریس یا بوئنوس‌آیرس، کافه‌ها به سبک زندگی شهروندان تبدیل شده‌اند؛ جایی برای تنها بودن یا آشنایی با افراد جدید، مکانی برای مشورت کردن، جلسه گذاشتن یا خلق کردن.

در شهر آمستردام هلند، کافه یا کافی‌شاپ به مراکز خدماتی گفته می‌شود. محبوب‌ترین کافه این شهر که کافه‌گردی در آن بخشی کلیدی از سبک زندگی شهروندان به شمار می‌رود، کافی‌شاپ «بارنیز» است که در ساختمانی به قدمت 500سال بنا شده‌است. کافه دامپکرینگ علاوه بر محبوبیت در آمستردام، در سطح جهانی نیز بسیار شناخته شده‌است زیرا فیلم مشهور «12مرد اوشن» در این محل فیلمبرداری شده‌است. از دیگر کافه‌های محبوب و مشهور پایتخت هلند، ملویلو نام دارد که در سال1967 تاسیس شده و به‌عنوان نخستین کافی‌شاپی شناخته می‌شود که در این شهر راه‌اندازی شده و همین موضوع، با وجود قدیمی بودن فضای داخلی کافه، به محبوبیت آن کمک کرده‌است.

پاریس شهر کافه‌های مشهور است که در هر ساعتی از روز که از کنار آنها عبور کنید، به سختی می‌توانید صندلی خالی برای نشستن پیدا کنید. این کافه‌ها به دلیل اینکه پاتوق چهره‌های مشهور بوده‌اند و یافیلمی مشهور (مانند فیلم سرگذشت املی پولان) در آنها ساخته شده، محبوب شده‌اند. برای مثال کافه رستوران «لا کلوزری د لیلا» به‌دلیل علاقه‌مندی چهره‌های شناخته شده ادبیات و شعر جهان، مانند شارل بودلر، ساموئل بکت، اسکار وایلد و ژان پل سارتر شهرت زیادی دارد. این نقطه از شهر برای نویسندگانی مانند اسکار فیتزجرالد و هنری میلر نیز بسیار محبوب بوده و ارنست همینگوی در آثارش به آن اشاره کرده‌است. اسکار فیتزجرالد نخستین نسخه از رمان مشهور گتسبی بزرگ را در این کافه به دوستش همینگوی داد تا آن را بخواند. همچنین گفته می‌شود افرادی مانند آلبر کامو، سیمون دوبووار و ژان پل سارتر همیشه برای نوشیدن قهوه و بحث‌های فلسفی به کافه‌ای به نام دو ماگو در پاریس می‌رفته‌اند. کافه پروکوپ نیز به‌عنوان قدیمی‌ترین کافه رستوران پاریس در سال1686 تاسیس شده و پاتوق بزرگان قرن هجدهم چون ولتر، دنی دیدرو، ژان ژاک روسو، بنجامین فرانکلین و توماس جفرسون بوده‌ است.

شهرهای مختلف ایتالیا، یکی از پرکافه‌ترین کشورهای جهان، به‌دلیل داشتن قدمت بالا از بیشترین تعداد کافه‌های قدیمی برخوردارند؛ بناهایی متعلق به سده‌‌های 1800و 1900 که مشتریان علاوه بر گذران وقت در کنار دوستان می‌توانند از معماری یا آثار هنری درون این بناها لذت ببرند. یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین این کافه‌ها، فلوریان واقع درونیز است که محل رفت‌وآمد مشاهیری مانند لرد بایرون، گوته، ژان ژاک روسو، جاکومو کازانووا و کارلو گوتزی بوده‌است. کافه فیوریو در تورین نیز محل گردهمایی بسیاری از متفکران بزرگ قرن هجدهم میلادی بوده درحدی که چارلز آلبرت- پادشاه ساردینیا- پیش از سخنرانی‌های صبحگاهی‌اش می‌پرسید: در فیوریو چه خبر بود؟ این کافه همچنین محل آمد و شد فیلسوف مشهور فردریک نیچه بوده‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید