طرح کنترل آلودگی هوا نسبت به طرح زوج و فرد پیشرفتهتر است و ابزارهای کنترلی برای ورود خودروها به محدوده ترافیکی را دارد.
به گزارش همشهری، شهابالدین کرمانشاهی، کارشناس ترافیک شهری در اینباره میگوید: اگر طرح کنترل آلودگی هوا با وضعیت فعلی، حجم ترافیکی را کاهش ندهد، باز هم نسبت به طرح زوج و فرد علمی و کارشناسیتر است. در اکثر کشورهای پیشرفته، این طرح اجرا شده و نتایج خوبی هم داشته است. وی طرح کنترل آلودگی هوا را طرحی قابل مدیریت دانست و گفت: اگر مشاهده شود که حجم ترافیکی وارد شده بیش از ظرفیت استاندارد زیستمحیطی مجموعه است با ابزار در دست میتوان آن را کنترل کرد. این ابزار کنترلی عبارتند از تنظیم تعداد روزهای رایگان افراد و تغییر قیمت ورود به محدوده طرح ترافیک.
این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه در طرح زوج و فرد امکانات کنترلی وجود نداشت، عنوان کرد: طرح ترافیکی جدید نسبت به طرح گذشته پیشرفت داشته و به لحاظ عدالت، قابل کنترل و قابل مدیریت بودن، وضعیت بهتری دارد. باید ویژگیهای شاخص این طرح مورد حمایت قرار گیرد. کرمانشاهی در مورد محدودیتهای این طرح، توضیح داد: طبیعی است هر چقدر سختگیری در ورود خودروها به محدوده بیشتر باشد محدودیت برای افراد بیشتر میشود. شهرداری باید توجه کند ضمن اعمال این سختگیریها، افکار عمومی را برای اجرای محدودیتها روشن و علت اعمال آن را بارها تبیین کند. همچنین شهروندان باید بدانند که از ظرفیت موجود طرح ترافیکی همه میتوانند بهصورت عادلانه استفاده کنند.
این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه جایگزین محدودیتها برای استفاده از خودروی شخصی حملونقل عمومی است، گفت: ضمن اعمال این محدودیتها باید وضعیت حملونقل عمومی بهبود پیدا کند. باید تلاش شود که تغییرات مثبتی برای استفاده کاربران از حملونقل عمومی ایجاد شود. همچنین باید بر اطلاعرسانی، بهبود ناوگان حملونقل عمومی و اختصاص مسیرهای ویژه بیشتر کار شود.
طرح کنترل آلودگی هوا ابزارهای کنترلی دارد
در همینه زمینه :