• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69397
+
-

انتخابات شورایاری و جایگاه منطقه۲۲

یادداشت
انتخابات شورایاری و جایگاه منطقه۲۲


مجتبی بدیعی
در پنجمین دوره انتخابات شورایاری محلات شهر تهران، منطقه ‌۲۲ پس از مناطق ۱۶، ۱۸، ۱۲ و ۱۹ ضمن کسب رتبه پنجم در میان مناطق ۲۲ گانه به لحاظ ضریب مشارکت شهروندان، در میان مناطق شمالی شهر تهران بالاترین ضریب مشارکت را با 7.5 درصد به‌خود اختصاص داد. اهمیت رتبه منطقه‌۲۲ وقتی بهتر فهمیده می‌شود که شرایط کاملا متفاوت آن به دیگر مناطق شهر تهران شناخته شود.منطقه‌۲۲ منطقه‌ای است با رشد و توسعه شتابان؛ منطقه‌ای است که سیما و منظر و فعالیت‌های کالبدی، گردشگری، تفریحی و تجاری آن در حال «رشد شتابان» است؛ بالاترین نرخ رشد جمعیت با اختلاف فاحش نسبت به دیگر مناطق و کل تهران(۶/۴۶درصد در مقابل۱/۲۹درصد)، کم‌تراکم‌ترین و پراکنده‌ترین منطقه تهران به لحاظ جمعیتی(۳۰نفر در هکتار در مقابل ۱۴۱نفر در هکتار شهر تهران)، همچنین وجود قطعات بزرگ زمین در منطقه ۲۲، به‌نحوی که معدل مساحت قطعات زمین در منطقه۲۲ معادل ۳۶۴۷ مترمربع است که حدود ۶ برابر متوسط قطعات در شهر تهران است.

وجود کاربری‌های ویژه با وسعت بسیار زیاد با عملکرد فرامنطقه‌ای نظیر استادیوم آزادی، دریاچه خلیج‌فارس، پارک چیتگر، ایران‌مال، اراضی وسیع نظامی، باغ گیاه‌شناسی، پارک‌های جنگلی لتمال و خرگوش‌دره و... کریدور‌های حرکتی بین تهران و استان البرز، سیمای فیزیکی و کالبدی آن‌را کاملا متفاوت کرده است. رشد شتابان جمعیت و سرعت ساخت‌وساز‌های جدید در بسیاری از نواحی این منطقه چهره یک شهر کارگاهی به آن بخشیده است که ما‌حصل آن رویش برج‌های مسکونی بلند‌مرتبه در گوشه و کنار آن است. عمر کوتاه مدیریت شهری در منطقه‌۲۲ و تفاوت و تنوع مراکز و مجتمع‌های زیستی آن به‌گونه‌ای است که تراکم جمعیتی محلات آن بسیار متفاوت است و همچنین نا‌متناسب‌بودن میزان برخورداری محلات از زیر‌ساخت‌ها و خدمات شهری.  انتخابات شورایاری با هدف حداکثر پوشش جمعیتی کاری بسیار سخت و دشوار است.

با این حال، تلاش همه دست‌اندر‌کاران منطقه به‌ویژه شهردار اندیشمند و واقع‌نگر منطقه باعث شد تعداد شعب از ۳۳ به ۵۲شعبه افزایش یابد. اگر درک مشترک مسئولان مافوق در آرایش بهینه شعب رأی‌گیری جهت پوشش حداکثری جمعیت منطقه همراه‌تر بود، به یقین ضریب مشارکت در منطقه‌۲۲ بسیار بالاتر می‌شد.در این مسیر تلاش شد حداکثر مشارکت ساکنان محلی در امر برگزاری و مدیریت انتخابات امکان‌پذیر شود. اکثریت قریب به اتفاق ناظران شعب و مجریان شعب از ساکنان منطقه بر‌گزیده شدند، اما جهت جلوگیری از هرگونه شائبه از آنها در محلات همجوار محل سکونتشان استفاده شد.

بیش از ۷۰درصد ناظران از بانوان فعال منطقه پس از گزینش مصاحبه‌ای و جلسات توجیهی و آموزشی انتخاب شدند. مشارکت و همکاری جوانان در این انتخابات بسیار چشمگیر بود. از آنجا که منطقه وسیع و پراکنده و فاصله شعب زیاد بود، جهت کنترل و نظارت بر فضاهای پیرامونی شعب از ناظران سیار باتجربه و شناخته‌شده‌ای استفاده شد که هر کدام یک محله را پوشش می‌دادند و در عین حال به‌عنوان ناظر ذخیره عمل می‌کردند.اگر فضای عمومی جامعه مناسب‌تر و با‌نشاط‌تر بود و فرصت برگزاری انتخابات بهتر طراحی می‌شد و مردم با نهاد شورا‌یاری بهتر آشنا می‌شدند، به‌طور قطع و یقین نتایج بهتری از این انتخابات می‌گرفتیم.امید است برگزاری موفق انتخابات شورا‌یاری‌ها به شکل الکترونیکی زمینه‌ساز تعمیم آن به دیگر انتخابات‌ها شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید