• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69236
+
-

هند مهیای حضور در چابهار می‌شود

سفیر هندوستان: مذاکراتی درباره تأمین فاینانس 150 میلیون دلاری برای تداوم عملیات بندری هند در بندر چابهار انجام شده است

دریانوردی
هند مهیای حضور در چابهار می‌شود

سفیر کشور هندوستان در ایران گفت: ما به تعهدات خود برای همکاری در بندر چابهار پایبند هستیم و برای ادامه همکاری و پیشرفت قرارداد با همه توان تلاش می‌کنیم. 

به گزارش ایسنا «گدام دارمندرا» در نشست با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان که با موضوع تسریع در اجرای بندهای موافقت‌نامه سه‌جانبه ایران – هند - افغانستان و تشکیل کارگروه ویژه پیگیری این توافق‌نامه در سفارت هند در تهران برگزار شد، بیان کرد: در پی سفر به بندر چابهار، بازدید از بخش‌های مختلف این بندر و برگزاری نشست با مدیران بنادر و دریانوردی استان، در جلسه‌ای با «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی ایران، تمام موارد به وی اعلام شد. 
وی با بیان این‌که این دیدار موجب بازدید مدیران اگزیم بانک هند از بندر چابهار شد، افزود: حدود 6 ماه است هندوستان عملیات بندری را با جدیت در بندر چابهار آغاز کرده و مذاکراتی درباره تأمین فاینانس 150 میلیون دلاری انجام داده است. 

به گفته سفیر هند، تصمیم و همکاری هند با ایران درباره بندر چابهار بسیار جدی است و برای تأمین مالی تجهیزات مورد قرارداد در حال رایزنی با بانک‌های فی‌مابین هستیم. 

دارمندرا ادامه داد: به‌زودی گروهی از وزارت کشتیرانی هند برای شرکت در جلسه همکاری‌های دریایی ایران و هند به تهران سفر می‌کنند. 

وی اظهار کرد: به عنوان سفیر هندوستان می‌گویم روابط ایران و هند بسیار عمیق و جدی است و ما علاقه زیادی برای ادامه فعالیت در بندر چابهار داریم. 

سفیر هند تصریح کرد: روابط بین دو کشور ایران و هند بسیار حائز اهمیت است و چابهار نماد این همکاری‌هاست. هر موضوعی که به عنوان سفیر در ارتباط با بندر چابهار در حیطه اختیارات و وظایف من باشد به طور جدی پیگیری خواهم کرد. 


جذب بار سایر کشورها در بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان نیز گفت: تمام موارد و جزئیات قرارداد ایران، هند و افغانستان باید توسط تیم کارشناسی با سطوح پایین‌تر تنظیم، ارزیابی و برای تهیه سند جامع به مسئولان بالادستی ارسال شود. 

«بهروز آقایی» با تاکید بر این‌که بازاریابی اپراتور هندی درباره تامین و انتقال بار و کالا از طریق بندر چابهار باید در اولویت برنامه‌ها باشد، افزود: باید از همه توان برای انتقال کالاهای صادراتی و ترانزیتی کشور هندوستان از طریق بندر چابهار استفاده شود. 

به گفته وی با بازاریابی‌های انجام‌شده توسط تیم اقتصادی بندر چابهار شاهد رونق ترافیک کالا در بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور هستیم. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که شفافیت در گفتار و رفتار موجب تسریع و تسهیل در اجرایی شدن بندهای قرارداد می‌شود، اظهار کرد: شرکت IPGL نباید بازاریابی‌های خود را محدود به هندوستان کند، بلکه باید نسبت به جذب و انتقال بار سایر کشورها به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی نیز اقدام‌های لازم را انجام دهد. 

تفاهم‌نامه‌ای موسوم به چابهار، سوم خرداد 95 بین 3 کشور ایران، هند و افغانستان به امضا رسید و هم‌اکنون در حال عملیاتی شدن است. 


۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌ها 

همچنین معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گفت: ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری، صنعت و استقرار صنایع مختلف این منطقه در حال هزینه است تا بخشی از مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری مرتفع شود. 

 «گرشاسب خزائنی» بیان کرد: منطقه آزاد چابهار در گذشته با مشکلات نبود طرح‌های مصوب و طراحی‌نشده مواجه بود و این موضوع در برخی مواقع موجب معطلی سرمایه‌گذاران می‌شد. 

وی افزود: برای 8 پیکره منطقه آزاد چابهار طرح ایجاد کرده‌ایم و برای ۹۰ درصد آن‌ها تعیین تکلیف شده است که اتفاق بزرگی در این منطقه محسوب می‌شود. 
معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار افزود: حدود ۲۵ سال منطقه آزاد چابهار طرح تفصیلی نداشت، اما در ابتدای امسال (۱۳۹۸) این مساله حل شد. 

وی بیان کرد: علاوه بر موضوعات طراحی و سرمایه‌گذاری، صنایع نیز به خاطر عدم وجود زیرساخت‌های کافی فعالیت مناسبی نداشتند. 

خزائنی تاکید کرد: طرح فاضلاب و تصفیه‌خانه چابهار هم از جمله طرح‌های منطقه آزاد چابهار است که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و شبکه آب‌رسانی این شهر تا شهریور امسال به پایان می‌رسد. 

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف اصلی منطقه آزاد چابهار، لجستیک و ترانزیت است، گفت: نقشی که برای چابهار طراحی شده به عنوان نخستین شهر لجستیک ایران است. لجستیک شامل چند بخش انبارش، پردازش و توزیع است یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه ساخت انبار‌ها و فضا‌های بارانداز است که در گذشته ظرفیت آن کم بود و امسال ظرفیت‌ها افزایش می‌یابد. 
وی بیان کرد: یکی از اهداف افق طرح ۱۰ ساله منطقه آزاد چابهار ورود ۳۵ هزار نفر گردشگر در روز است؛ به همین دلیل زیرساخت‌های پروژه‌های گردشگری شامل مراکز اقامتی، خدماتی و گردشگری در اولویت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید