• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69231
+
-

مرغ از سفره کرمانی‌ها پرید

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری: مشکلات مرغداران  باید شناسایی و رفع شود اما این‌که قیمت‌ مرغ افزایش پیدا کند قابل قبول نیست

بازار
مرغ از سفره کرمانی‌ها پرید

در حالی مسئولان کرمان در روزهای گذشته از ضرورت کاهش قیمت مرغ به نرخ مصوب سخن گفته بودند که امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ به 14هزار و 700 تومان رسیده است.  قیمت بالای مرغ موجب شده تا مردم عطای مرغ را نیز به لقایش ببخشند و خرید آن را به شدت کاهش دهند.

به گزارش مهر، مرغ از گذشته تاکنون به دلیل قیمت کمترش نسبت به گوشت قرمز بیشتر مورد استقبال قشر ضعیف جامعه قرار می‌گرفته است. 

هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و گوشت‌هایی که تحت قانون حمایت از مصرف و کنترل بازار عرضه می‌شوند نیز ۸۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم قیمت دارند. 

عرضه گوشت‌های یخ‌زده مدت‌هاست کم شده و کمتر در دسترس مردم قرار می‌گیرد، در صورتی که اقبال عمومی به این نوع گوشت بالاست و سند این مطلب نیز صف‌های طولانی مردم در نمایشگاه عرضه مستقیم کالاهای 2 ماه قبل است. 

در چنین شرایطی گوشت سفید در سبد خانوار جایگزین گوشت قرمز شده است؛ اما وضعیت قیمت‌ها در بازار ماهی نیز افسارگسیخته است. 

قیمت هر کیلو گوشت شترمرغ به ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. در این میان بازار گوشت مرغ در کرمان نیز خبرساز شده است. در حالی که هر کیلوگرم گوشت مرغ در ماه اردیبهشت و خرداد بین ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تومان در نوسان بود، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در شهر کرمان به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و گاهی تا ۱۵ هزار تومان می‌رسد. 

ابتدای تیرماه بود که مسئولان استان تاکید کردند با نظارت‌ها و اقداماتی که انجام می‌دهند طی ۲۰ روز قیمت‌ها را متعادل می‌کنند، اما پس از گذشت این مدت قیمت مرغ گران‌تر نیز شده است. 


میزان خرید مردم کاهش یافته است

یک عرضه‌کننده گوشت مرغ می‌گوید: در واحدهای عرضه مرغ درصد بسیار اندکی روی قیمتی که در کشتارگاه عرضه می‌شود می‌آوریم و گوشت را در دسترس مردم قرار می‌دهیم؛ دلیل افزایش قیمت‌ها را باید در واحدهای پروش مرغ جست‌وجو کرد. هر روز با یک قیمت مرغ را به بازار عرضه می‌کنند و طی روزهای گذشته نیز این نرخ، سیر صعودی داشته است. 

 «محمد ابراهیمی» گفت: پس از افزایش قیمت مرغ میزان خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته و بیشتر آن‌ها بعد از دیدن قیمت‌ها از خرید منصرف می‌شوند. 

وی گفت: در خواست مردم برای خرید یک قطعه از جمله ران، بال یا سینه مرغ افزایش یافته و این خریدها نیز در وزن کم انجام می‌شود. 


نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ 

مسئولان دولتی با کارشناسی نرخ مصوب قیمت مرغ را اعلام کرده‌اند. سقف قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده که در بیشتر استان‌ها مرغ با همین قیمت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: قیمت‌گذاری مرغ باید متناسب با قوانین موجود انجام شود و قیمت مصوب در این خصوص ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است؛ در واقع مرغ باید با این قیمت به دست مصرف‌کننده برسد. 

 «محمدعلی دهقان» افزود: اگر مرغداران برای تولید مشکلاتی دارند این مشکلات باید شناسایی و رفع شود، اما این‌که قیمت‌ها افزایش پیدا کند قابل قبول نیست. 

وی به حمایت از مرغداران تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های مرتبط باید در این زمینه همکاری و همراهی لازم را داشته باشند. 


کمبودی در عرضه نهاده‌های تولید مرغ وجود ندارد

دهقان گفت: مرغداری‌ها باید در قالب قانون فعالیت کنند و قیمت نیز باید متناسب با قیمت در استان‌های هم‌جوار تعیین شود تا از صادرات مرغ به دیگراستان‌ها جلوگیری شود. 

وی گفت: ما هیچ کمبودی در زمینه عرضه نهاده‌های تولید مرغ از جمله سویا و کنجاله نداریم و انبارهای استان مملو از نهاده‌های تولید است. 

وی با اشاره به قیمت‌های مصوب دولتی تأکید کرد: این قیمت‌ها باید رعایت شود و در کشتارگاه‌ها نیز روی بسته‌های مرغ همین قیمت مشخص شود و صدور فاکتور نیز در زمان عرضه مرغ اجباری است. 

اما این گفته‌ها در حالی است که اول مردادماه در نشست تنظیم بازار کرمان شیب نزولی قیمت هر کیلو مرغ طی ۲۰ روز هدف‌گذاری شده بود که در حال حاضر این نرخ به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. 

افزایش نظارت بر روند قیمت‌گذاری در کشتارگاه‌ها و واحدهای عرضه مرغ به مصرف‌کننده و برخورد قانونی با عوامل افزایش قیمت یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم است و از دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار می‌رود در کوتاه‌ترین زمان ممکن عوامل اصلی افزایش قیمت مرغ در کرمان را شناسایی و به مردم معرفی کنند.


مرغداران حمایت نمی‌شوند 

یکی از مرغداران کرمانی گفت: با گرم شدن هوا تعداد تلفات مرغ هم افزایش پیدا کرده و هزینه‌های تولید از جمله هزینه خرید سویا و خوراک طیور هم افزایش یافته است. 

 «محمد حسنی» گفت: این‌که هیچ حمایتی از تولید‌کننده نشود و در مقابل به ما بگویند نرخ بالا نرود منطقی نیست. دولت یارانه سویا را مستقیم به مرغدار بدهد نه این‌که این سوبسید و ارز دولتی در اختیار یک وارد‌کننده قرار گیرد که در نهایت نهاده‌های تولید بعد از ورود با ارز دولتی، با قیمت بالا به مرغدار داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید