• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69215
+
-

قلب درمانی جنوب کشور کند می‌زند

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی: به طور میانگین روزانه 250 نفر در اورژانس بیمارستان بستری می‌شوند

درمان
قلب درمانی جنوب کشور کند می‌زند

«محمد نمازی» که سردیسش در محوطه بیمارستانی به نام او خودنمایی می‌کند، شاید هرگز تصور نمی‌کرد مرکز درمانی‌ای که او بنیان‌گذارش بوده روزی به قلب تپنده درمان جنوب کشور تبدیل شود؛ قلبی که اکنون بیش از اندازه و سنگین می‌تپد.

  به گزارش ایرنا، در طول ۷۰ سال گذشته که بیمارستان نمازی شیراز ساخته شده است، رفته‌رفته این محل به بیمارستان مرکزی و قلب تپنده درمان جنوب کشور تبدیل شده، اما تغییرات چندانی در توسعه فضا و سازه آن نشده است. با این‌که جمعیت طی این 7 دهه افزایش چندین برابری داشته،  اکنون بیمارستان نمازی شیراز با همان فضای سال ۱۳۲۹ میزبان بیماران سراسر کشور است.  


اورژانس نمازی در وضعیت اورژانس 

اتاق‌های بخش اورژانس بیمارستان نمازی پر از بیماران بستری‌شده است. با این حال بیماران جدید نیز دسته‌دسته پذیرش و در هر نقطه‌ای از بخش‌های اتفاقات و عمومی بیمارستان نمازی که بتوان تخت جا داد بستری می‌شوند. به گفته مسئولان بخش اورژانس بیمارستان نمازی، ظرفیت مصوب این محل ۱۳۹ تخت است که اکنون به ۲۴۰ تخت افزایش داده شده و عملا از هر محلی برای جا دادن تخت در این بخش استفاده شده است.

 این مرکز درمانی در طول روز پذیرای تعداد زیادی بیمار از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور است و با توجه به این‌که شیراز از دیرباز قطب پزشکی ایران بوده، وجود این مساله دور از ذهن نیست، اما در حوزه اعتبارات و زیرساخت‌ها نیز باید مراکز درمانی این کلان‌شهر به صورت ویژه دیده شوند. در صورتی که اکنون از گفته‌های مسئولین این گونه برمی‌آید که بسیاری از بیمارستان‌های شیراز از جمله بیمارستان موقوفه مرحوم محمد نمازی با مشکلات شدید برای جبران هزینه‌های جاری خود مواجه هستند و در این شرایط توسعه عمرانی مراکز درمانی دور از ذهن است. 


شلوغی و ترافیک 

تنها یک پارکینگ در مجاورت بیمارستان نمازی وجود دارد که آن هم سهم کسبه و مشتریان مجتمع‎های تجاری و قضایی اطراف و حتی بیماران درمانگاه‌های مجاور است. همراهان بیمار در بخش اورژانس جایی برای استراحت و نشستن ندارند و در محوطه بیمارستان و حتی خیابان‌های اطراف شب را به صبح می‌رسانند.  

تراکم درمانی، تجاری، آموزشی، خدماتی، فرهنگی و شهری در محلی که بیمارستان نمازی قرار دارد موجب شده است که این منطقه به یکی از نقاط کور ترافیکی کلان‌شهر شیراز تبدیل شود، به گونه‌ای که توجه به تراکم مراکز عمومی، خصوصی و گره ترافیکی موجود در اغلب ساعات شبانه‌روز در این محل هر گونه حادثه و سانحه‌ای مانند آتش‌سوزی می‌تواند به رخدادی هولناک تبدیل شود، زیرا دسترسی نهادهای امدادرسان نیز به‌آسانی میسر نیست. 


وضعیت همراهان 

زنی اهل استان بوشهر که فرزندش در بخش‌ آی.سی.یو بیمارستان نمازی بستری است، گفت: وضعیت استراحتگاه بیمارستان نمازی مناسب نیست و میزان رسیدگی به این محل بسیار کم است.  یکی دیگر از مراجعین این مرکز درمانی در محوطه بیمارستان گفت: نبود جای پارک و کمبود پارکینگ در بیمارستان نمازی مشکل بسیار بزرگی است که از ابتدای ورود مراجعین، آنها را آزرده می‎کند. 

«صادق سالاری» که مادرش حدود ۸ روز است در این بیمارستان بستری است، افزود: روزانه چندین مرتبه از این بیمارستان خارج می‌شوم و دوباره برمی‎گردم که هر بار حداقل یک ساعت از وقتم برای پارک در پیچ‌های تند پارکینگ طبقاتی بیمارستان نمازی هدر می‌رود. 


کار سنگین بیمارستان

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی گفت: تعداد مراجعان به اورژانس بیمارستان نمازی در 6 ماه دوم سال ۹۷ حدود ۳۷ هزار نفر بوده و به طور میانگین، حدود ۲۵۰ نفر در روز در این محل بستری می‌شوند که کار سنگینی است و تمام پرسنل این بیمارستان در طول شبانه‌روز، کاری افزون‌تر از وظیفه‌شان انجام می‎دهند. 

«بیژن فاضل جهرمی» افزود: همه بخش‎های بیمارستان نمازی بر اساس تخت مصوب بیمار پذیرش می‎کنند، اما اورژانس این گونه نیست و درهای این بخش همیشه باز است. اگر در یک لحظه ۲۰۰ بیمار همزمان به اورژانس مراجعه کنند، نمی‌توان از پذیرش حتی یک نفر از آنها سرباز زد. 


آمار مرگ و میر در نمازی غیرطبیعی نیست

فاضل جهرمی با اشاره به برخی اظهارات منفی در مورد این مرکز درمانی عنوان کرد: تعداد بیمارانی که در 6 ماه دوم سال گذشته در این بیمارستان طی ۲۴ ساعت اول بعد از پذیرش فوت کرده‎اند ۶۹ مورد بوده و بعد از ۲۴ ساعت نیز ۶۸ نفر درگذشته‎اند که این تعداد در مقایسه با مجموع بیماران بستری‌شده در این مدت که ۲۹ هزار و ۴۵۵ نفر بوده به هیچ وجه آمار وحشتناکی نیست و با توجه به حجم مراجعه و این‌که بدحال‌ترین بیماران جنوب کشور به این محل آورده می‌شوند، آمار فوتی‌ها در این مرکز اصلا غیرطبیعی نیست و بعضی انتقادها در این زمینه غیرمنصفانه است. میانگین ضریب اشغال تخت‌های این مرکز ۸۵ تا ۹۰ درصد است که ضریب بالایی محسوب می‌شود. 


چند طبقه پارکینگ و هزاران متقاضی

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی به مشکل پارکینگ این بیمارستان اشاره کرد و گفت: روزانه تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر ورودی بخش اتفاقات بیمارستان نمازی است که با خودرو وارد این مرکز می‎شوند و جدا از آن 3۱۰۰ نفر پرسنل، هزار پزشک و حدود ۵۰۰ دانشجو در بیمارستان نمازی کار می‎کنند و یا مشغول طی کردن دوره‌های آموزشی خود هستند که اغلب نیز با خودرو شخصی به محل کار می‌آیند و با این حجم خودرو مشخص است که مشکل کمبود پارکینگ به وجود می‌آید. 

وی اضافه کرد: درمانگاه مطهری و درمانگاه امام رضا (ع) نیز در کنار بیمارستان نمازی از پارکینگ مجاور این مرکز درمانی استفاده می‎کنند که علاوه بر آن، 2 طبقه از پارکینگ شهید جمالی واقع در خیابان ملاصدرا را نیز اجاره کرده‌ایم که خودرو پرسنل بیمارستان در این محل پارک شود و به جز آن، 2 طبقه از پارکینگ مجاور بیمارستان نیز به این کار اختصاص پیدا کرده است. 

فاضل جهرمی ادامه داد: 5 طبقه از پارکینگ جمالی در خیابان ملاصدرا و ۲ طبقه از پارکینگ جنب بیمارستان در اختیار بیماران و همراهان آنها است، اما به جز همراهان بیماران، کسبه و مشتریان خیابان ملاصدرا و مجتمع‎های تجاری این محل و همچنین مراجعه‌کنندگان به مجتمع قضایی که در این محل قرار دارد، نیز از پارکینگ‌های بیمارستان نمازی استفاده می‎کنند.  

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی عنوان کرد: بسیاری از مشتریان فروشگاه‌ها و مراکز اداری و تجاری اطراف بیمارستان نمازی از پارکینگ‌ این مرکز استفاده می‌کنند، در صورتی که بیمارستان متولی تامین پارکینگ شهر نیست و این کار را باید شهرداری انجام دهد. 


محوطه داخلی و اطراف بیمارستان در تسخیر همراهان

فاضل جهرمی افزود: 1066 تخت فعال در بیمارستان نمازی وجود دارد که اگر به طور میانگین برای هر یک از این بیماران 2 نفر همراه وجود داشته باشد، جمعیت چندین هزار نفری همراهان بیمار روزانه وارد این بیمارستان می‌شوند و با وجود ممانعت نگهبانان بیمارستان از نصب چادر، همراهان بیماران در محوطه داخلی و اطراف بیمارستان، با پهن کردن زیرانداز اقدام به غذا خوردن و استراحت می‌کنند. 

وی به استراحتگاه موقوفه‌ای که در این بیمارستان وجود دارد اشاره کرد و گفت: ظرفیت استراحتگاه همراه بیمار در بیمارستان نمازی برای ۱۱۵ نفر زن و ۹۰ نفر مرد است که جمعا ۲۰۵ نفر ظرفیت دارد که با توجه به تعداد مراجعه و تخت‎های فعال این مرکز، در این بخش کمبود وجود دارد. 


ارائه برخی خدمات بی‌نظیر 

سرپرست مدیریت بیمارستان نمازی با بیان این‌که به هیچ وجه مدعی ایجاد شرایط ایده‎آل در این مرکز درمانی نیستم، اما تلاش همه پرسنل در جهت ایجاد فضایی بهتر برای بیماران است افزود: حجم کار در این بیمارستان بسیار زیاد و نیاز است که با کمک همه مسئولان استانی و شهری وضعیت را به سمت ایده‌آل سوق داد.

  بیژن فاضل جهرمی به خدمات ممتاز بیمارستان نمازی اشاره کرد و گفت: خدماتی نظیر درمان بیماران مغزی در این بیمارستان ارائه می‌شود که در جنوب کشور بی‌نظیر است که انجام گرفتن عمل‌های جراحی با کمک دستگاه‌های پیشرفته جزو این موارد است. وی ادامه داد: پیوند مغز استخوان و جراحی جنین داخل رحم مادر قبل از تولد از جمله خدمات ممتاز این مرکز درمانی است.  

وی اضافه کرد: رفتار پرسنل با مراجعین این بیمارستان به صورت مدام توسط دوربین‌ها پایش و رصد می‎شود و در کنار آن واحد رسیدگی به شکایات نیز در همه بخش‎های این بیمارستان وجود دارد. در ضمن، مراجعین نیز می‌توانند به طور مستقیم شکایات خود را به مدیریت بیمارستان انتقال دهند.


اورژانس پاسخگوی نیازهای شیراز است نه کشور

تعداد مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان نمازی طی 6 ماه دوم سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۲۷ نفر بوده که پرازدحام‌ترین بخش بیمارستان نمازی اورژانس است. 

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی برخی دیدگاه‌های انتقادی در مورد بیمارستان نمازی را بزرگ‌نمایی دانست و گفت: بهداشت و درمان مقوله‌ای فرادانشگاهی است و باید مولفه‌های فعال در حوزه‌های دیگری از جمله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کمک کنند که بر اساس استانداردهایی که وجود دارد شاخص‎های بهداشتی و درمانی جامعه پیشرفت کند و کیفی‎سازی شود. 

دکتر «علی جنگجو» با بیان این‌که اورژانس بیمارستان نمازی روزانه میزبان مراجعاتی از سراسر ایران است افزود: امکانات و تخت‌های بخش اتفاقات این بیمارستان برای نیازهای شیراز کافی است، اما مشکل اینجا است که بسیاری از مراجعین به بیمارستان نمازی از خارج از شیراز و حتی خارج از استان فارس هستند. 

او اضافه کرد: نمی‌توان بیماران اورژانسی را در این محل پذیرش نکرد. پس زمانی که ظرفیت فضا و تخت این محل تکمیل است، به‌ناچار بیماران مازاد در راهرو مستقر می‌شوند و این در حالی است که وظایف پرستاری و پزشکی در این محل به نحو احسن انجام می‌شود.  رئیس اورژانس بیمارستان نمازی معتقد است که پرسنل، پرستاران و پزشکان این محل با تمام وجود و بسیار بیشتر از وظیفه و مسئولیتشان به بیماران خدمات‌رسانی می‌کنند. 

دکتر جنگجو عنوان کرد: شاخص‌هایی برای ارزیابی اورژانس‌های کشور وجود دارد که وضعیت اورژانس بیمارستان نمازی در شاخص تعیین تکلیف زیر ۶ ساعت مراجعین ۸۸ درصد و در شاخص تعیین تکلیف زیر ۱۲ ساعت نیز حدود ۵۵ درصد است.

 او اظهار کرد: تخت پشتیبان در اورژانس نمازی وجود ندارد و تعداد تخت‌های مصوب و امکانات این بخش برای ۱۳۹ تخت است، در صورتی که اکنون در این محل ۲۴۰ تخت وجود دارد و به همین تعداد بیمار نیز خدمات پرستاری و پزشکی ارائه می‌شود. دکتر جنگجو خبر داد: بر اساس بررسی‎های وزارت بهداشت ۷۹ درصد بیماران ایست قلبی در اورژانس نمازی با موفقیت احیا می‎شوند. 

رئیس اورژانس بیمارستان نمازی شیراز در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات لازم برای خدمات‌رسانی بهتر در این مرکز اشاره کرد و گفت: شان و جایگاه شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور این نیست که ازدحام کنونی و کمبود تخت در بخش اورژانس بزرگ‌ترین بیمارستان این شهر وجود داشته باشد. 

نیاز است که کاری اساسی برای بخش اورژانس بیمارستان نمازی انجام شود.  دکتر جنگجو اضافه کرد: طرح ایجاد یک اورژانس بزرگ با بیش از ۲۰۰ تخت و همچنین مجهز به باند فرود هلی‌کوپتر در بیمارستان نمازی تهیه شده که اجرای آن در اوضاع کنونی اقتصادی کشور نیازمند همت همه مسئولان، خیرین، وزارت بهداشت و خصوصا استاندار فارس است تا کاری در خور شان این استان صورت گیرد. 

وی به نبود باند فرود هلی‎کوپتر در بیمارستان نمازی اشاره کرد و گفت: بیمارستانی فوق‌تخصصی با این عظمت، یک جایگاه فرود هلی‎کوپتر ندارد و در حال حاضر، این کار در فرودگاه شیراز یا زمین مجموعه ورزشی شهید رجایی شیراز انجام می‌شود، درصورتی که احداث باند هلی‌کوپتر در این بیمارستان ضروری است تا خدمات به بیماران اورژانسی بهتر و سریع‌تر انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید