• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69159
+
-

مرغ پرکشید؛ نرخ مصوب پاک شد

قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه به 14تا 18هزار تومان افزایش یافت، مرغ 12هزار و 900تومانی تنظیم بازاری نایاب شد

بازار
مرغ پرکشید؛ نرخ مصوب پاک شد


افزایش رسمی قیمت مصوب خرده‌فروشی و تداوم مشکلات تولید و عرضه، گرانی 4 تا 5هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ را در 2 هفته اخیر رقم زد.

به‌گزارش همشهری، بررسی قیمت فروش مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر حاکی از پرکشیدن قیمت این محصول و کاهش شدید عرضه مرغ به نرخ مصوب 12900 تومانی ستاد تنظیم بازار است. همچنین قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری‌ها از 8500 به ۱۰هزارو۷۰۰ تومان افزایش یافته است.علاوه بر آن تکلیف ستاد تنظیم بازار مبنی بر ضرورت عرضه مرغ با نرخ مصوب دولتی، موجب کمبود عرضه مرغ در برخی استان‌ها مانند یزد به‌دلیل فروش مرغ تولیدی به نرخ بازار آزاد در استان‌های همجوار شده است.

بررسی‌های‌ همشهری از نرخ خرده‌فروشی عرضه هر کیلوگرم مرغ در برخی مناطق شهر تهران در روز گذشته بیانگر عرضه چند نرخی این محصول در مناطق مختلف است. همچنین با وجود تأکید مسئولان بر غیرقانونی بودن فروش مرغ، بیش از نرخ مصوب، اغلب خرده‌فروشان از توزیع نشدن مرغ‌های تنظیم بازاری خبر می‌دهند. با این روند دیروز قیمت هر کیلوگرم مرغ از 13900 تا 16500 تومان در نوسان بود و نرخ برخی از انواع مرغ سبز (پروبیوتیک) به 18500 تومان رسید.

در تهران روزانه ۲ هزار تن گوشت مرغ مصرف می‌شود که اکنون با توجه به گرمای هوا و افزایش تلفات این میزان به توزیع روزانه ۵۰ تن مرغ با قیمت ۱۲ هزار تومان در میدان بهمن و برخی واحدهای صنفی منتخب کاهش یافته است. از سوی دیگر تولید کنندگان، گرمای هوا، کاهش جمعیت مرغ گوشتی بر اثر تلفات موسمی و رشد هزینه تمام‌شده سایر نهاد‌ه‌های تولید را علت اصلی افزایش قیمت مرغ اعلام می‌کنند و می‌گویند نرخ مصوب 12900 تومان به‌زیان مرغداران تمام‌شده است.

نقش تلفات موسمی در گرانی
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، تلفات موسمی ناشی از فصل گرما را عامل افزایش قیمت مرغ قلمداد کرده و گفت: 25 درصد مرغ‌هایی که قرار بود در بازار عرضه شود تلف شده و همین موضوع سبب افزایش قیمت مرغ در بازار شده است. مهدی یوسف‌خانی با تأیید افزایش قیمت مرغ به بیش از 15 هزار تومان توضیح داد: روزانه ۲۰۰ تن مرغ در میدان بهمن برای توزیع بین خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود که این میزان یک دهم نیاز بازار است. او، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا اوایل شهریور‌ماه این مشکلات ادامه یابد و از آن زمان به بعد نرخ مرغ به قیمت مصوب نزدیک شود.

   ناکارایی نرخ مصوب
نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با بیان اینکه قیمت 12900 تومانی مصوب ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم مرغ براساس نرخ 4200 تومانی نهاده‌ها محاسبه شده، گفت: ۳۰ درصد نهاده‌های دامی و ریز مغذی‌ها با نرخ ارز آزاد به‌دست مرغداران می‌رسد. حبیب اسدالله نژاد، قیمت منطقی مصرف‌کننده هرکیلوگرم مرغ رابا توجه به نرخ ارز آزاد، ۱۴ تا 14500 تومان ارزیابی کرد و افزود: نرخی کمتر از این، زیان مرغداران و کاهش تولید مرغ را به‌دنبال خواهد داشت. اسدالله‌نژاد افزود: قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران 9800 تا ۱۰هزارو۲۰۰ تومان است. او با انتقاد از دستور برخورد تعزیراتی با مرغداران، پیشنهاد داد تا به جای سقف قیمت مرغ، قیمت کف برای مرغ تعیین شود تا با ایجاد فضای رقابتی، هر مرغدار با توجه به هزینه تمام‌شده تولید به عرضه مرغ اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید