• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69147
+
-

رونق مبادلات در بورس انرژی


ارزش معاملات بورس انرژی در 4‌ ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دوبرابر شد و 100 درصد افزایش یافت و به 5 هزارو 500 میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه هنوز دادوستد نفت و برق به‌طور کامل و مطابق برنامه‌ریزی‌ها در بورس انرژی شکل نگرفته با این حال روند معاملات بورس انرژی رو به رشد است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند درصورت افزایش توجه دولت به بورس انرژی و اجرای سازوکار‌های مشخص برای توسعه معاملات برق و نفت این پتانسیل وجود دارد که معاملات بورس انرژی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به 100 هزار میلیارد تومان هم برسد اما وجود موانع داخلی و خارجی به سد بزرگی در راه توسعه بورس انرژی تبدیل شده است.

مهم‌ترین موانع داخلی بر سر توسعه معاملات بورس انرژی بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش انرژی به‌ویژه در حوزه نیروگاهی است که جلوی توسعه معاملات برق را در بورس انرژی گرفته است. برای افزایش معاملات برق لازم است قیمت برق واقعی شود و نیروگاه‌ها بتوانند در فضای رقابتی برق تولید شده خود را بفروشند اما با وجود آنکه یک دهه از تدوین طرح‌های اولیه در این زمینه می‌گذرد هنوز هیچ دولتی موفق به اجرای این طرح نشده است. در حوزه بین‌الملل هم اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی به سدی در برابر توسعه معاملات بورس انرژی تبدیل شده و شاید بتوان گفت یکی از بخش‌های اقتصادی که صدمات زیادی از تحریم‌ها دیده، بورس انرژی است.

با وجود محدودیت‌های موجود معاملات بورس انرژی در حال رشد است. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که ارزش معاملات این بورس در 4‌ماه امسال نسبت به پارسال دوبرابر شده است. سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی به همشهری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ارزش کل معاملات بورس انرژی به 5 هزارو 500 میلیارد تومان رسیده که رشد 100 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. او توضیح داد: رتبه نخست معاملات مربوط به دادوستد فرآورده‌های نفتی و رتبه دوم مربوط به معاملات اوراق سلف موازی استاندارد است. به‌گفته او، رتبه سوم معاملات هم از نظر ارزش به معاملات برق اختصاص دارد. حسینی گفت: شرکت ملی نفت به‌طور مرتب عرضه‌های خود را انجام می‌دهد اما برای تحقق اهداف ترسیم شده محدودیت‌هایی وجود دارد که کار را دشوار کرده است.

پیشنهاد تخفیف 15درصدی فروش نفت
اسدالله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: برای استقبال خریداران از فروش نفت در بورس، مجلس آماده صدور مجوز تخفیف ۱۵ درصدی فروش این محصول است. قره‌خانی تأکید کرد: چنانکه می‌بینیم از عرضه نفت در بورس استقبالی نمی‌شود و فروش آن رو به کاهش است؛ بنابراین باید در قیمت‌گذاری آن تجدیدنظر شده و تخفیف‌های مناسب‌تری به خریداران داده شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید