• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69137
+
-

200 نفر به زنان شورایار اضافه شد

میانگین سنی منتخبان 43 سال است و 72 نفر از داوطلبان 22 سال ‌دارند


محمد سرابی/ خبرنگار
از هر 4 نفری که برای انتخابات شورایاری‌ها نام‌نویسی کردند، یک نفر از بانوان بود و نتیجه آن در اعلام نهایی اسامی مشخص شد. اکنون در جمع شورایاران تهران تعداد زنان  200نفر بیشتر از دوره پیش شده است.

نسبت شرکت‌کنندگان در انتخابات نیز قابل توجه بود و 39 درصد از رأی‌دهندگان از بانوان بودند. نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران در این‌باره گفت: در این انتخابات 12 هزار نفر نامزد شدند که 25درصد آنان را زنان و بیش از 50 درصد از آنها را جوانان تشکیل می‌دادند. سید‌آرش حسینی‌میلانی افزود: 16/3 درصد منتخبان اصلی را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره چهارم افزایش پیدا کرده است. او با بیان اینکه میانگین سنی منتخبان 43 سال است، عنوان کرد: جوان‌ترین عضو شورایاری دوره پنجم 22 سال و بزرگ‌ترین شورایار 74 سال دارد. در این دوره 72 نفر از داوطلبان 22 سال ‌دارند که از این تعداد، 15نفر به‌عنوان عضو اصلی و 6 نفر عضو علی‌البدل انتخاب شده‌اند و 2 نفر از این جوانان رتبه اول محله خود را کسب کرده‌اند. به گفته او، بیشترین تعداد رأی‌ یک داوطلب 1771 رأی در محله نعمت‌آباد، منطقه 19 بوده است.

حسینی‌میلانی با شرح فرایند الکترونیکی انتخابات، تأکید کرد: این روند ضمن تسریع و ایجاد سهولت در روند برگزاری انتخابات باعث کاهش زمان رأی‌گیری شد. براساس رویه سنتی، زمان لازم برای اخذ هر رأی، حدود 4تا 5دقیقه است اما براساس آمار دریافت‌شده، این زمان به حدود یک دقیقه در روش الکترونیکی کاهش پیدا کرد. او اضافه کرد: به‌دلیل آنلاین‌بودن این شیوه، دیگر امکان رأی‌دادن یک نفر در 2یا چند شعبه‌وجود نداشت. همچنین برگزاری الکترونیکی موجب شد تا هزینه‌ها به‌صورت قابل توجهی کاهش یابد و امیدواری‌ها را برای تعمیم این تجربه به سطح ملی افزایش دهد.

نخستین انتخابات الکترونیک
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از شهردار تهران، رئیس ستاد انتخابات شورایاری، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری و همینطور رئیس‌جمهور و معاون اول ریاست‌جمهوری، وزیر کشور، استاندار و فرماندار تهران، مسئولان قضایی، انتظامی و نظامی، افزود: با وجود فرصت زمانی بسیار فشرده برای برگزاری انتخابات توانستند با نظمی خوب، نخستین انتخابات الکترونیک در کشور را در کمال‌ دقت، صحت و سرعت برگزار کنند. محسن هاشمی اظهار کرد: راهبرد شورای پنجم، حضور حداکثری و حذف حداقلی کاندیداها برای ایجاد یک فضای رقابتی سالم بود که خوشبختانه با تأیید بیش از 99 درصد از کاندیداهایی که مدارک خود را تحویل یا تعهد به تکمیل مدارک داده بودند، انتخابات در کمال آزادی برگزار شد.
او با اشاره به اینکه حضور بیش از 500 هزار نفر از شهروندان تهرانی پای صندوق‌های رأی، در قیاس با انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شورای شهر، کمتر است‎، افزود: اما این تعداد در حد انتخابات شورایاری گذشته بوده و ضمنا در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز میزان مشارکت جهت مدیریت محلی، در همین نصاب و پایین‌تر از آن است.
هاشمی گفت: ستاد هماهنگی شورایاری‌ها باید به‌عنوان ناظر به شکایات رسیدگی کند و نتایج قطعی بعد از رسیدگی به شکایات اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید