• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69110
+
-

واشنگتن و لندن گرفتار جنگ داخلی

در واشنگتن تیم اوباما در کنار دمکرات‌های کنگره علیه سیاست‌های ترامپ وارد عمل شده‌اند در لندن، هم‌حزبی‌های بوریس جانسون با حزب کارگر برای جلوگیری از برگزیت بی‌توافق، همکاری می‌کنند

گزارش
واشنگتن و لندن گرفتار جنگ داخلی


جواد نصرتی ـ خبرنگار

بوریس جانسون و دونالد ترامپ، به جز موهای زرد عجیب و توانایی نبوغ‌آمیز برای به انزوا کشاندن کشورشان، یک شباهت‌ اساسی دیگر هم دارند؛ به لطف رویکرد و سیاست‌های این دو سیاستمدار جنجالی، ‌آمریکا و انگلیس دچار چنان شکافی در عمق جامعه سیاسی شده‌اند که نظیرش را در تاریخ معاصر به سختی می‌توان پیدا کرد.
در لندن، هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر بریتانیا از ترس پیامدهای سیاست‌های ترسناک او برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، با رقبای سیاسی خود جلسات سری برگزار می‌کنند و در آن‌سوی اقیانوس، صحبت‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ جامعه آمریکایی را دو شقه کرده و صدای باراک اوباما را هم درآورده است.

ائتلاف رقبا
در انگلیس، جانسون و عزم راسخش برای جدا کردن انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر، ‌حتی اگر شده بدون توافق، چشم‌اندازی چنان سیاه را پیش روی عقلای جامعه سیاسی انگلیس گذاشته که فیلیپ هموند وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس که هفته پیش با روی کار آمدن جانسون از سمتش استعفا داد، مذاکراتی سری را با مقامات حزب کارگر داشته تا دو طرف به راه‌حلی برای کاستن پیامدهای رفتارهای انفجاری جانسون پیدا کنند. آنطور که آبزرور گزارش داده، هموند، یکی از مخالفان جدی خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا و کایر استارمر مقام ارشد حزب کارگر در مسئله برگزیت توافق کرده‌اند که دو طرف در پارلمان با نمایندگان بانفوذ همکاری کنند تا جلوی طرح خروج بدون توافق جانسون را بگیرند.

یک حمله نژادپرستانه دیگر
در واشنگتن، ترامپ به‌خاطر نژادپرستی عریانش علیه نمایندگان کنگره و البته اصرار بر این کار، این نگرانی را دامن زده است که جامعه دو پاره آمریکا بعد از او را چه‌کسی می‌تواند دوباره متحد کند. او از همان روزی که وارد کاخ سفید شده به رفتارها و صحبت‌های نژادپرستانه متهم شده اما حملات اخیرش به نمایندگان رنگین‌پوست کنگره، ماجرا را جدی‌تر و هراس‌آورتر کرده؛‌ حمله اخیر او به یک نماینده سیاهپوست، این بار با واکنش تند نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همراه شده است. ترامپ، ابتدا‌ ماه پیش به 4نماینده زن پیشرو در کنگره گفت که اگر از شرایط آمریکا ناراحت هستند، می‌توانند به خانه‌هایشان برگردند. همگی این زنان، ‌رنگین‌پوست و طبیعتا شهروند آمریکا هستند و تنها یک نفر از آنها، ‌ایلهان عمر، خارج از این کشور متولد شده است. چنین حمله بی‌سابقه‌ای، انتقادهای زیادی علیه رفتار نژادپرستانه ترامپ به همراه داشت اما او، بدون نگرانی، این بار به الایجا کامینگز، یکی از نمایندگان مورد احترام کنگره و رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان و همینطور مردم حوزه انتخابیه او حمله نژادپرستانه کرده است. کامینگز، به‌خاطر سمتش در کنگره، تحقیقاتی را درباره شرایط نگهداری مهاجران در کمپ‌های مرزی انجام داده و همین ترامپ را ناراحت کرده است. او در توییتر، کامینگز را به «قلدری» متهم کرده و نوشته است که بالتیمور، حوزه انتخابیه او که اکثریتی سیاهپوست دارد، به‌خاطر بی‌لیاقتی کامینگز، «بدترین منطقه در آمریکا»، «خانه موش و جوندگان» و «جایی خطرناک و کثیف» است. به گزارش بی‌بی‌سی، پلوسی، ‌که پیش‌تر به‌خاطر انفعالش در محکوم کردن حمله ترامپ به نمایندگان زن پیشرو در کنگره مورد انتقاد قرار گرفته بود، این بار به دفاع از کامینگز پرداخته و «حملات نژادپرستانه ترامپ» را محکوم کرده است. رهبر دمکرات‌ها در کنگره در توییتر در واکنش به حمله ترامپ نوشت: «کامینگز به‌خاطر فعالیت‌هایش در کنگره و کشور یک قهرمان است. همه ما حملات نژادپرستانه علیه او را محکوم می‌کنیم.»

انگلیس در مسیر سقوط
همکاری رقبای سیاسی برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در انگلیس، احتمالا در هفته‌های آینده شدت بیشتری هم خواهد گرفت. رویترز دیروز به نقل از یک مقام ارشد دولت نوشت که دولت بوریس جانسون، با این پیش‌فرض فعالیتش را شروع کرده که قرار است انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا جدا شود. بر این اساس، دولت از حالا خود را برای فردای 31اکتبر، روز جدایی از اتحادیه اروپا، آماده می‌کند.  به همان نسبت که جانسون و تیم جدید او برای جدایی بدون توافق از اتحادیه اروپا مصمم هستند، حزب کارگر هم برای جلوگیری از این فاجعه آماده است. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر دیروز در این‌باره به اسکای گفت: «ما هر کاری می‌کنیم تا جلوی خروج بدون توافق را بگیریم و هر کاری می‌کنیم تا این دولت را به چالش بکشیم.»

اوباما علیه ترامپ
نژادپرستی بی‌پرده ترامپ در آمریکا هم ائتلاف علیه او را گسترده‌تر از همیشه کرده و اوباما هم که سنت سکوت در برابر رفتارهای ترامپ را در پیش گرفته، وارد بازی کرده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در توییتر، بدون اشاره مستقیم به ترامپ، از فعالیت چهره‌های سیاسی علیه رفتارهای نژادپرستانه ترامپ حمایت کرده و رفتار آنها را ستوده است. 149نفر از مقامات دولت سابق اوباما که همگی رنگین‌پوست هستند، در نامه‌ای سرگشاده که در واشنگتن پست منتشر شده، به‌شدت به ترامپ به‌خاطر رفتارهای نژادپرستانه‌اش حمله کرده‌ و گفته‌اند در برابر این رفتارها سکوت نخواهند کرد. اوباما در توییتر با انتشار این نامه نوشته است : «همیشه به کاری که این تیم در دولت من کرده افتخار می‌کنم. فراتر از آن ، به اینکه آنها برای آمریکایی بهتر به مبارزه ادامه می‌دهند افتخار می‌کنم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید