• سه شنبه 12 اسفند 1399
  • الثُّلاثَاء 18 رجب 1442
  • 2021 Mar 02
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68962
+
-

شیب حادثه‌ساز محور دروازه قرآن

مردم شیراز چندین حادثه بزرگ و پرخطر تصادف خودروهای سنگین را در دروازه قرآن و قبل از سیل 5 فروردین به خاطر دارند

شیب حادثه‌ساز محور دروازه قرآن

دروازه قرآن و شیب تند آن همواره حادثه‌ساز بوده است. از تصادف‌های مکرر گرفته تا سیل و برخوردهای مرگبار و دلخراش کامیون و تریلرها با دیوار، ماشین و ستون برق، دروازه قرآن شیراز معبری پرخطر محسوب می‌شود که ظاهرا مسئولان فکری برای رفع مخاطرات آن ندارند. 

 به گزارش ایسنا، آخرین مخاطره‌ای که شیب تند دروازه قرآن هم در آن نقش داشت سیل 5‌فروردین نبود. اگرچه آن رویداد تلخ مهم‌ترین حادثه به لحاظ میزان خسارت‌های جانی و مالی در این محدوده محسوب می‌شود، بعد از آن هم در این ورودی حوادثی رخ داده است و بعد از این هم رخ می‌دهد. 

آخرین رخداد دروازه قرآن مربوط به برخورد یک کامیون با پایه ستون برق فشار متوسط بود؛ حادثه‌ای همراه با خوش‌شانسی سرنشینان آن خودرو و البته مردمی که در آن زمان عابر مسیر بودند. 

شاید اگر این ورودی شیراز در پایان هفته و در طول اغلب ساعت‌های روز با ترافیک سنگین مواجه نبود و پلیس راهور ممنوعیت شدید ورود خودروهای سنگین را از کیلومترها قبل اجرا و بر آن اصرار نمی‌کرد، در این روزها و ساعت‌ها هم شاهد حوادثی بودیم که قربانیان زیادی می‌گرفت. 


حوادث رانندگی

مردم شیراز چندین حادثه بزرگ و پرخطر را با نام دروازه قرآن و قبل از این‌که سیل 5 فروردین بر آنها سایه بیندازد به خاطر داشته و دارند؛ حوادثی که در آن خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به دلیل عمل نکردن سیستم ترمز یا بی‌احتیاطی راننده و شتاب فراوان، با دیوار منازل یا ساختمان‌ها برخورد کرد یا واژگون شد. شاید بدترین حادثه برق‌گرفتگی راننده یک کامیون بعد از برخورد با ستون برق فشار متوسط و افتادن کابلی که برقی با فشار 20 کیلوولت از آن عبور می‌کرد روی خودرو بود. 

یکی از ساکنان میدان ابوالکلام هنوز شبی را که یک کامیون با سرعت با دیوار خانه همسایه آنان برخورد کرد و باعث شد تا مدت‌ها تمام اعضای واحدهای مسکونی آن محدوده جرات ماندن در خانه را نداشته باشند به‌خوبی به یاد می‌آورد. بعد از حدود 3 دهه از آن رخداد هراس‌آور، او همچنان از به یاد آوردن آن خاطره مضطرب می‌شود و از شب‌هایی می‌گوید که ناآرامی به جان تمام اهالی محله افتاده بود. 

این شهروند به خاطر دارد که مسئولان شهر در آن زمان، باغچه‌ای پشت دیوار همجوار خیابان و میدان ابوالکلام ساختند تا اگر تریلر و کامیونی قصد برخورد داشت، به دیوار نرسیده متوقف شود. 


مدیریت تردد خودروهای سنگین

رئیس پلیس راهور شیراز با اشاره به وضعیت خاص ورودی دروازه قرآن شیراز به واسطه شیب تند و تردد سنگین آن خاطرنشان کرد: از گذشته تاکنون دغدغه خاصی در مورد تردد و سرعت وسایل نقلیه در این ورودی وجود داشته است. 

سرهنگ «صادق سلیمی» ادامه داد: تلاقی حرکت کامیون‌ها با سایر خودروها، وجود عابرین پیاده و همچنین مهمانانی که به دلیل استقرار جاذبه گردشگری در ورودی شیراز تجمع می‌‎کنند موجب شده بود که از قدیم حرکت کامیون‌ها در پل شهید اسکندری مدیریت شود و اجازه تردد و ورود به شهر به آنها داده نشود. وی عنوان کرد: اگر کامیون و خودرو سنگینی سهوا یا عمدا از مسیر دروازه قرآن و در ساعت‌هایی که تردد این خودروها ممنوع اعلام شده قصد ورود به شهر داشته باشد، در محدوده پل شهید اسکندری متوقف و از زیرگذر زیباشهر به سمت کمربندی از طریق دوربرگردان هدایت می‌شود. 

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد که ورود کامیون‌ها از مسیر دروازه قرآن به شیراز در روزهای عادی از ساعت 6 صبح تا 22 و در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها از 6 صبح تا 12 شب امکان‌پذیر است و در غیر از این ساعت‌ها ممنوعیت دارد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شیراز گفت: البته در میان کامیون‌ها و خودروهای سنگین تنها خودروهای حامل سوخت، دارو، مرسولات پستی و مواد غذایی فاسدشدنی امکان ورود از دروازه قرآن به شهر را با آموزش و هشیاری کامل دارند. 

سلیمی تاکید کرد: باید نیازسنجی شود و سازمان حمل و نقل درون‌شهری پاسخگوی این مهم باشد که در حال حاضر، ظرفیت بارگیری خودروهای سنگین در پایانه بار قبل از ورودی دروازه قرآن وجود دارد که کامیون حامل بار در این پایانه مستقر شود و بار خود را از طریق وانت به شهر منتقل کند یا نه.

 وی با یادآوری این موضوع که در صورتی که کامیون‌ها از پل شهید اسکندری عبور کنند راه برگشتی نیست گفت: 2 باند زیرگذر زیباشهر باز شد تا امکان دور زدن مجدد برای این کامیون‌ها وجود داشته باشد. البته در صورت بروز چنین اقدامی، ابتدا اعمال قانون خواهد شد و سپس با گرفتن مدارک خودرو از راننده، پس از دور زدن و رسیدن به نقطه خروجی ابتدایی، مدارک به راننده برگشت داده می‌‎شود. 
رئیس پلیس راهور شیراز همچنین پیشنهاد کرد که هرچه سریع‌تر لوپ‌های بزرگراه شیراز- خرامه‌ احداث شود و در این باره عنوان کرد: اگر جاده خرامه به سمت خروجی شیراز افتتاح شود، قطعا ورود کامیون‌ها به حداقل می‌رسد. 


اصلاح هندسی

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در خصوص وجود طرحی برای اصلاح هندسی و ارتقای ایمنی ورودی دروازه قرآن گفت: احداث یک پل عابر پیاده در حال حاضر در این کمیسیون در دست بررسی قرار دارد. 

«نواب قائدی» با اشاره به طراحی یک زیرگذر برای مسیر عبور سیلاب در ورودی شیراز عنوان کرد: از این زیرگذر در مقاطعی که بارندگی وجود ندارد برای تردد و کاهش ترافیک در دروازه قرآن استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: باید محدودیت‌هایی در اطراف میدان قرآن به دلیل تداخل مسافر، شهروندان شیرازی و خودروها ایجاد شود، اما اعمال این محدودیت‌ها ابتدا منوط به ساماندهی ورودی است که این مهم نیز در دست بررسی قرار دارد. 

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: به دلیل وجود جاذبه گردشگری در ورودی دروازه قرآن، مسائل میراثی نیز مطرح است و به همین دلیل، با هماهنگی با اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس باید تصمیماتی اتخاذ شود. قائدی تاکید کرد که در حال حاضر اولویت شورای شهر در ساماندهی ورودی شیراز از سمت دروازه قرآن اجرای طرح جامع سیلاب است که با نظر مشاور در حال انجام است. 


وضعیت ویژه دروازه قرآن 

ورودی دروازه قرآن شیراز نه امروز، بلکه از سال‌ها قبل یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب شده است. وجود نماد تاریخی دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی و گهواره دید در این محدوده به علاوه فضای سبز و نورپردازی و کوه‌آرایی طراحی و اجرا شده توسط شهرداری جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران ایجاد کرده است.

 تردد اتوبوس‌ها و خودروهای سواری مسافربری از این مسیر برای دسترسی به جاده شیراز - اصفهان حضور مسافران در این نقطه را نیز رقم زده است. از دیگر سو، توقف متراکم خودروهای سواری و پارک دوبل و سوبل این خودروها عواملی موثر در غیرایمن و پرترافیک کردن این محور شریانی شیراز محسوب می‌شود. 

قرار گرفتن تنها شهر بازی شیراز در این محدوده و این‌که دروازه قرآن تنها مسیر ارتباطی بین شمال شرق و غرب شیراز محسوب می‌شود وضعیتی خاص به این محور بخشیده است. معطوف شدن توجه مسئولان به ضرورت ایمن‌سازی تردد در محور دروازه قرآن و کنترل و بهینه‌سازی وضعیت ترافیک خودرویی و رفع مخاطرات ایمنی برای عابران پیاده که عمدتا در ساعت‌های مختلف از فضای سبز موجود برای نشستن و از دیگر فضاها برای بازدید استفاده می‌کنند، اهمیت فراوانی دارد. 

انتظار بسیاری از شهروندان این بود که تقاطعی مناسب در این ورودی احداث می‌شد که هم جلوه بصری مناسبی داشته باشد و هم ایمنی را برای عابران پیاده و سرنشینان خودروها فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید