• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69034
+
-

آغاز اجرای ۱۷ طرح آبخیزداری

اخبار استان
آغاز اجرای ۱۷ طرح آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:عملیات اجرایی ۱۷ طرح آبخیزداری در حوزه‌های آبریز استان با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است. به گزارش ایرنا، «خدابخش جنگلی» افزود: این اعتبار از محل بودجه صندوق توسعه ملی برای این تعداد پروژه آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: ۱۷ طرح آبخیزداری با حجم ۳۰ هزار متر مکعب به صورت عملیات مکانیکی (سنگ ملاتی) انجام خواهد شد. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از در دست اجرا بودن 7 پروژه آبخیزداری در استان خبر داد.

جنگلی عنوان کرد: امسال ۱۵ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح‌ها اختصاص یافته است. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که حجم این 7 طرح 4 هزار متر مکعب است ادامه داد: میانگین پیشرفت این طرح‌ها به طور میانگین ۳۵ درصد است.

جنگلی عنوان کرد: حجم عملیات مکانیکی طرح‌های آبخیزداری انجام‌شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون شامل سازه‌های سنگ ملاتی، مکانیکی و خاکی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار متر مکعب است. وی بیان کرد: حجم عملیات بیولوژیکی اجراشده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از 3 دهه اخیر نیز ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح‌ها را ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن مخازن عنوان کرد. 

جنگلی ابراز کرد: دولت به منظور مقابله با خشکسالی و کنترل سیلاب‌ها در استان به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز توجه ویژه‌ای دارد. وی آبخیزداری را مهم‌ترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل رواناب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

جنگلی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه‌های آبخیزداری در یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتری را دارد. کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی است، با اقلیم سردسیری و گرمسیری که در جنوب غربی ایران قرار دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید