• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68946
+
-

سبزه‌میدان سبز می‌شود

طرح سبزه‌میدان اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار و تجهیز کار‌گاه قرار دارد

شهری
سبزه‌میدان سبز می‌شود

حمید نصرتی‌قانعی |  خبرنگار:


طرح عمرانی سبزه‌میدان زنجان سال 67 مصوب شد و اکنون بعد از 3 دهه و گذر از فراز و نشیب‌های بسیار به مرحله تعیین پیمانکار رسیده است. 

خبر می‌رسد که طرح بعد از 6 بار کلنگ‌زنی، با حضور وزیر سابق راه‌ و ‌شهرسازی، با همت مدیریت شهری زنجان (شورا و شهرداری)، مساعدت و حمایت استانداری و سایر نهاد‌ها و اجرای اصلاحات مورد نظر شورای عالی شهر‌سازی و معماری اجرا خواهد شد تا در کنار پیاده‌راه زنجان آبرویی برای شهر و مدیریت شهری شود. 

طرح سبزه‌‌میدان در ابتدا وسعتی حدود 180 هزار‌ متر‌مربع و رویکرد صرف تجاری، اداری و خدماتی داشت، اما اکنون با با‌زمهندسی نحوه اجرای طرح، متناسب با توان مالی شهرداری و همچنین خواست مردم شهر با رویکرد افزایش تعامل اجتماعی مردم در محیط شهری در قالب طرحی فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری با وسعت 6600 مترمربع اجرا خواهد شد. 

برآورد نخست اجرای طرح 61 میلیارد‌ و 700 میلیو‌ن تومان بود، اما آنچه از نوسان قیمت اجرای طرح‌های عمرانی مشخص است گویا این طرح با قیمتی بیش از 100 میلیارد ‌تومان و در بازه زمانی 24 ماه به بهره‌برداری برسد. 


 مناقصه اجرای طرح

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر زنجان درباره طرح سبزه‌میدان به همشهری می‌گوید: این طرح از زمان آغاز به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر زنجان با باز‌مهندسی سطح و سطوح به حدود 7/7 هکتار وسعت و زیربنا رسید. این تلاش در حالی محقق شد که در مدت 30 سال گذشته این طرح هنوز به سرانجامی نرسیده بود و بعد از خاکبرداری نخست و تملک‌ها همچنان در محدوده طرح باقی ‌مانده بود. 

سجاد خدایی با اشاره به این‌که باید توان مالی شهرداری زنجان را هم در اجرای طرح‌ها در نظر گرفت و متناسب با واقعیت‌های موجود طرح‌ها را اجرا کرد، می‌افزاید: روش اجرای طرح به صورت ای‌پی‌سی پیش‌بینی شده است و انتظار داریم تا نیمه مرداد‌ماه مناقصه اجرای طرح برگزار شود. بعد از اجرای مناقصه و تعیین پیمانکار، اوایل شهریور طرح به تجهیز فنی کار‌گاه می‌رسد.

 وی بیان می‌کند: طرح گردشگری، فرهنگی و اجتماعی سبزه‌میدان که برای آن محور عابران پیاده و فضای سبز هم پیش‌بینی شده است در مدت 24 ماه باید ساخته شود. برای پرداخت هزینه‌ها، پرداخت 20 درصد نقد به پیمانکار و بقیه توسط تهاتر و سایر روش‌های مالی رایج در امور شهر‌داری‌ها محقق می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر زنجان هزینه اجرای طرح را براساس فهرست بهای سال 98 به صورت پایه حدود 62 میلیارد ‌تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: امکان دارد با توجه به تغییر هزینه ساخت طرح‌های عمرانی این هزینه افزایش یابد که منطقی است. براساس اصول و شیوه انعقاد قرارداد‌ها همه امکانات و احتمالات را در هنگام تنظیم قر‌ارداد به صورت قانونی لحاظ خواهیم کرد و شهرداری هم همه این موارد را در نظر دارد تا خللی در اجرای طرح پیش نیاید. 


پیمانکاران بومی و غیربومی

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به این سوال همشهری که در فراخوان اجرای طرح تا چه اندازه به ظرفیت تخصصی پیمانکاران بومی توجه شده است، می‌گوید: در فراخوان رسمی تعیین پیمانکار 8 پیمانکار اعلام آمادگی کرده‌اند که 5 پیمانکار واجد شرایط شناخته شده‌اند. از این تعداد یک شرکت بومی است که تجربه ساخت یکی از طرح‌های عمران شهری زنجان (تقاطع ناهمسطح امام ‌حسن مجتبی‌(ع)) را دارد. 2 شرکت دیگر هم تجربه ارائه خدمات عمرانی به زنجان را دارند، اما غیر‌بومی‌اند (ساخت سیمان خسمه و تقاطع ناهمسطح سیدالشهدا(ع)).

خدایی تصریح می‌کند: افزون بر منابع مالی که برای اجرای طرح از اعتبارات شهرداری پیش‌بینی شد، وعده تامین اعتبار از محل اعتبار‌های باز‌آفرینی شهر هم به مدیریت شهری زنجان داده شد که منتظر آغاز طرح و پیشرفت کاری آن هستیم تا با سرعت برای جذب اعتبار ملی که نقطه قوت و عطفی برای اجرای طرح است، اقدام کنیم. 


اصلاحات شورای عالی شهرسازی و معماری

معاون شهرسازی ‌و معماری شهردار زنجان نیز درباره طرح سبزه‌میدان به همشهری توضیح می‌دهد: این طرح به وسعت 6600 هکتار هم‌جوار با بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران با زیر‌بنای 4400 متر‌مربع در جبهه شمالی به همراه رواق‌های جانبی و زیربنای 2200 متر‌مربع در قالب یال شرقی و یال غربی در محدوده جنوبی طرح با کارکرد فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و بازار فروش صنایع ‌دستی بار‌گذاری و اجرا می‌شود.

سعید بیات افزایش تعاملات اجتماعی شهروندان زنجانی در این محدوده مبتنی بر پیاده‌محوری و افزایش برخورد‌های رو د‌ر روی مثبت شهروندان را از اهداف اجرای طرح عنوان می‌کند و می‌افزاید: این طرح پس از اعمال‌ اصلاحات مورد نظر شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد مساحت و زیر‌بنای فعلی براساس منابع مالی موجود و نیاز‌های بافت شهری زنجان، با فراخوان و تایید پیمانکار ابتدای ماه آینده (شهر‌یور‌ماه) به امضای قرار‌داد می‌رسد. 

وی خاطرنشان می‌کند: کاربری طرح ابتدا بیشتر تجاری با فضاهای اداری، فرهنگی و اجتماعی بود که منافع و آورده مالی فراوانی برای شهرداری داشت. شهرداری و شورا با تعامل، همفکری و هم‌اندیشی با استادان دانشگاه و صاحب‌نظران حوزه شهری به این نتیجه رسیدند که به نفع مردم زنجان از این آورده صرف‌نظر کنند و طرح را در قالب طرحی فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در محل فعلی به اجرا درآورند. 

بیات با یاد‌آوری سبقه اجرای طرح سبزه‌میدان که در حد فاصل خیابان‌های زینبیه، طالقانی و امام خمینی (ره) اجرا خواهد شد، می‌گوید: طراحی نخست این فضای شهری سال 1382، دومین طرح توسط دانشگاه علم و صنعت تهران با زیربنای 180 هزار‌ متر‌مربع و سومین طرح با زیربنای 150 هزار متر‌مربع تهیه شد. این طرح نهایتا با طراحی میدان شهری شامل باغ ایرانی و فضاهای جمعی در محدوده 6600 هکتار توسط مشاور طراحی شد و در دی 97 استانداری آن را ابلاغ کرد. 


باز‌مهندسی ترافیکی

معاون شهرسازی و معماری شهردار زنجان اظهار می‌کند: اکنون این طرح مصوبه کمیسیون ماده 5 را دارد و با آغاز به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر و انتخاب شهردار زنجان (معصومی) با هماهنگی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی به مرحله نهایی اجرا یعنی انتخاب پیمانکار و تجهیز کار‌گاه فنی رسیده است. 

وی در پاسخ به این سوال همشهری که برای دسترسی مردم به محیط پیرامون طرح و کاهش بار ‌ترافیکی طرح چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، می‌گوید: باز‌مهندسی ترافیکی در محدوده طرح اجرا می‌شود و پیمانکار موظف به اجرای آن در بازه زمانی 24 ماه است. برای اجرای طرح هم روز‌شمار نصب می‌شود و ردیف اعتباری منابع مالی طرح مشخص است.

بیات ادامه می‌دهد: 20 درصد مبلغ اعتبار اجرای طرح به صورت نقدی و بقیه غیر‌نقدی با پیمانکار تسویه می‌‌شود. در طرح سبزه‌‌میدان سالن همایش، گالری نمایش آثار هنری، مرکز فروش صنایع‌ دستی و مرکز تعامل اجتماعی در عمق طرح پیش‌بینی شده است و پیرامون آن شهروندان زنجانی باغ ایرانی را خواهند داشت. 


تملک 45 پلاک‌ در محدوده طرح سبزه‌میدان

معاون شهر‌سازی و معماری شهردار زنجان می‌گوید: برای آن‌که طرح سبزه‌میدان به مرحله کنونی برسد در باز‌ه‌‌های زمانی متفاوت توسط مدیریت شهری برای آزاد‌سازی و تملک پلاک‌های مجاور طرح ــ حدود 45 پلاک به مساحت تقریبی 5/3 هکتار ــ اقدام شد. 

بیات تصریح می‌کند: اجرای این طرح‌ در زمان فعالیت دوره پنجم شورای شهر و شهردار فعلی، بعد از اجرای طرح پیاده‌راه به عنوان نماد و آبروی دیگری برای شهر زنجان در کنار آثار فاخر تاریخی مانند خانه ذوالفقاری، عمارت دارایی و بازار زنجان خواهد بود. این تلاش در سایه همدلی، تعامل و همفکری اعضای شورای اسلامی شهر با شهرداری، کارشناسان شهر‌سازی و با حمایت‌های استاندار، معاون عمرانی استاندار، همراهی مدیران راه و شهرسازی و میراث فرهنگی به ثمر نشسته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید