• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68887
+
-

ممکن است کالدرون از برانکو هم موفق‌تر باشد

فرکی: ویلموتس باید در ایران باشد و بازی‌های باشگاهی را ببیند

ممکن است کالدرون از برانکو هم موفق‌تر باشد

محمد زارعی

حسین فرکی، سرمربی تیم پیکان در کنار امیر قلعه‌نویی جزو پرافتخارترین مربیان لیگ برتر است. فرکی اواسط فصل گذشته هدایت تیم پیکان را برعهده گرفت و این روزها هم مشغول آماده‌سازی‌ این تیم برای فصل جدید است. درباره مسائل مختلف فوتبال ایران با او گفت‌وگو کردیم که گزیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید:

 استارت تمرینات
ما از اول تیرماه تمرینات خود را آغاز کردیم. این تمرینات تا 15تیر به بدنسازی و آمادگی جسمانی اختصاص داشت اما از 15تیرماه وارد فاز جدیدی از تمرینات شدیم که شامل تمرینات گروهی و تاکتیکی است. در این بین بازی دوستانه و اردو هم خواهیم داشت تا با آمادگی کامل وارد مسابقات لیگ برتر در تاریخ 10مرداد شویم. تاکنون 9بازیکن از تیم‌های لیگ برتری، دسته اول و دوم جذب کرده‌ایم و 15بازیکن هم خروجی داشتیم. همین موضوع می‌طلبد بیشتر کار کنیم تا هماهنگ شویم؛ به هرحال با این تعداد بازیکن ورودی و خروجی زمان می‌برد تا تیم هماهنگ شود. من پیش‌بینی می‌کنم تیم خوبی برای مسابقات آماده شود.

 نفراتی داریم که می‌توانند ستاره شوند
ما از 29 تیرماه تا 4مرداد یک اردو در بروجرد داشتیم. در یارگیری هم تقریبا کامل هستیم به جز دروازه‌بان در هر پست 2 بازیکن داریم که متشکل از بازیکنان فصل قبل و نفرات تازه جذب شده هستند. در مورد نفراتی هم که گرفتیم این سؤال وجود دارد که آیا ستاره هستند که در پاسخ باید بگویم در ابتدا باید تعبیر شود ستاره یعنی کدام سطح از بازیکنان؟! ما نفراتی داریم که می‌توانند ستاره شوند؛ آنها بهترین‌های تیم‌شان در فصل گذشته بودند. پارس‌جنوبی، سپیدرود، داماش و سپاهان ازجمله تیم‌هایی هستند که بازیکنان شاخص‌شان جذب شدند.

 برای پیکان کسب هیچ مقامی دور از دسترس نیست
باید از همان ابتدای فصل تلاش کنیم تا جایگاه خوبی داشته باشیم. کسب هیچ مقامی هم برای ما با وجود بضاعتی که داریم دور از دسترس نیست؛ البته وقتی واقع‌بینانه نگاه می‌کنیم برخی تیم‌ها هزینه‌های هنگفت می‌کنند و ملی‌پوشان زیادی هم در تیم‌شان دارند. در کنارش حمایت هواداران را هم دارند به‌طور طبیعی آنها دنبال قهرمانی و کسب سهمیه هستند. البته ما هم با همین بضاعت‌مان دنبال همین هدف‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم. فصل گذشته نزدیک به 6تیم در صدر جدول رقابت سختی برای قهرمانی داشتند. ما هم اگر بتوانیم شروع خوبی داشته باشیم خیلی به ما کمک می‌کند تا نتایج درخشانی بگیریم؛ درست مثل اتفاقی که فصل قبل برای تیم پدیده افتاد. شاید در ابتدا کسی فکر نمی‌کرد پدیده بتواند سهمیه آسیایی بگیرد اما با وجود مشکلاتی که داشت نتایج خوبی گرفت و در نهایت سهمیه آسیایی هم کسب کرد. پدیده نمونه مشخصی است تا ما هم بتوانیم نتایج درخشانی بگیریم.

  می‌خواهم از کارنامه مربیگری‌ام دفاع کنم
 به‌طور طبیعی همیشه از مربیانی که دارای کارنامه موجه هستند انتظار است در هر تیمی که کار می‌کنند نتایج درخشانی بگیرند و همین موضوع کار ما را سخت می‌کند. با این حال هیچ شکی نیست من تمام تلاشم را می‌کنم با پیکان از کارنامه مربیگری‌ام دفاع کنم. البته بخشی از کار برای مربی است و عوامل زیاد دیگری هم در نتیجه‌گیری فوتبال نقش دارند که  ازجمله آنها می‌توان به عملکرد باشگاه اشاره کرد؛ ضمن اینکه امروز دیگر نه در جهان و نه در ایران فوتبال قابل پیش‌بینی نیست اما ما تلاش می‌کنیم بهترین نتایج را بگیریم.

  سوای 4-5 تیم در حق بقیه اجحاف می‌شود
آشفته‌بازاری که در قیمت‌های گزاف نقل و انتقال بازیکن در کشورمان شاهد هستیم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اینکه رنگ وبوی واقعیت داشته باشد. باید ببینیم کدام‌شان واقعی است. مطمئنا خیلی تیم‌ها هستند که توان هزینه کردن ندارند. فقط برخی تیم‌ها که هوادار دارند مجبور هستند هزینه کنند. درواقع می‌توان گفت یک گروه که شامل دولتی و خصوصی هستند هزینه زیادی می‌کنند؛ آنها تعدادشان بیشتر از 4-5 تیم  نیست. بقیه معمولا در حق‌شان اجحاف می‌شود.

  باید ببینیم مربیان خارجی چه کار می‌کنند!
باید در مورد عملکرد مربیانی مثل کالدرون، دنیزلی و استراماچونی که به‌تازگی پا به فوتبال کشورمان گذاشته‌اند در آینده قضاوت کرد. اینها کارنامه‌هایی دارند و در پرونده مربیگری‌شان نتایجی داشته‌اند اما اینکه بتوانند در باشگاه‌های ایرانی موفق باشند باید منتظر ماند و دید. به هرحال یک بخش از کار را مربی انجام می‌دهد اما بخش عمده برمی‌گردد به اینکه آیا باشگاه هم به وظایف خود عمل کرده است و اینکه خواسته‌های مربی و سایر مسائل پیرامونی چگونه انجام می‌شود. در ضمن در فوتبال ما مسائل حاشیه‌ای زیاد است که لطمات فراوانی به تیم می‌زند. با این حال جذب مربی خوب خارجی و بازیکن خوب خارجی پسندیده است و در تمام دنیا هم انجام می‌شود اما برای مربی باکیفیت خارجی هم باید شرایط مهیا شود.

  شاید کالدرون موفق‌تر از برانکو شود
مربی جانشین برانکو کار سختی را پیش رو دارد؛ به هرحال برانکو چند سال در ایران بوده و به شرایط فوتبال ما و مجموعه بازیکنانش اشراف داشته است. او به غیر از یک نیم‌فصل که تازه آمده بود، توانست به 3 قهرمانی برسد. این موفقیت‌ها به‌خاطر تجربه گذشته‌اش از کار در ایران بود. هر کسی جای او بیاید هر قدر هم نام بزرگی داشته باشد، کار ساده‌ای پیش رو ندارد؛ البته هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست حتی ممکن است اتفاقاتی بهتر از دوران برانکو هم برای پرسپولیس رقم بخورد اما موضوع مهم این است که کالدرون با برانکو قیاس نشود، بلکه او با عملکرد خودش ارزیابی شود. کالدرون یک فصل را با پرسپولیس پیش رو دارد حالا اینکه موفق باشد یا نباشد نباید با عملکرد برانکو سنجیده شود.

  حضور ویلموتس را به فال نیک می‌گیرم
باید حضور ویلموتس در تیم ملی را به فال نیک گرفت. 8سال آقای کی‌روش بود و زحمت کشید؛ البته حضور 8ساله یک مربی آن هم در رده ملی بی‌سابقه است؛ با این حال ایشان (کی‌روش) در طول این 8سال زحمت کشید و موفق بود. حالا آقای ویلموتس آمده برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. 2تا بازی دوستانه خوب هم مقابل سوریه و کره‌جنوبی انجام دادیم اما فدراسیون که تجربه خوبی از کار با کی‌روش دارد، مطمئنا در برخی مسائل باید شرایط را تغییر داده باشد؛ اینکه ویلموتس در ایران باشد و بازی‌های باشگاهی را پیگیری کند. خوشحالم هاشمیان را به‌عنوان دستیار انتخاب کردند. باید دستیار بعدی هم مثل او از چهره‌های موجه فوتبال کشورمان باشد تا در آینده بتوانیم جانشین‌های خوب داخلی برای ویلموتس داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید