• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68859
+
-

پایان انتخابات پنجمین دوره «یاران شهر»

سنگ تمام وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها


محمد سرابی/ خبرنگار
بیشتر از نیم میلیون رأی به 7 هزار صندوق ریخته شد و در 352 محله، شورایاران انتخاب شدند. این نتیجه انتخابات شورایاری‌ها بود اما به سادگی به‌دست نیامد. یک هفته مانده به انتخابات شورایاری‌ها سازمان بازرسی کل کشور با انتشار نامه‌ای درباره این انتخابات تردید‌های جدی ابراز کرده بود اما هیأت دولت با مصوبه‌ای بر لازم‌الاجرا بودن برگزاری انتخابات شورایاری تأکید کرد. در قدم بعدی لعیا جنیدی، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری با تأیید مصوبه هیأت دولت، شورای‌شهر و شهرداری تهران را در مسیر پیشبرد مدیریت محله‌محور دلگرم‌ترکرد.

متولی اصلی برگزاری انتخابات وزارت کشور است. با همراهی وزارت کشور بود که نظام مدیریت شهری از حمایت و حضور همه ‌جانبه فرمانداری و استانداری برخوردار شد. با همراهی کامل وزارت کشور بود که انتخابات شورایاری در مقیاس کلانشهر بزرگی چون تهران به‌صورت الکترونیک برگزار شد. بیش از ١٠هزار صندوق رأی الکترونیک به همراه زیرساخت‌های ارتباطی ضروری، از طرف وزارت کشور در اختیار ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری قرار گرفت؛ وزارت کشور همچنین شرکت‌های خصوصی متخصصی را به ستاد انتخابات شورایاری معرفی کرد تا آموزش کار با دستگاه‌های احرازهویت و اخذ رأی را برعهده داشته باشند. برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری به بسترها و ابزارهای مدرن و پیچیده‌ای نیاز داشت که بدون همراهی و یاری اداره ‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره ‌کل انتخابات وزارت کشور به ‌هیچ ‌وجه ممکن نبود.

پشتیبانی این رخداد بزرگ، تنها کاری نبود که وزارت کشور کرد؛ حمایت‌های سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور برای تحکیم پایه‌های حقوقی و قانونی برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری نیز برای رقم خوردن این اتفاق بزرگ، ضروری و البته دلگرم‌کننده بود. به‌کارگیری ظرفیت وزارتخانه بزرگی چون آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی دولتی نیز شهرداری تهران را برای رقم زدن چنین رخدادی آماده کرد.

در نهایت تعداد شهروندانی که پای صندوق‌های رأی آمدند با توجه به آماری که از 4 دوره پیشین شورایاری‌ها باقی‌مانده نشانگر تثبیت و تداوم این نهاد شهری است. از سوی دیگر این انتخابات که برای نخستین بار به‌صورت الکترونیک برگزار شد آزمونی برای ارزیابی برگزاری انتخابات الکترونیکی دیگر بود. پیروز حناچی، شهردار تهران در تازه‌ترین توییت خود با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در جمعه گذشته، مشارکت نیم میلیونی مردم را پشتوانه‌ای افتخارآمیز برای تحول و پیشرفت پایتخت دانست. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز با تشکر از شهرداری تهران، هیأت اجرایی انتخابات و همچنین از رسانه‌ها، از هیأت دولت به‌دلیل پیگیری‌های ویژه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تشکر کرد. انتقاداتی که از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها شده بود و خصوصا مخالفت سازمان بازرسی کل کشور باعث شده بود که نگرانی‌هایی درباره انتخابات به‌وجود آید اما تلاش‌های دولت و خصوصا وزارت کشور باعث شد که جایگاه حقوقی انتخابات استحکام بیشتری پیدا کند.

نتایج اولیه به‌دست آمده  تفاوت‌های زیادی بین مناطق مختلف شهر را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال در بازار که محله‌ای تجاری و نه مسکونی است در روز تعطیل 3هزار رأی ثبت شد درحالی‌که در برخی ازمناطق مسکونی میزان آرا به‌شدت کم بود. این نتایج که در سایت http://shorayari.tehran.ir برای همه قابل دسترسی است پس از تأیید صحت انتخابات از سوی هیأت نظارت و بررسی گزارش‌ها و شکایت‌های احتمالی به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید