• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6878
+
-

آمادگی ایران برای همکاری با سازمان‌های حقوق بشری

گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اروپا از آذرماه سال گذشته به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه آغاز شده است

آمادگی ایران برای همکاری با سازمان‌های حقوق بشری

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه از آمادگی ایران برای همکاری با سازمان‌های حقوق بشری خبر داده است. جواد لاریجانی اعلام کرده که ما همواره دنبال تداوم همکاری نزدیک با سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل به‌ویژه شورای حقوق بشر برای تحقق اهداف مشترک‌مان بوده‌ایم. مرداد ماه سال گذشته  آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، ریاست دستگاه قضا پیشنهاد گفت و گوهای حقوق بشری را با اروپا داده بود. او گفته بود: ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه، زمینه مذاکرات حقوق بشری با اروپا را فراهم کنند. مجید تخت روانچی معاون وقت اروپا و آمریکای وزیر خارجه هم یک ماه بعد از آغاز گفت‌وگوها خبر داد و گفت: در این گفت و گو ها انتقادهای خود را به اوضاع حقوق بشر در اروپا مطرح خواهیم کرد از جمله بحث اسلام‌ هراسی و دولت‌های اروپایی باید بگویند در مقابل این موضوع چه اقداماتی انجام می‌دهند. او گفته بود این مذاکرات شاید 4 سال طول بکشد. آذر ماه همان سال هم رسانه ها از شروع  دور جدید گفت و گو ها میان ایران و اروپا خبر دادند که بخشی از آن مربوط به حقوق بشر بود. 

چرا گزارشگران را راه نمی‌دهید؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر،  کاظم غریب‌آبادی،  معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه در نشست «دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر» به جای محمدجواد لاریجانی که به‌دلیل بیماری و بستری‌شدن در بیمارستان موفق به حضور در این مراسم نشده است،  سخنرانی کرد. او در این نشست به قرائت پیام دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پرداخت. جواد لاریجانی در پیام خود گفته: عدم‌استقبال ایران از گزارشگر ویژه حقوق بشر به این دلیل است که گزارشگران از ماموریت خود سواستفاده کرده و صرفا به منابع رسانه‌ای بسنده کنند.

محمدجواد لاریجانی اعلام کرد: گزارشگران از توهین‌کنندگان به مقدسان اسلامی حمایت کرده و از تروریست‌هایی مانند منافقین حمایت کرده‌اند. تاکنون شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد 5گزارشگر در مورد ایران از ابتدای پیروزی انقلاب،  انتخاب کرده است و عاصمه جهانگیر از حدود یک سال و نیم پیش مسئولیت این موضوع را برعهده داشت. وی گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرد که موارد ذکر شده در آن با واکنش و اعتراض جدی ایران و وزارت خارجه مواجه شد. او اسفند ماه95 در اولین گزارش،  به ادعای خود به موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران ازجمله شمار فزاینده اعدام‌ها،  محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان اشاره و درباره ادامه این روند ابراز نگرانی کرد. جهانگیر جایگزین احمد شهید شده بود. عاصمه جهانگیر 2روز پیش در سن ۶۶سالگی در شهر لاهور پاکستان درگذشت. روزنامه ‌نگارپاکستان به نقل از اعضای خانواده او نوشته که وی به‌دلیل سکته قلبی درگذشته است.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم هرساله قطعنامه‌های حقوق بشری را علیه ایران صادر می‌کند و در عین حال بسیاری از کشورها با آن مخالفت می‌کنند. 23سوم آبان ماه،  کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل،  این قطعنامه را با ۸۳رأی موافق در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسانده و این قطعنامه با ۳۰رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود. 29آذر ماه هم سازمان ملل متحد به بهانه شرایط نامناسب حقوق بشر در ایران،  قطعنامه‌ای را که توسط کانادا تنظیم شده بود، علیه ایران به تصویب رسانده بود.

18 دور گفت‌و‌گو

جواد لاریجانی در ادامه موانع پیش روی ارتباط با سازمان‌های حقوق بشری را هم اعلام کرده است و گفته: ایران اخیرا از سومین گزارش دوره خود درخصوص حقوق کودک و دارای معلولیت دفاع کرده و ایران عضو ۲۲ معاهده بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر است. ایران ۱۸ دور گفت‌‌وگوی حقوق‌بشری با ۱۰ کشور و اتحادیه اروپا برگزار کرده است. در این راستا موانع عمده‌ای برای گفت‌وگوی سازنده بین‌المللی وجود دارد. اول استانداردهای دوگانه است. دوم اینکه از حقوق‌بشر به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده می‌شود. معضل سوم تروریسم است.

ایران؛ قربانی نقض حقوق بشر

دبیر ستاد حقوق بشر گفته است: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا قربانی نقض حقوق بشر بوده است، نظیر شهادت بیش از ۲۰۰هزارنفر در جنگ با رژیم‌صدام،  مجروحیت بیش از ۱۰۰هزار نفر در اثر کاربرد سلاح شیمیایی و نیز شهادت مأموران انتظامی در اثر مبارزه با مواد‌مخدر. جامعه بین‌المللی و مکانیسم‌های حقوق‌بشری اقدام خاصی برای احقاق حقوق ملت ایران مبذول نداشته‌اند. محمدجواد لاریجانی در پیام خود آورده است: آیا به‌نظر شما انتصاب گزارشگر ویژه برای کشوری که از نظر دمکراسی در منطقه بی‌نظیر است، به‌معنای استاندارد دوگانه نیست؟ ایران معتقد است هر رهیافت سیاسی و برخورد دوگانه مخالف احقاق حقوق‌بشر است. به‌عنوان یک دولت عضو سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران مشارکت کامل خود را در حوزه حقوق بشر اعلام می‌کند.  ایران معتقد است که دستیابی به اهداف حقوق بشری نیازمند احترام به ارزش‌ها و سنن ملل و خودداری از تحمیل به دیگران است.

 قرار ملاقات با عاصمه جهانگیر 

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه صبح روز گذشته در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق شهروندی به درگذشت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران واکنش نشان داد. غلامحسین دهقانی با ابراز تأسف از درگذشت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران گفت: قرار بود طی هفته‌های آتی با ایشان ملاقاتی داشته باشیم تا در مورد شرایط حقوق بشر در ایران با ایشان صحبت کنیم. او می‌گوید خبر فوت جهانگیر نا راحت‌کننده است و ما برای ایشان دعا می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید