• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68746
+
-

سونامی اجاره‌بها در کرمان

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان: اجاره‌بها در مناطق مختلف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است

مسکن
سونامی اجاره‌بها در کرمان

افزایش بی‌رویه نرخ اجاره‌بها و رهن در شهر کرمان به دردسری عجیب برای مستاجرانی تبدیل شده که این روزها دربه‌در دنبال یک سقف برای خانواده خود هستند. 

به گزارش مهر، بخش جالب توجهی از مردم شهر کرمان با وجود اجرای طرح مسکن مهر همچنان عنوان اجاره‌نشینی را یدک می‌کشند؛ این قشر از جامعه بیشترجزو افرادی هستند که به تازگی تشکیل خانواده داده‌اند یا جزو خانواده‌های آسیب‌پذیری هستند که هنوز نتوانسته‌اند یک سقف دائمی برای آسایش خود تامین کنند. 

این روزها با رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بخش اجاره و رهن مسکن در کرمان وضعیت نابسامان است و بدون هیچ‌گونه نظارتی قانون عرضه و تقاضا در حال اجراست. صاحبخانه‌ها نیز بدون رعایت حال مستاجران نرخ اجاره‌ها را افزایش داده‌اند و بسیاری از مردم که درآمدشان در سال‌های اخیر ثابت مانده و به دلیل تورم سفره‌شان کوچک‌تر شده است توان پرداخت این اجاره‌ها را ندارند. 

وجود برخی اپلیکیشن‌های اینترنتی نیز موجب ادامه روند بی‌سابقه صعود قیمت‌ها شده است و در این میان مستاجرانی که به موعد تمدید قرارداد رسیده‌اند با مشکلات متعددی برای پیدا کردن خانه جدید مواجه هستند. 


نگاهی به قیمت کرایه خانه در کرمان

هم‌اکنون نرخ کرایه یک سوئیت ۵۰ متری در بلوار پاردایس شهر کرمان 8میلیون تومان رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره است. همین متراژ سوئیت در شهرک باهنر به ۱۰ میلیون تومان رهن و ۸۰۰هزار تومان اجاره نیاز دارد. همچنین یک زیرزمین در خیابان ۲۴ آذر کرمان ۸ میلیون تومان رهن و ۸۰۰ هزار تومان اجاره می‌خواهد. 

برای رهن یک خانه ویلایی در شهرک‌های حومه غربی شهر کرمان ۳۰ میلیون تومان و در کنار آن اجاره 2 میلیون تومانی نیز درخواست می‌شود. رهن کامل یک آپارتمان ۱۰۰ متری در بلوار شاهد هم در شهرک حاشیه‌ای کرمان ۵۰ میلیون تومان است. 

یک واحد آپارتمان ۱۵۰ متری در شهرک مطهری کرمان نیز با ۳۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره واگذار می‌شود. 

برای یک سوئیت ۴۰ متری در خیابان آبنوس کرمان نیز ۳۰ میلیون تومان رهن و۵۰۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته شده است. 

این در حالی است که اگر نگاهی به قیمت اجاره‌بها در سال گذشته در این مناطق ذکرشده بیندازیم نشان می‌دهد نرخ‌های اجاره گاه تا بیشتر از دوبرابر افزایش یافته است. 


تورم و گرانی؛ بهانه‌ای در دست صاحبخانه‌ها

وقتی پای حرف صاحبخانه‌ها هم می‌نشینیم تورم و گرانی افسارگسیخته را بهانه می‌کنند. از سوی دیگر جیب اجاره‌نشین‌ها هم خالی است که در نهایت مجبور به انتخاب گزینه‌های ارزان‌قیمت در مناطق حاشیه‌ای شهر می‌شوند.
 
در بخش فروش مسکن نیز وضعیت در کرمان نگران‌کننده است. کمتر خانه ویلایی مناسبی را می‌توان در شهر کرمان پیدا کرد که نرخی نزدیک یک میلیارد تومان نداشته باشد. در بخش آپارتمان‌نشینی به طور مثال نرخ فروش برای هر متر مربع از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در خیابان جهاد به ۵ تا ۵ میلیون و۵۰۰ هزار تومان رسیده است. 

این نرخ در خیابان آیت‌الله صالحی هم برای هر متر مربع  از ۳ میلیون تومان به بالای 5 میلیون و500هزار تومان رسیده است. این روند در مناطق کم‌برخوردار شهر کرمان و خانه‌های قدیمی با شیبی کمتر و در مناطق اعیان‌نشین کرمان با شیب بسیار تند‌تر دیده می‌شود. 

یکی از اجاره‌نشینان شهر کرمان می‌گوید: پیش از این خانه‌ای با ودیعه ۱۰ میلیون تومان و کرایه ۷۰۰ هزار تومان اجاره کرده بودم، اما صاحبخانه نرخ کرایه را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داده است که توان پرداخت این مبلغ را ندارم. 

«محمد احمدی» می‌افزاید: من 2 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم و باید خرج خانواده 4نفره را تامین کنم. با توجه به تورم موجود در جامعه توان افزایش قیمت اجاره را ندارم. به طور معمول صاحبخانه هر سال ۵۰ هزار تومان به کرایه اضافه می‌کرد. 


اجاره خانه در روستاها 

یکی دیگر از متقاضیان مسکن در شهر کرمان که سرپرست خانوار است، می‌گوید: برای تامین خانه مجبور شدم به قسمت‌های بافت فرسوده و ساختمان‌های قدیمی‌تر و فاقد امکانات مراجعه کنم، اما در همین بخش از شهر هم کرایه‌ها بسیار بالاست. یک خانه خشت و گلی ۱۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰۰ هزار تومان اجاره می‌خواهد. 

«صدیقه بهاروند» می‌افزاید: مردم توان مالی خود را از دست داده‌اند. در مقابل نه‌تنها حمایت نمی‌شویم، برای تامین خانه اجاره‌ای با مشکل مواجه شده‌ایم. تصمیم دارم تا زمان رفع مشکلات موجود به جای اجاره خانه در کرمان خانه‌ای در یکی از روستاهای نزدیک کرمان اجاره کنم. 

وی می‌گوید: یک خانه در روستای لنگر کرمان ۵ میلیون تومان رهن و ۴۰۰ هزار تومان اجاره دارد که قبلاً با همین مبلغ می‌شد در شهر خانه اجاره کرد. 


دلایل رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاکبرای افزایش اجاره

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان می‌گوید: اجاره‌بها در مناطق مختلف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و از دلایل آن می‌توان از افزایش و مهاجرت از روستاها به شهر و گران شدن قیمت زمین و ساختمان و کمبود تولید و عرضه مسکن نام برد. 

«محسن شهریاری» در خصوص مهاجرت مردم از شهرها به روستاها و مناطق حاشیه‌ای شهر نیز می‌افزاید: در این مورد اطلاع چندانی ندارم و رسیدگی و اطلاع از این موارد در حیطه کار اتحادیه نیست. 

وی در خصوص تعداد خانه‌های خالی از سکنه و تعداد مستاجران شهر کرمان نیز می‌گوید: جواب این سوالات را باید اداره آمار و سایر مراجع مسئول اعلام کنند و من اطلاعی ندارم! تصور عموم به غلط این است که موارد فوق در حیطه کاری اتحادیه است ولی چنین نیست و مسئولیت اتحادیه، نظارت بر مشاوران املاک و صدور جواز کسب است. 

وی در خصوص کنترل قیمت‌ها می‌گوید: در مورد اجاره، قانونی برای کنترل قیمت‌ها وجود ندارد و عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند. 

در حالی دستگاه‌های متولی برای مهار اجاره‌بها در کرمان ورود نکرده‌اند و همه چیز به عرضه و تقاضا واگذار شده است که در این میان مستاجران بیش از هر زمان دیگر تحت فشار قرار گرفته‌اند. 


برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به گرانی اجاره‌ها دامن می‌زنند

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان در زمینه دلایل افزایش قیمت‌ها می‌گوید: به دلیل این‌که تابستان فصل رهن و اجاره و ثبت‌نام مدارس است، شاهد افزایش معاملات هستیم. اما پس از تابستان بازار روال معمول خود را باز خواهد یافت و شاهد آرامش بیشتری خواهیم بود. 

 «محسن شهریاری» می‌افزاید: همچنین اپلیکیشن‌ها و سایت‌های نرخ‌گذاری قیمت اجاره و رهن را یکی از دلایل افزایش نرخ می‌داند و می‌گوید: این اپلیکیشن‌ها در مواردی منجر به افزایش بهای املاک و کلاهبرداری می‌شود و دلیل آن این است که افراد فاقد مجوز و تخصص از آن بهره می‌برند و افراد فرصت‌طلب و سودجو نیز برای بالا بردن قیمت املاک خود و قیمت منطقه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید