• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68608
+
-

خانواده؛ سد سکندر مقابل انحرافات

نگاه
خانواده؛ سد سکندر مقابل انحرافات


محمد بلوری ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت

 تجربه سال‌ها مقابله و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در سراسر جهان بیانگر آن است که به‌جای نظارت و برخورد مستقیم می‌توان با فرهنگسازی جوانان را در مقابل انحرافات مصون کرد.
ناهنجاری‌های رفتاری  و میل به گناه رابطه مستقیمی با بیکاری و اوضاع نامساعد روحی دارد. برای مقابله با هر نوع انحرافی باید برای جوانان فضایی شاداب و بانشاط تدارک دید. خانواده نقش مهمی در این‌باره دارد و درواقع برابر هجوم آسیب‌های اجتماعی سد سکندر است. توانمندسازی خانواده‌ها برای ایفای نقش تربیتی آنها همواره در این زمینه مؤثر بوده است. شاید این نکته برای بسیاری ساده‌نگرانه تلقی شود، اما مطمئن باشید یکی از دلایل تأثیرگذاری خانواده و تأثیرپذیری نوجوانان و جوانان از آن، گستردن سفره در وعده‌های غذایی است. با هم بودن و نشستن سر یک سفره، علاوه بر نظم‌دهی و القای احترام به مقررات نوعی آرامش روحی را سبب‌ساز است.
نوجوانان و جوانان از سنین پایین می‌آموزند که پای سفره حرف بی‌ربط و نامناسبی نزنند. پا دراز نکنند. به نعمات الهی احترام بگذارند و قدردان آنها باشند. چنین تربیتی موجب می‌شد و می‌شود که افراد جامعه، چون از کودکی احترام  و حلال و حرام را رعایت می‌کنند و حاضر نباشند به هر قیمتی کسب ثروت کنند. البته در کنار آن احترام به قانون و ترس از عواقب کار خلاف، سلامتی جامعه را رقم می‌زد. درمجموع توصیه به خانواده‌ها و مسئولان آموزشی و پرورشی این است که در کنار دستورالعمل‌های علمی و به‌روز از ظرفیت‌های آموزش سنتی و از نقش تاریخی خانواده در هدایت جوانان غافل نمانند و به نکات پرورشی در خانواده‌های سنتی توجه کنند و از آنها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بهره بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید