• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6855
+
-

ورود مجلس به اصلاح تعرفه واردات خودرو

نمایندگان مجلس با تشکیل کمیته ویژه و طرح دوفوریتی، بازنگری تعرفه واردات خودرو را در دستور کار قرار دادند

خودرو
ورود مجلس به اصلاح تعرفه واردات خودرو

علی ابراهیمی| خبرنگار:

بالا گرفتن مناقشه تعرفه واردات خودروهای خارجی باعث ورود نمایندگان مجلس به این موضوع با تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون صنایع و معادن و ارائه طرحی دوفوریتی شد. بررسی کمیته مذکور با استناد به اجرای ناقص قانون مجلس در زمینه تعیین تعرفه واردات خودرو، در انتظار رسیدگی در صحن علنی است.

از سوی دیگر کمیسیون اصل90 مجلس که اواسط آذرماه امسال نیز به بسته ماندن سایت ثبت سفارش واردات خودرو ورود کرده بود، افزایش اخیر تعرفه واردات خودرو را مغایر قانون مصوب مجلس دانسته و ارائه طرحی دوفوریتی با امضای 217نماینده را در دستور کار قرار داده است. همچنین رشد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و بنزینی برمبنای حجم موتور و در نظر گرفتن سقف 40هزار دلاری ارزش برای واردات خودروهای خارجی موجب گرانی خودروهای خارجی در بازار و واکنش واردکنندگان، نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان شده‌است. بر این اساس دیوان عدالت اداری نیز با صدور حکمی خواستار توقف موقت اجرای تعرفه‌های جدید واردات خودرو شده است.

 

وضع قانون برای ساماندهی واردات خودرو

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل۹۰ مجلس با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو بنا بر روال قانونی که مجلس در سال‌های گذشته مصوب کرده، صورت نگرفته؛ بنابراین کمیسیون اصل۹۰ در طرحی دوفوریتی که به امضای 217نماینده مجلس رسیده، قصد دارد کاهش این تعرفه‌ها را در صحن علنی مورد بررسی قرار دهد، گفت: در اواخر سال۱۳۹۲ بحث کاهش سالانه ۵ درصد تعرفه واردات خودرو در مجلس به تصویب رسید؛ بنابراین در شرایط کنونی به جای افزایش تعرفه باید شاهد کاهش تعرفه واردات خودروها به کشور باشیم. به گفته وی، قرار نیست مردم همیشه تاوان حمایت از تولید داخل خودرو را پس دهند که نمی‌خواهد هیچ تغییر و تحولی در آن به‌وجود بیاید و مطابق با صنایع خودروسازی دنیا حرکت کند.

پارسایی، افزود: در طرح دوفوریتی مذکور علاوه بر بازگشت تعرفه خودروهای بنزینی به قبل، کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی نیز مدنظر قرار گرفته است. براساس این افزایش غیرقانونی تعرفه و پرونده‌ای که در کمیسیون اصل90 وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که با ارائه طرحی دوفوریتی، قانونی برای واردات خودرو وضع شود تا هر روز با بخشنامه‌ای شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو نباشیم. این طرح در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیأت رئیسه ارجاع شود. وی افزود: یکی از مفاد این طرح آن است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی 55درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه‌هایی که باید درنظر گرفته شود، حداکثر تعرفه واردات خودرو 55درصد باشد اما اکنون دولت تعرفه 75درصد را لحاظ کرده است.

 

از تشکیل کمیته تا طرح دوفوریتی

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که یکی از امضا‌کنندگان طرح دوفوریتی کمیسیون اصل90 مجلس برای بررسی تعرفه واردات خودروست به خبرنگار ما گفت: امضای این طرح دوفوریتی در مجلس در شرایطی صورت گرفته که قبل از آن نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشکیل کمیته‌ای بررسی وضعیت کنونی تعرفه‌های اخیر ابلاغی توسط دولت برای واردات خودروهای خارجی و شرایطی که به‌دلیل این تعرفه‌ها در بازار خودروهای وارداتی حاکم شده است را در دستور کار قرار داده بود که گزارش آن پس از ارائه به کمیسیون صنایع در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد. رمضانعلی سبحانی‌فر با بیان اینکه باید منتظر اعلام وصول طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس برای اصلاح تعرفه واردات خودرو در هیأت رئیسه مجلس باشیم، افزود: احتمالا با اتمام بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس، این طرح اعلام وصول و بررسی آن آغاز خواهد شد.

 

اعمال ماده236 برای تعرفه خودرو

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تشکیل کمیته بررسی تعرفه واردات خودرو در این کمیسیون، درخواست اعمال ماده 236در بررسی تعرفه‌های ابلاغی دولت برای واردات خودرو را ارائه کردم که در کمیسیون نیز به تصویب رسیده است، به خبرنگار ما اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی تولید و بازار خودرو در کشورمان، بازنگری تعرفه‌های واردات خودرو ضروری است. ولی ملکی، افزود: ابتدا 15نماینده مجلس درخواست تشکیل کمیته تعرفه واردات خودرو در این کمیسیون را مطرح کردند که با ارائه آن به هیأت رئیسه مجددا به کمیسیون ارجاع شد.

از آنجا که در این موضوع اعمال ماده236 مدنظر قرار گرفته با توجه به تصویب کمیسیون و پس از تصویب در صحن علنی مجلس، اصلاح تعرفه‌های واردات خودرو عملیاتی خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که یکی از امضا‌کنندگان طرح دوفوریتی بازنگری تعرفه واردات خودروست، با بیان اینکه مراحل اعمال ماده236 درمورد تعرفه واردات خودرو در مجلس طی شده و بعد از بررسی لایحه بودجه سال آینده این موضوع در مجلس نهایی می‌شود، در مورد این طرح دوفوریتی گفت: طرح دوفوریتی مجلس و اعمال ماده236 در مورد تعرفه واردات خودرو در مجلس نه‌تنها منافاتی با یکدیگر ندارند، بلکه اقدامی در جهت تقویت ضرورت اصلاح این تعرفه‌ها محسوب می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید