• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6839
+
-

بازاریابی هواپیمافروشان روس در مهرآباد

گزارش خبری
بازاریابی هواپیمافروشان روس در مهرآباد

پرواز هواپیماهای روسی در آسمان ایران با خاطرات دلنشینی همراه نبوده و همین مسئله کافی بود تا سهم روس‌ها از صنعت هوایی ایران در دوران پساتحریم تقریباً هیچ باشد.

به گزارش همشهری، پس از توافق هسته‌ای با وجود حرف‌وحدیث‌های فراوان درباره خرید سوپرجت سوخو 100روسی توسط ایرلاین‌های ایرانی، همیشه این خریدها در حد حرف باقی مانده و یکی پس از دیگری تکذیب شده‌اند. تاکنون ناشناخته بودن این هواپیمای روسی برای ایرلاین‌های ایرانی و کارنامه نه‌چندان درخشان پرنده‌های روس در آسمان ایران، عملاً از اصلی‌ترین موانع خرید این هواپیماها بوده؛ اما حالا، روس‌ها اصل جنس را برای بازاریابی به ایران آورده‌اند تا ایرلاین‌های ایرانی از نزدیک با سوخو 100آشنا شوند و دلشان برای خرید نرم شود.

بر این اساس، دیروز هواپیمای سوپرجت سوخو ۱۰۰ روسیه برای کسب بازار در صنعت هوانوردی ایران وارد فرودگاه مهرآباد شد و ایرلاین‌های ایران، یک روز پس از سقوط یک فروند آنتونوف در مسکو، امکان یافتند در کنار توضیحات تکنسین‌های روس، از نزدیک با سوپرجت سوخو 100آشنا شوند. این هواپیمای مسافری، با ظرفیتی در حدود 75تا 95صندلی 20تا 25میلیون دلار قیمت دارد که تقریباً با هواپیمای ATR هم قیمت است و درصورت رضایت ایرلاین‌های ایرانی، می‌تواند رقیب جدی هواپیماهای ATR و حتی هواپیماهای بوئینگ و ایرباس کوچک پیکر تلقی شود. در این میان گفته می‌شود چند ایرلاین ایرانی برای استفاده از این هواپیما ابراز علاقه‌ کرده‌اند و احتمالاً در آینده نزدیک نسبت به خرید این هواپیماها اقدام خواهند کرد؛ البته در گذشته نیز بارها صحبت‌هایی مبنی بر امضای قرارداد فروش چندین فروند از این هواپیماها به شرکت‌های ایران رسانه‌ای شده بود که عاقبت هیچ‌کدام تأیید نشد.

پس از امضای توافق هسته‌ای، تمایل روس‌ها به فروش هواپیمای مسافری به ایران در حالی روزافزون بوده که صنعت هوایی کشورمان نیز به‌شدت نیازمند خرید هواپیما و نوسازی ناوگان بوده است؛ اما در مقابل، به‌محض اجرایی شدن برجام و امضای قرارداد خرید 200فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دوران جدیدی از نوسازی ناوگان هوایی ایران رقم خورد و به‌تدریج دیگر ایرلاین‌ها نیز به سمت عقد قرارداد با 2غول هواپیماساز بوئینگ و ایرباس سوق پیدا کردند. در این میان، ایران‌ایر با امضای قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، 80فروند هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ و 20فروند هواپیما از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR پیشتاز خرید هواپیما بوده اما در سبد خرید خود هیچ سهمی به هواپیماساز روسی نداده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید