• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68443
+
-

ابلاغ طرح تجاری سازی صنایع دستی در نمایشگاه مشهد

دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی وهنرهای سنتی مشهد باحضور معاون رئیس جمهوری افتتاح شد

نمایشگاه
ابلاغ طرح تجاری سازی صنایع دستی در نمایشگاه مشهد

مرجان فرهمند | خراسان رضوی - خبرنگار:


دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان رضوی با حضور «علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افتتاح شد. این نمایشگاه تا 7 مرداد از ساعت 17 تا 24 ادامه دارد. در این نمایشگاه ۲۸ استان کشور و ۲۸ شهرستان خراسان رضوی مشارکت دارند. فضایی با بیش از 188 غرفه در فضایی به مساحت 2200 مترمربع به این نمایشگاه اختصاص یافته است. 


نقش صنایع دستی و گردشگری در اقتصاد کشور

صنایع دستی ایران یکی  از صنایع هنری شاخص‌ است که ریشه‌ در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد. صنایع دستی حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است. بنابراین، صنایع دستی تنها کالایی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی نیز از این طریق مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حاشیه مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی بیش از 280 میلیون دلار صادرات داشتیم. همچنین در حوزه صنایع دستی به‌صورت چمدانی صادرات خوبی انجام شده است. 

وی با بیان این‌که صنایع دستی و گردشگری در وضعیت مناسبی قرار دارند، اظهار می‌کند: با توجه به شرایط کنونی کشور از لحاظ اقتصادی، به دنبال برنامه‌ای هستیم که این 2 بخش بتوانند در اقتصاد کشور نقش پررنگ‌تری داشته باشند. به‌ گفته کارشناسان، سوغات هر شهر نمادی از آن شهر است و باورها و آیین‌های تاریخی مناطق مختلف ایران را یادآوری می‌کند. این روزها نبض سوغات متبرک مشهد الرضا(ع) در کشورهایی مانند چین و ترکیه رقم می‌خورد و کارشناسان گردشگری استان اعلام کرده‌اند هنرمندان و کارگاه‌های تولیدی مشهد سهمی کمتر از 30 درصد از بازار سوغات این شهر دارند. 

«علی‌اصغر مونسان» با تاکید بر حمایت از هنرمندان رشته‌های صنایع دستی عنوان می‌کند: از ابتدای سال 97 برای حمایت از صنایع دستی داخلی قانون ممنوعیت واردات صنایع خارجی را اعمال کردیم تا با این روش بتوانیم به رونق بازار صنایع دستی کمک و به ‌سمت رونق تولید حرکت کنیم. وی می‌افزاید: از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم در حمایت از صنایع‌ دستی پروژه تجاری‌سازی آن است که به‌خوبی در حال اجراست. در این پروژه طراحی بسته‌بندی را مبتنی بر سلیقه مشتری قرار داد‌ه‌ایم و روی بازارهای جدید کار شده است. همچنین برای کاربردی کردن صنایع دستی هم برنامه‌هایی اجرا شده است و هدف این بوده که بیشتر از این‌که صنایع دستی را به‌عنوان یک کالای لوکس و هنری بشناسیم بتوانیم بازار آن را بزرگ‌ کنیم. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص گردشگری زیارت و سوغات مشهد بیان می‌کند: گردشگری زیارتی به گردشگری ترکیبی تبدیل شده که ارزش افزوده مضاعفی دارد. امروزه گردشگری زیارت به‌ اضافه سلامت، درمان و تفریح را داریم. وی می‌گوید: خراسان رضوی در زمینه تولید صنایع دستی در جایگاه خوبی قرار دارد. شایان ذکر است که به‌ خاطر ورود حجم بالای مسافر و گردشگر به مشهد مقدس به همه همکاران سفارش کرده‌ام که در اطراف حرم مطهر رضوی از فروش صنایع دستی خارجی و بدون کیفیت جلوگیری کنند. مونسان با اشاره به حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان می‌کند: به‌ خاطر تفاوت نرخ ارزی ایجاد شده، ما توان حضور در تمام نمایشگاه‌های خارجی را نداریم.


نیاز به دیده شدن

«مرجان اکبری» معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: ما برای دیده شدن به فضاهای جمعی نیاز داریم. نمایشگاه یکی از بهترین مکان‌هایی است که در آن هنرمندان و آثار هنری‌شان به سطح عموم جامعه معرفی می‌شود. وی می‌افزاید: با برگزاری این نمایشگاه در سطح کشوری ما شاهد حضور و مشارکت سایر استان‌ها هستیم. امروزه این‌طور می‌توان گفت که صنایع دستی هر کدام از استان‌ها به‌نوعی پیشینه و هویت آن مکان جغرافیایی و شهر را معرفی می‌کند.اکبری در خصوص حمایت از هنرمندان صنایع دستی اظهار می‌کند: با معاون صنایع دستی گفت‌وگو کرده‌ایم و  تمام سعی سازمان حول محور حمایت از جامعه هنرمندان می‌چرخد. 

وی بیان می‌کند: هنرمندان تنها یک دسته نیستند. یک واژه تحت عنوان هنرمند صنایع دستی آنها را پوشش می‌دهد ولی این افراد از جزئیات متفاوت و ویژگی‌های خاص خودشان برخوردارند. یکی از نکات مهم در بین هنرمندان، تفاوت آثار هنری‌شان با یکدیگر است.معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح می‌‌کند: هنرمندان به فضاهای کارگاهی، تامین بیمه و سختی شرایط کار را نیاز دارند. هنرمندان در هر جایگاهی که هستند باید دیده شوند. وی تاکید می‌کند: بحث حمایتی و اقتصاد هنرمندان بسیار مهم است، بعضی از افراد اقتصاد زندگی‌شان وابسته به صنایع دستی است، به‌خصوص آن تعداد افرادی که اقتصاد تک‌خانوار یا سرپرست خانوار و یا ساکن روستاهای محرومند. 

اکبری یادآوری می‌کند: سعی سازمان میراث فرهنگی این است که از هنرمندان حمایت کند؛ برای مثال روستای «بسک» از توابع شهرستان تربت حیدریه به‌عنوان قطب گردشگری و روستای ملی ابریشم نام‌گذاری کردیم و شهرت جهانی به‌ دست آورد. تمامی هنرمندان این روستا از این مزایای کلی بهره‌مند شدند. برای کسانی هم که بخواهند به‌صورت انفرادی کار کنند و کارگاه‌هایشان را توسعه بدهند، وام‌هایی مدنظر گرفته شده است. شایان ذکر است که نمایشگاه فرش دستباف و ساخت ایران از برنامه‌های جانبی نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی مشهد است.


ساختمانی برای گوهر سنگ‌ها

«ابوالفضل مکرمی‌فر» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حاشیه مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در مشهد به همشهری می‌گوید: با توجه به ‌این‌که همه مواد صنایع ‌دستی اصل و غیروارداتی است و در هر جا امکان تولیدش وجود دارد، ارزش افزوده بالایی دارد، به‌ همین دلیل این صنعت می‌تواند در بحث اقتصاد مقاومتی و رونق تولید کمک کند. وی با اشاره به ظرفیت‌های لازم در زمینه صنایع دستی در استان عنوان می‌کند: این ظرفیت‌ها در صنایع‌ دستی مشهد و استان بسیار متعدد و مهم است. حتی برخی از این ظرفیت‌ها جهانی هستند. از جمله عنوان شهر گوهر سنگ‌ها که در سال ۲۰۱۷ به ‌مشهد داده شد و قرار شد ساختمانی برای گوهر سنگ‌ها بنا شود که در هفته دولت کلنگ‌زنی می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در سال ۹۷ برای حمایت از هنرمندان 10 میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره کم به ‌هنرمندان صنایع‌ دستی داده شد و برای سال جاری پیش‌بینی ما یک میلیارد و۱۸۰ میلیون تومان است .وی با اشاره به نحوه بسته‌بندی صنایع دستی اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت بسته‌بندی صنایع دستی با دانشگاه هنر برای طراحی بسته‌بندی‌ها تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم.مکرمی‌فر درخصوص بیمه هنرمندان می‌گوید: بیمه هنرمندان استانداردسازی شده و مشخص شده که مشمول چه کسانی می‌شود؛ به این معنا که هنرمند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بیمه به او تعلق گیرد. یک سهم 250 نفری به ما داده‌اند و هر 250 نفر بیمه شدند. همچنین در سال 98 هم بیمه شدن 298 نفر پیش‌بینی شده و مجموعا در سال 98، ما 2 هزار و 122 نفر هنرمند را تحت بیمه هنرمندی سازمان خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح می‌کند: در سال گذشته 32 نمایشگاه و در 3 ماه اول سال جاری 10 نمایشگاه برگزار کردیم. همچنین 73 بازارچه صنایع دستی به‌صورت دائمی داشتیم که بیشتر در ایام تعطیلات فعال بودند. امسال نیز 61 بازارچه موقت و فصلی داریم که همگی آنها فعالند.

این خبر را به اشتراک بگذارید