• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 24 بهمن 1396
کد مطلب : 6840
+
-

دبیر جشنواره شعر فجر خبر داد

بررسی 5هزار اثر در جشنواره امسال!

ادبیات
بررسی 5هزار اثر در جشنواره امسال!

مرتضی  کاردر/ خبرنگار

نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر صبح دوشنبه-23بهمن-‌ با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه و جواد محقق، دبیر علمی جایزه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در توضیح تعداد عناوین بررسی شده در جشنواره دوازدهم گفت: «نزدیک به 5 هزار عنوان کتاب شعر در جشنواره امسال بررسی شده است که اگر بخواهم آمار دقیق به شما بدهم تعداد 4هزار و 781اثر را بررسی کرده‌ایم. 3هزار و 800عنوان کتاب در بخش بزرگسال، 764عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان و حدود 200عنوان کتاب در بخش شعر مورد بررسی قرار گرفته است.»

با توجه به اینکه کمتر از یک‌ماه است که اعضای هیأت علمی و داوران جشنواره شعر فجر تعیین شده‌اند پرسش اینجاست که چگونه 5هزار اثر در این بازه زمانی کوتاه بررسی شده‌اند؟ چرا که ارزیابی معقول و منطقی این همه اثر در این بازه زمانی کوتاه عملا عجیب است؛ نکته‌ای که درباره جایزه جلال نیز صدق می‌کند. آیا این آثار در طول سال مورد ارزیابی کارشناسان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار می‌گیرند؟ در این صورت باید نام کارشناسانی که بررسی‌های اولیه آثار جایزه جلال و جایزه شعر فجر را انجام می‌دهند اعلام شود که در سال‌های اخیر چنین اتفاقی نیفتاده است.

محقق در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بخش بسیار زیادی ازناشران حوزه شعر نگاه اقتصادی دارند و در ازای دریافت پول کتاب چاپ می‌کنند و انتخاب اشتباه ناشر برتر می‌تواند بازار این عده را حسابی گرم کند، گفت: «حجم زیادی از کتاب‌های منتشر شده در سال به حوزه ادبیات اختصاص دارد که در این بین نیز بخش قابل توجهی مربوط به کتاب‌های شعر است. چاپ کتاب‌های پولی کاری غیرقانونی نیست اما شاید موردپسند ما نباشد به‌هرحال این اتفاق از سال‌های دور نیز رخ می‌داده و ما نمی‌توانیم به این دلیل ناشری را از گردونه رقابت حذف کنیم. با این حال ‌تاکنون به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و تنها 7 تا 8 گزینه پیش روی ماست.»

مسئله ناشران نیز یکی از مسائل همیشگی حوزه ادبیات به‌ویژه حوزه شعر است؛چنان‌که دبیر جشنواره گفته ماجرا به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود اما برخی ناشران تخصصی شعر عملا حاضر نیستند بدون دریافت پول از شاعران، به‌ویژه شاعران جوان، آثارشان را منتشر کنند.

محقق در تقسیم‌بندی آثار براساس قالب‌های شعری گوناگون گفت: «براساس آیین‌نامه همه آثار در یک دسته بررسی خواهند شد و تفکیک شعر نو و کلاسیک نخواهیم داشت؛ چرا که اگر به تفکیک بپردازیم در بخش شعر نو و کلاسیک نیز شاخه‌های متعددی وجود دارند که باید آن شاخه‌ها نیز بررسی شوند، از طرفی اکثر کتاب‌های منتشر شده شامل فعالیت‌های شاعر در قالب‌های متفاوت است که اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم کار برای انتخاب بسیار سخت می‌شود.»

محقق در پایان صحبت‌هایش با اشاره به فرایند داوری جوایز گفت: «بعد از بررسی‌های انجام شده در هیأت علمی و با رأی‌گیری 3داور برای هر بخش انتخاب شده‌اند که این داوران بعد از غربالگری اولیه 5 تا 7 اثر را به‌عنوان نامزدهای هربخش معرفی می‌کنند؛ بعد از این مرحله دبیر جشنواره و یک عضو از هیأت علمی به بخش داوری اضافه خواهند شد تا داوری نهایی انجام شود.»

در جشنواره شعر فجر جایزه نفر برگزیده همانند جایزه کتاب سال و جایزه جلال 30سکه و جایزه تقدیری‌ها 10سکه خواهد بود. اگر هر بخش 2برگزیده یا 2تقدیری داشته باشد جایزه میان افراد نصف خواهد شد.

 

 

  نامزدهای «درباره شعر» جشنواره فجر اعلام شدند

هیأت داوران بخش «درباره شعر» دوازدهمین جشنواره شعر فجر، اسامی 6 نامزد راه‌یافته به مرحله‌ نهایی این بخش را اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره شعر فجر، کتاب‌های «پاپ‌نامه» نوشته سعید کریمی، «در پی آن آشنا» به قلم سیدمحمد راستگو، «سیاست در شعر نو» به قلم محمد کمالی‌زاده، «شاهنامه و شعر زمان فردوسی» به قلم پروفسور خدایی شریف‌زاده، زیرنظر دکتر محمدجعفر یاحقی، «صد سال عشق مجازی» به قلم دکتر محمود فتوحی، «فرهنگنامه صور خیال در دیوان خاقانی» به قلم سعید مهدوی‌فر به بخش نهایی درباره شعر دوازدهمین جشنواره شعر فجر راه یافته‌اند. محمدرضا سنگری، مریم جلالی و عبدالحمید ضیایی داوری آثار را عهده‌دار بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید